Speciál Garáže: Přemýšlíte o garáži?

Parkování auta pod širým nebem určitě vozidlu příliš nesvědčí. Nejlepší ochranu mu poskytne garáž, ale jeho životnost podstatně prodlouží i jednoduchý přístřešek.

I tato pergola zarostlá popínavou vegetací může posloužit jako přístřešek pro vozidlo

Často volíme řešení jednodušší a levnější, kterým je právě přístřešek, připomínající svou formou pergolu. Na rozdíl od ní je však považován za drobnou účelovou stavbu.

Přístřešek pro auto

Konstrukci přístřešku tvoří nosné sloupy propojené příčnými trámy. Na ní je položena plochá nebo mírně zešikmená střecha. Nosné sloupy jsou většinou vyrobeny z impregnovaného dřeva nebo z kovu, ale mohou být i zděné či kamenné. Základní konstrukce přístřešku je otevřená, je však možné ji z jedné nebo dvou stran uzavřít stěnami z lehkého materiálu. Podle toho, jak daleko je přístřešek vzdálen od obvodových zdí domu nebo např. vysokého zahradního plotu, může na ně jednoduše navazovat.

_______________________________________________________________________

Další články speciálu Garáže:

Garáž na chalupě

Garážová stání a přístřešky

Co dokážou garážová vrata

Úložné systémy sportovního náčiní

Zatravňovací dlažba

________________________________________________________________________

Přístřešek se základní otevřenou konstrukcí pro stání auta

Charakter přístřešku určují použité materiály, jejich kombinace a zejména střecha. Pro střešní konstrukci poslouží dřevo. Krytinou mohou být nejen dřevěné desky, ale i keramické tašky, eternit, ocelový vlnitý plech nebo trapézové polykarbonátové desky plně průhledné, kouřové či s povrchovou úpravou i jiné materiály.

Při stavbě přístřešku je třeba mít na zřeteli i jeho stabilitu. Po celý rok bude vystavován změnám a často i nepřízni počasí. Střecha by měla být nejen pevná, aby odolala větru a sněhové vrstvě, ale musí mít i vhodný spád a samozřejmě by na ní neměl chybět ani systém na odvod srážkové vody – okap. Stabilitu přístřešku ovlivňuje i správné ukotvení nosných sloupů, nejlépe do patek z betonu. Ty by měly být uloženy v zemi až v hloubce 80 cm.

Jakou vybrat garáž?

Garáž se určitě všem majitelům auta vyplatí. Starší vozy, které nemají pozinkovanou karoserii, hůře vzdorují vlivům počasí a rychle korodují. Nové modely jsou zase lákavější pro zloděje, nehledě na to, že oprava každého škrábance je v řádu desítek tisíc korun. Pokud stojíte před problémem, zda se vám nová garáž vyplatí či ne, zvažte, kolik peněz vás bude stát údržba vozu, budeli stát venku, a kolik byste investovali do nové garáže.

Jednoduchá zděná garáž, ke které je z boku přistavěn skleník

Volba konkrétního typu garáže se řídí potřebou majitele vozu, jeho vkusem a také množstvím financí. Klasická zděná garáž je poměrně jednoduchá a lze ji postavit i svépomocí. V takovém případě vyjde přibližně na 80 tisíc korun včetně podlahy, střechy a vrat. Když svěříte stavbu firmě, budete mít garáž hotovou dřív, ale také víc zaplatíte, asi 200 tisíc korun. Výhodou zděných garáží je variabilita a dlouhověkost.

Dřevěné montované garáže

Dřevěná garáž je levnější variantou, ovšem méně trvanlivou než zděná. Základní dřevěnou garáž lze pořídit zhruba za 30 tisíc, k ceně je však třeba připočíst ještě střešní krytinu a podlahu.

Plechová garáž

Garáž zastřešená krytinou Lindab Topline včetně okapu

Montovaná garáž z pozinkovaného plechu s antikorozní úpravou je velmi úspornou variantou a bohužel tomu odpovídá i její vzhled. Zahradu s chatou pravděpodobně nezkrášlí. Některé firmy nabízejí také venkovní omítkový nástřik plechu.

Prefabrikovaná betonová garáž

Betonová garáž může sloužit několika generacím majitelů auta. Menší garáž tohoto typu lze pořídit za 60 tisíc korun včetně podlahy, střechy, vrat a omítky. Jedinou další investicí je zařízení základových pásů. Modifikací betonu garáže je tzv. liaporbeton, který je lehčí a má dobré tepelné i zvukové vlastnosti. Lze do něj snadno vrtat díry pro hmoždinky, což jistě ocení ti, kteří v garáži kromě auta chtějí skladovat také kola, lyže, snowboardy, nářadí apod.

Osvětlení garáže

Zajištění dostatečného množství světla v garáži můžete vyřešit zavedením a rozvodem elektřiny a pořízením vhodného osvětlení. Pro garáž se většinou používají svítidla stejného typu jako do dílny nebo sklepa, většinou s ochranným krytem. Taková jsou například nástěnná svítidla značky Brilum. Jinou možností jsou zářivková svítidla, třeba značky Trevos. Rozvod elektřiny v garáži se vyplatí zejména těm, kteří si v ní zařídí i dílnu.

Sekční garážová vrata Hörmann se skládají z dvoustěnných panelů

V příslušenství montovaných panelových garáží bývá i boční okno. Proti vloupání je chráněno silnou okenní mříží. Další možností pro získání více světla je využití skleněných tvárnic luxfer. Mají velmi dobrou tepelnou a zvukovou izolaci, schopnost propouštět světlo, ale zároveň zajišťovat někdy žádoucí soukromí. Na trhu dnes najdeme luxfery nejrůznějších rozměrů i průsvitnosti.

Garážová vrata

Důležitou součástí garáže jsou vrata. Umožňují vstup dovnitř a zároveň plní funkci zabezpečení proti vloupání. Značně se také podílejí na estetickém vzhledu garáže. Existuje několik různých typů garážových vrat. Nejjednodušší jsou výklopná, dalšími jsou posuvná a rolovací, ale díky vynikajícím technickým parametrům jsou nejrozšířenější sekční. Ta se vysouvají pod strop. Oproti úzkým lamelám rolovacích vrat poskytují sekce vysoké 50 až 60 cm také dostatečnou plochu pro aplikaci různého designu. Garážová vrata nabízí na našem trhu několik firem, například Trido, Lomax, Hörmann, Building Plastics a další.

Dálkové ovladače

Ruční vysílač dálkového ovládání HSZ lze v autě jednoduše zasunout do pouzdra zapalovače cigaret

Pohodlí řidičů zvyšuje i dálkové ovládání garážových vrat. Při jejich otevírání a zavírání nemusí opouštět automobil, a tak zkrátí dobu potřebnou na vjezd a výjezd. Motorový pohon také drží garážová vrata zavřená, a tím znesnadňuje jejich násilné otevření. Pohon pro garážová vrata umí rozpoznat i situaci, kdy vrata narazí na překážku. Ve chvíli, kdy se tak stane, se jejich pohyb ihned zastaví. Pro zvýšení bezpečnosti osob, které se mohou pohybovat v dráze výjezdu, lze připojit další bezpečnostní příslušenství: maják a fotobuňky.

TEXT: PETR PETŘÍČEK

FOTO: IVAN POLTAVEC, MARTINA LŽIČAŘOVÁ, PAVEL VESELÝ A ARCHIV FIREM

Uložit

Speciál Garáže: Přemýšlíte o garáži?