Speciál Garáže: Garáž na chalupě

Především starší chalupy často nabízejí možnost využít některý z přístavků či hospodářských budov ve dvoře pro pohodlné parkování auta. Obvykle však vyžadují úpravy.

Do úvah o využití vhodného prostoru pro garáž je nutné zahrnout několik důležitých bodů. Především zvažte, zda je zvolený prostor pro parkování auta dostatečně velký a umožní nejen pohodlně zajet dovnitř, ale také bez problémů vystoupit a vyložit zavazadlový prostor nebo třeba nosiče na kola a lyže. Parkování na chalupě je specifické právě tím, že často přijíždíte s rozměrným nákladem zásob, sportovních potřeb nebo nářadí či zahradní techniky a není nad možnost vyložit náklad pohodlně a v suchu.
Například dřívější normy pro kolaudaci nově stavěné garáže nad 25 m2 předepisovaly délku vozu plus 1,1 metru a šířku vozu plus 0,95 metru, které mohou pro orientaci posloužit i při úpravě stávajících prostor. Normy předepisovaly u nevytápěné garáže i průduchy pro odvětrávání, tedy větrací mřížky, které lze v případě potřeby umístit ideálně pod strop a k podlaze stěny naproti vjezdu.
Dostatečnou šířku a výšku musí mít i samotný vjezd. Obvykle to není problém u stodoly či jiných hospodářských budov, které se dříve používaly k uskladnění zemědělské techniky. Nebude složité vybudovat nový vjezd ani v čelní či boční stěně dřevěné budovy. V takovém případě jen respektujte konstrukci stavby a neodstraňujte žádný nosný ani podpůrný trám. Pokud si nebudete jisti, zavolejte raději statika nebo tesaře přinejmenším na konzultaci.


Při vybourávání dostatečně širokého vjezdu ve zdivu se pravděpodobně bez posudku statika neobejdete, i když se samozřejmě nevylučuje ani využití selského rozumu a dostatečných stavbařských zkušeností. Šířka otvoru na vrata bude poměrně náročná na velikost překladu. Existují různá řešení včetně v minulosti používaných dřevěných trámů nebo železných traverz. Na trhu je však i celá řada vyztužených cihelných výrobků pro překládání širokých stavebních otvorů včetně garážových vjezdů. Například Porotherm KP 7 pořídíte v délce až 3,5 metru, existují však i delší. Překlad Porotherm KP XL 50 pro rozpětí otvorů až 6 metrů pak výrobce doporučuje přímo pro garážová vrata. Pokud budete zeď s garážovým vjezdem omítat, jsou keramické nosné překlady dobrým řešením.

_______________________________________________________________________

Další články speciálu Garáže:

Garážová stání a přístřešky

Úložné systémy sportovního náčiní

Co dokážou garážová vrata

Přemýšlíte o garáži?

Zatravňovací dlažba

________________________________________________________________________

Pevná půda pod nohama

Důležitým předpokladem dostatečného komfortu parkování je i podlaha. I když možná celá léta spokojeně parkujete na hliněném mlatě ve stodole, je zpevněná podlaha lepší nejen pro pohodlný úklid garáže, ale i v situacích, kdy z auta po příjezdu odtává sníh nebo stéká dešťová voda.
Parkovací plochu můžete například vybetonovat, což je sice pracná, ale zároveň poměrně levná varianta pevné, trvanlivé a odolné podlahy, kterou pak bude snadné udržovat. Do podkladového výkopu navíc můžete použít různé odpadní kamenivo a k vyarmování například zbytky vhodného železného šrotu. Nebo ocelovou armovací síť. Od věci není v tomto případě ani vybudování jednoduchého odtokového kanálku na odvod vody, který by však neměl ústit do veřejné kanalizace.
Povrch takto zpevněné plochy je vhodné opatřit nátěrem na beton, Přímo na podlahy garáží doporučuje výrobce například šedý rychleschnoucí podlahový nátěr Den Braven RAL 7040, což je vodou ředitelný akrylátový nátěr určený k nátěrům lehce zatěžovaných betonových podlah a pohledových betonových ploch v exteriérech a interiérech. Čtyřkilový kbelík vystačí na dvanáct metrů čtverečních a pořídíte ho u různých prodejců za necelé čtyři stovky.
Další variantou podlahy je použití betonové dlažby. Pro zátěž autem doporučují výrobci dlažeb volbu alespoň šest nebo osm centimetrů vysokých betonových kostek, ale občasným stáním běžného osobního auta můžete zatížit i nižší kostky. Vždy však udělejte kvalitní a dostatečně zhutněný podklad. Zámková dlažba s výstupky a kapsami (zámky) vytváří plochu o něco stabilnější.
Použít můžete také dlažbu z velkoplošných betonových dlaždic. Pro garáž postačí dlaždice s obyčejnou povrchovou úpravou ze šedého betonu. Pro parkování auta zbytečně nákladnou dlažbou je dlažba z kamene či žulových kostek, ale pokud máte k dispozici zásoby vlastního kamene z bourání nebo třeba zbytek kostek z dláždění dvora, najdete pro něj v garáži dobré využití.

Příjezd do garáže

Řešením podlahy v objektu upraveném pro parkování auta se můžete nechat inspirovat i při úpravě příjezdové cesty. Jestliže totiž budete pro parkování využívat objekt, ke kterému je nutné zajíždět přes zatravněný pozemek, má zpevněná příjezdová cesta smysl z estetických či praktických důvodů. Při zpevňování povrchu příjezdového pruhu vycházejte z již použitých stavebních materiálů ve dvoře či jinde na pozemku nebo je vhodně kombinujte. Pokud je například část dvora nebo chodník kolem domu vydlážděn kameny, měly být kameny i na příjezdové cestě. Stejně tak dlažba či dlažební kostky. Na to, abyste zvláště za deště nepoškodili autem trávník nebo nezapadali do bláta, však postačí zpevnit jen dvojici příjezdových pásů.
Dlažba se zpravidla pokládá na zhutněný podklad do pískového nebo betonového lože. Pásy z plochých kamenů položených volně na sucho nejsou ideálním řešením, ale poslouží také, stejně jako příjezdový pruh vysypaný zhutněným štěrkem nebo kamenivem. Ani u žádné z těchto provizornějších variant nepodceňujte úpravu terénu a zhutnění podkladu, aby se na nájezdu zbytečně netvořily nerovnosti a kaluže a aby se kameny nebo dlaždice pod tíhou auta nepropadaly.
Použít můžete i různé typy zatravňovacích betonových či plastových dlaždic včetně šablon z recyklovaného plastu. Po nich lze bez obav projíždět autem, ale zároveň jejich použitím zachováte zdání souvislé zatravněné plochy.

Vybavení garáže

Prostor pro parkování auta by měl být samozřejmě pod kvalitní střechou, ale nemusí být nutně zateplený. Je však vždy lepší parkovat v zimě auto v garáži, která nepromrzá. Pravděpodobně nebudete kvůli parkování auta zateplovat velkou stodolu, ale například dřevník nebo bývalý chlév s jednoduchými okny nemusí být na zateplení příliš náročný. Lze vybudovat jednoduchou konstrukci pro montáž izolačních desek z kamenné nebo skelné vlny nebo zevnitř zateplit prostor polystyrenem. Když se prostor pro parkování auta na chalupě zároveň využívá jako dílna, budete patrně kromě zateplení řešit i vytápění.
Možností přitápění v prostorách typu dílny je celá řada, na chalupě jsou zpravidla ideální kamna na dřevo pro spalování odřezků a zbytků. Auto však pravděpodobně nebudete parkovat v prašné truhlářské dílně, a pokud přitápíte například elektřinou nebo topidly na propan-butan, dejte pozor na bezpečnou vzdálenost topidla od vozu.

Pro ukládání věcí

Máte-li garáž dostatečně velkou, je možné ji využít i k přechodnému skladování věcí, které by vám v chalupě zbytečně zabíraly místo. V příslušné sezoně to mohou být kola a další rozměrné sportovní potřeby, v zimě pak především lyže či běžky. Zvláště pokud dojíždíte lyžovat z chalupy autem, je velmi pohodlné uskladnit po příjezdu vybavení rovnou v garáži. Takového komfortu lze docílit pořízením garážových úložných prostor včetně regálů a háků, ale i kompletních úložných systémů, které nabízejí určitou variabilitu podle způsobu využití.
Pokud je však garáž v samostatném objektu ve dvoře či v přístavku domu, není příliš vhodné skladovat v ní cenné věci celoročně nebo v době, kdy na chalupě nepobýváte. Garáže a přístavky bývají častým cílem zlodějů. Bezpečnostní odborníci někdy doporučují takové objekty (včetně zahradních domků, dřevníků či kůlen) raději ani nezamykat. Případný zloděj tak snadno zjistí, že uvnitř není nic cenného, aniž by při tom rozbil dveře nebo poškodil zámky. Chcete-li však nově vybudovanou garáž využívat k celoročnímu skladování, nevyhnete se investici do dostatečného zabezpečení. V takovém případě bude nutné pořídit dostatečně bytelná vrata a chránit je například bezpečnostní petlicí nebo uzamykatelnou závorou.

Garážová vrata

Nabídka garážových vrat je nepřeberná, ale pokud budete hledat vhodný výrobek pro uzavření zadaptovaného prostoru pro parkování na chalupě, bude to poměrně obtížné. Vrata jsou většinou navržena pro potřeby novostaveb nebo městských domů, k jejich výrobě se často používají plastové lamely nebo plechy a nejdražší výrobky bývají právě ty, které imitují povrchovou úpravu dřeva. Zvažte také, zda má na chalupu smysl pořizovat poměrně složité mechanismy výklopných či sekčních vrat, která oceníte spíše při každodenním provozu a požadavku na maximální rychlost otvírání, pohodlí včetně dálkového ovládání a úsporu místa u vrat, které se například zarolují pod strop.
Potřebujete-li uzavřít vraty nově vybouraný otvor do bývalé stáje nebo chcete-li mít do opravené stodoly vrata, která dostatečně doléhají a nedrhnou o zem, bude lepší poohlédnout se po firmě, která vám je vyrobí na míru. Řada truhlářů dokáže vyrobit repliku dřevěných vrat a dodat k nim správně dimenzované závěsy a panty, aby bylo možné vrata pohodlně otvírat a zavírat a v případě potřeby dostatečně zabezpečit, ale aby při tom stále vypadala jako tradiční vrata do stodoly.

Text: Richard Guryča
Foto: Jaroslav Hejzlar, Karel Doubner, Martina Lžičařová, Zdeněk Roller, František Vaňásek, Pavel Veselý a archiv firem

Garáž na chalupě

Uložit

Uložit

Speciál Garáže: Garáž na chalupě