Automobil pro velkou rodinu


Od doby, kdy každé dítě přepravované v autě musí sedět v dětské sedačce, jich v běžném autě většinou nesvezete víc než dvě. Jak převážet tři a více dětí?

Velká rodina je radost, ale také velká starost. Rodiče jezdí spolu s dětmi nejen na výlety, dovolené a za zábavou. Potomky přepravují na jejich různé aktivity, kroužky, za sportem a na další činnosti. Pokud máte tři a více dětí, začíná být problém s tím, jak je pro přepravu správně do auta umístit.

citroën Grand c4 picasso

Dacia lodgy

Kolik dětí se vejde do auta

Dřívější praxe, kdy bylo možné do vozu naložit partu dětí až do celkové povolené hmotnosti vozidla a vyrazit s nimi třeba na sportovní utkání, je již dávnou minulostí. Dnes platí, že ve vozidle, které je vybaveno zádržným bezpečnostním systémem, musíte přepravovat dítě, jehož tělesná hmotnost nepřevyšuje 36 kg a tělesná výška nepřevyšuje 150 cm, pouze za použití odpovídající dětské autosedačky, a to na všech typech komunikací. V  případě, že je dítě těžší než 36 kg, ale ještě není tak vysoké, je vhodné použít nějaký podsedák, aby bezpečnostní pás nešel dítěti přes krk.
Pro přepravu tří dětí je v zákoně jedna výjimka. Ta umožňuje ve vozidle kategorie M1 a N1, které je vybaveno zádržným bezpečnostním systémem a ve kterém jsou na zadním sedadle již upevněny dvě dětské autosedačky a nedostatek prostoru neumožňuje umístit třetí dětskou autosedačku, přepravovat třetí dítě starší tří let a menší než 150 cm na zadním sedadle pouze tehdy, je-li toto dítě za jízdy připoutáno bezpečnostním pásem.
Tedy například pokud máme dvě sedačky na krajních zadních sedadlech a třetí dětská sedačka se již nevejde, můžeme třetí dítě přepravovat uprostřed, ale musí být vždy připoutáno bezpečnostním pásem. Pokud bychom děti neměli řádně umístěny v dětských sedačkách, nebo nebyly připoutány bezpečnostním pásem, hrozí řidiči za porušení této povinnosti nejen pokuta, ale přijde i o body.

ford tourneo connect

renault kangoo

Auto vybírejte s metrem v ruce

Na první pohled vypadá vše růžově. Většina aut deklaruje pět míst pro cestující s tím, že vzadu se bez problémů vejdou tři lidé. Zádrhel nastává v okamžiku, kdy se na zadní sedadla pokusíme umístit tři dětské autosedačky. Samozřejmě záleží i na jejich velikosti. Ale když jsou potřeba robustnější sedačky pro již odrostlejší děti, tak se do řady aut nevejdou. Nezbývá nic jiného, než při výběru nového vozu pro početnější rodinu vyrazit s metrem v ruce, případně mít s sebou vždy potřebný počet sedaček a vše jednoduše vyzkoušet.
Pozor také na to, že některé vozy mají bezpečnostní pásy tak krátké, že sedačku správně nepřipoutáte. Také je potřeba znát, jakým způsobem a kam umožňuje výrobce vozidla dětskou sedačku upevnit. Jsou totiž některé modely aut, u kterých se například nemůže sedačka dát proti směru jízdy, nebo do některých modelů výrobce vůbec nepovoluje umístění tří dětských sedaček vedle sebe apod. Ani v případě, že jsou sedadla vozidla vybavena systémem isofix, není vždy vyhráno. Opět záleží na umístění isofixu, který může být tak utopený v sedačce, že si při instalaci dětské sedačky pořádně odřete prsty.
Autosedačky určené pro větší děti mívají také výškové nastavování opěradla, které se upravuje podle vzrůstu malého pasažéra. Pamatujte na to, že hlava dítěte by nikdy neměla přečnívat přes horní okraj sedačky. Při posouvání se může horní část dětské sedačky dostat do kontaktu s opěrkou hlavy sedadla vozidla. Tím může dojít k naklonění dětské sedačky vpřed, což pak může způsobovat problémy při poutání dítěte, nebo dítě nemusí být správně ochráněno v případě nějaké kolize.
Při poutání tří dětí do sedaček vzadu musíte zvolit určitý režim, v jakém pořadí kdo bude nastupovat a vystupovat.
Řada rodičů řeší problém s přepravou tří dětí v pětimístném voze v okamžiku, kdy jedou i dva dospělí, také tak, že vzadu jsou dvě děti v sedačkách na krajních sedadlech, uprostřed se vmáčkne jeden dospělý a další dítě je v dětské sedačce na místě spolujezdce vpředu, přičemž druhý z dospělých řídí vozidlo. Pokud byste zvolili tento způsob přepravy, pamatujte na to, že pokud je mimino v sedačce vpředu proti směru jízdy, je nutné na místě spolujezdce vypnout airbag.

peugeot traveller

Jaká auta jsou k dispozici?

Vybrat vůz pro početnější rodinu opravdu není tak jednoduché. Zahraniční autokluby a motoristické časopisy již před časem vyzkoušely na sto čtyřicet modelů aut a pro bezpečné a správné umístění dětských sedaček, byť jen pro tři děti, jich vyhovělo jen něco málo přes tři desítky, a to v řadě případů jen s velmi těsným výsledkem (sedačky se daly umístit, ale jen s velkým úsilím).
Propadly dokonce i některé velké modely typu SUV luxusních značek, u kterých se na první pohled může díky jejich šířce zdát, že jsou vyhovující. Tyto vozy ale mají pro pohodlí cestujících tak tvarované sedačky, že tři dětské autosedačky dovnitř prostě bezpečně nedáte. V tomto směru jsou někdy příznivější ploché sedáky a opěradla u „obyčejnějších“ vozů, které bezpečné umístění sedaček umožní.
Rodiče hledající přepravník pro větší počet ratolestí asi začnou s výběrem vozidel z kategorie MPV, případně SUV, a také se asi budou poohlížet po autech, jejichž osobní verze vznikají z původně užitkových modelů. Podívejme se tedy na některé vozy, které se na našem trhu nabízejí.

volkswagen multivan,
sedadlo se zvýšeným
sedákem

volkswagen multivan

Dacia a Renault

Podle testů vyšly pro větší rodiny příznivě například vozy značky Dacia. Modelové řady Duster, Logan i Lodgy bez problémů pojmou na zadních sedadlech tři dětské sedačky. A právě Lodgy cílí na větší rodiny, které shánějí víceúčelové vozidlo za rozumnou cenu. Lodgy nabízí dostatečný prostor a možnost přepravovat až sedm osob. Jeho cena začíná na částce 224 900 Kč. I do modelu Dacia Sandero se povedlo tři sedačky umístit, byť jen velmi těsně. A u Dacie mají ještě v zásobě vozy Dokker, což je osobní pětimístná verze postavená na bázi užitkového automobilu. Ceny vozu Dokker začínají na 214 900 Kč.
Renault počátkem 80. let minulého století založil v Evropě nový segment velkých vozů MPV svým modelem Espace. V současné době je tento vůz spíše představitelem nové koncepce velkého crossoveru, který však dokáže nabídnout dostatek prostoru i pro přepravu většího počtu dětských pasažérů. Cena nového modelu Espace začíná na 799 000 Kč.
Renault ale nezůstal jen u velkých vozů MPV. Etalonem mezi kompaktními vozy tohoto segmentu vždy byl Renault Scénic. Ten doplňuje i prodloužená verze Grand Scénic, která přepraví až sedm cestujících. Ceny vozu Scénic začínají na 449 900 Kč a Grand Scénic na 499 900 Kč. Tato francouzská značka rovněž nabízí pro přepravu velké rodiny také vozy vycházející z užitkových automobilů. Jedná se o modelovou řadu Kangoo (od 420 900 Kč), zvolit můžete i prodlouženou sedmimístnou verzi, která je v nabídce již od 499 900 Kč. Z trochu jiného soudku je již klasický minibus Renault Trafic Passenger, který existuje v různých verzích pro přepravu až devíti osob (od 612 900 Kč).

Ford

Ford má celou škálu automobilů kombi, ale i těch, které bychom zařadili do kategorie velkoprostorových. Testy však ukázaly, že ne všechny vozy jsou pro přepravu tří dětí vzadu vhodné. Jen velmi těsně se dají převážet tři ratolesti například v modelové řadě Mondeo a také Kuga. Naopak bez problémů je k takovéto přepravě vhodná modelová řada S-MAX (ceny začínají na 629 900 Kč) a Galaxy (od 757 990 Kč), obě tyto řady umožňují přepravu až sedmi osob.
Pro přepravu ještě většího počtu osob jsou k dispozici vozy odvozené od legendární řady Transit. Osobní verze těchto modelových řad má název Tourneo. Vybírat můžeme z vozů Tourneo Courier, což je pětimístný vůz, jehož ceny začínají na 327 167 Kč, pět nebo sedm míst nabízí Tourneo Connect (od 453 508 Kč) a pro přepravu až devíti osob je určený Tourneo Custom (od 728 299 Kč).

Peugeot a Citroën

U francouzského Peugeout a Citroënu máme několik možností. Peugeot Partner Tepee přepraví nejen dostatek zavazadel, ale pohodlně i rodinu s více dětmi (od 343 000 Kč). Citroën má v nabídce modelovou řadu C4 Picasso (od 479 900 Kč) a Grand C4 Picasso (od 584 900 Kč), nebo Citroën Berlingo Multispace (od 329 900 Kč).
Novinkou loňského roku se staly vozy modelové řady Peugeot Traveller a Citroën SpaceTourer, které doplňuje i Toyota PROACE Verso (společný projekt těchto automobilek). Vozy vycházejí z užitkových modelů a jsou k dispozici ve třech délkách. Je možné nejrůznější uspořádání sedadel od pětimístné varianty až po sedmi nebo osmimístné provedení. Ceny u Citroënu SpaceTourer začínají na 629 200 Kč.

Fiat a Volkswagen

Fiat prodává modelovou řadu Doblò již od roku 2000. V současnosti si můžete vybrat mezi pětimístnou nebo sedmimístnou verzí a také vůz ve dvou délkách. Ceny začínají na 335 000 Kč.
Volkswagen má v námi sledované kategorii vozy Touran (od 565 900 Kč), nebo Sharan, který může být až sedmimístný (od 920 900 Kč). Mezi kompaktní MPV můžeme zařadit i modelovou řadu Caddy, která se vyrábí ve dvou délkách (od 349 900 Kč). A pro větší rodinu můžeme zvolit některý z vozů řady Transporter Kombi (od 638 286 Kč), případně Caravelle (od 805 370 Kč), nebo Multivan (od 1 012 787 Kč).

Škoda

Z u nás oblíbených škodovek v testu prošly jen velmi těsně modely Rapid a Yeti, resp. tři dětské sedačky se při troše dobré vůle a šikovnosti rukou nakonec dozadu umístit podařilo. Vzhledem ke krátké době od zahájení prodeje nebylo zatím možné vyzkoušet novinku – vůz Škoda Kodiaq. Ten může mít až sedmimístnou konfiguraci, a tak uvidíme, zda bude příznivý i pro přepravu většího množství dětských pasažérů.

Uvedené ceny jsou přebrány z oficiálních ceníků ke konci března 2017.

TEXT: JIŘÍ SVOBODA
FOTO: ARCHIV FIREM A AUTOR


Komentáře

Napsat komentář