Tažné zařízení

Rubrika: Auto, Auto

U nás je registrováno více než půl miliónu přívěsných vozíků za auto. Vlastní ho téměř každý chatař a chalupář.

Tažné zařízení si u nás řidiči pořizují hlavně kvůli možnosti připojit nákladový přívěs. Používá se ale také pro montáž držáku jízdních kol

Pokud chcete používat nákladní vozík, případně další přívěsná vozidla, musíte mít na automobilu namontované odpovídající tažné zařízení, či chceteli závěs nebo kouli. Zařízení se používá také pro montáž držáku jízdních kol.

Vybírejte jen schválená zařízení

Pokud se rozhodnete pro namontování tažného zařízení na svůj vůz, máte několik možností. Služby značkového servisu jsou jedny z nejdražších. Navíc výrobci automobilů tažná zařízení prakticky nevyrábějí, takže jsou použita zařízení od nejrůznějších dodavatelských firem. Výhodnější je tedy pořídit si tažné zařízení přímo od nich. Nejlépe vám poradí odborníci, kteří se prodejem těchto zařízení zabývají a doporučí vám to nejvhodnější pro váš vůz.

Na našem trhu najdete řadu firem, které nabízejí tažná zařízení od renomovaných výrobců. Patří sem například značka BRINK od jednoho z největších evropských výrobců těchto zařízení. Firma dodává výrobky předním světovým automobilkám, proto její tažná zařízení přesně odpovídají úchytným bodům na karoserii, stanovenými výrobcem vozu. Známá je i značka ATLUX, dceřiná společnost firmy BRINK, která vyvíjí a vyrábí řadu vlastních tažných zařízení pro všechny typy vozidel.

Další je BOSAL, který nabízí tažná zařízení jak s pevným, tak s odnímatelným hákem. Zařízení s demontovatelným hákem, vyvinutá a patentovaná firmou Bosal, jsou řidiči vysoce ceněna, neboť po demontování háků není původní vzhled vozidla ničím narušen. Najdete i výrobky značky WESTFALIA, jež jsou originálním příslušenstvím pro automobily Audi, Volkswagen nebo Seat.

Mezi kvalitní patří i výrobky domácí produkce, například SVC NÁCHOD se zabývá vývojem, výrobou a prodejem tažných zařízení pro osobní, terénní, dodávková a nákladní vozidla. Jedním z nejstarších výrobců tažných zařízení na našem trhu je česká společnost HOOK, která nabízí více než tisíc typů těchto zařízení pro osobní, užitkové a nákladní automobily.

Odlišnosti v odnímání čepu

Jednotlivé typy zařízení se liší způsobem odnímání kulového čepu. Používají se například automatické systémy odnímání čepu s patentovým uzávěrem, který zcela splyne s vozem. U těchto systémů je kulový čep chráněn proti odcizení integrovaným zámkem. Dalšími jsou poloautomatické systémy obsluhované pákou, opět jištěné zámkem proti odcizení. Používány jsou i nářaďové systémy, které využívají klasické čepy na dva nebo čtyři šrouby apod.

Pokud je kulový čep na vozidle upevněn pomocí šroubů, je považován za neodnímatelný, proto nemusí být demontován, jestliže není tažen přívěs (to platí, pokud čep nezakrývá registrační značku). Jestliže máte na vozidle kulový čep odnímatelný bez pomoci nářadí, musí být vždy demontován, pokud není tažen přívěs.

Zápis do technického průkazu

Po namontování tažného zařízení si jej musíte nechat zapsat do technického průkazu vozidla a do osvědčení o registraci vozidla. Montáž tažného zařízení smí provádět pouze autorizovaná montážní pracoviště, která pověřil výrobce tažného zařízení. Jejich seznam najdete na internetu na stránkách ministerstva dopravy: http://www.mdcr.cz/cs/ Silnicni_doprava/Dovoz_registrace_a_schvalovani_vozidel/Schvalovani_vozidel/Tazne _zarizeni/Seznam_vyrobcu_a_dovozcu_taznych_zarizeni.htm.

Pokud není tažné zařízení namontováno autorizovaným montážním pracovištěm, musíte navštívit STK, kde za poplatek zkontrolují jeho montáž a vystaví potvrzení, na základě kterého je teprve možné zařízení přihlásit na dopravním úřadě.

Ke každému tažnému zařízení musí být prodejcem dodán tzv. Typový list. V něm výrobce potvrzuje, že tažné zařízení je řádně schváleno, a kde je uvedena také maximální hmotnost přívěsu, typ tažného zařízení a další údaje. Je v něm imísto pro potvrzení o montáži. Typový list je podkladem pro přihlášení tažného zařízení na dopravním úřadě a z něj úředník zjistí, zda montáž provedla autorizovaná firma.

TEXT: JIŘÍ SVOBODA
FOTO: ARCHIV AUTORA

Tažné zařízení