Není sleva jako sleva…

Rubrika: Hospodaření

„Nechci slevu zadarmo,“ praví se v jedné známé scénce pánů Šimka a Grossmanna z divadla Semafor. A přesně tak to je s řadou slev i ve skutečnosti.

Někdy se skutečně vyplatí nakupovat se slevou, jindy avizované slevy, které vás zavedou do obchodu, až tak výhodné nejsou. Začněme u slev, které zahajují každý nový rok. Na povánoční výprodeje jsou začátkem ledna upoutávky doslova na každém rohu. K nákupu o padesát a více procent zlevněné zboží nás lákají televizní, rozhlasové, novinové i internetové reklamy. Řadu věcí lze opravdu v prvních týdnech nového roku pořídit výhodněji, ale i tady platí, že ne každá sleva je opravdu slevou.

Zlevněné nemusí být levnější

Za „úžasnou” cenu totiž můžete dostat to, co nikdo nechce, co bylo za stejnou cenu i před Vánocemi nebo co nemá žádnou záruku. Pracovníci obchodní inspekce se pravidelně setkávají s případy, kdy deklarovaná sleva vůbec není slevou, protože cena výrobku se u konkrétního produktu vlastně vůbec nesnížila. Sleva je tak pouze fiktivním heslem. Občas dochází i k tomu, že prodejce na krátký čas zvýší ceny jen proto, aby je pak mohl následně s velkou slávou opět snížit na běžnou úroveň a přitom je vydávat za výprodejovou. Podobné je to u posezónních slev.
Obchodníci také rádi poskytnou nejvyšší slevu jen na zboží, o které už nemají zákazníci zájem. Na zajímavém zboží je pak sleva často jen minimální, nebo dokonce žádná. Poutač se slevou „až 80 %“ ale účel splní. Vtáhne zákazníka do prodejny a přiměje nakupovat. Někdy zase z cenovky nelze zjistit, kolik ona sleva vlastně činí.
Čitelná by měla být i cena původní. Pokud ne, nebojte se na ni zeptat. U ověřených značek by se vám to ale stát nemělo, protože zboží má vždy visačku, kde vidíte původní cenu, uvedenou často i v dalších měnách, a cenu po slevě, takže rozdíl můžete porovnat.

Sleva za ztrátu soukromí

Stále populárnější jsou slevy poskytované na takzvané věrnostní karty, které dnes nabízí už většina obchodníků. Stačí vyplnit tiskopis s uvedením svého jména a adresy včetně telefonu a emailu a získáváte společně se zákaznickou kartičkou i výhodné slevy. Výměnou za vybrané levnější produkty jste ale obětovali kus svého soukromí a svobody. Svobody nebýt sledován a manipulován. Obchodníci totiž vaše nákupy sledují, při používání slevových karet předáváte obchodnímu řetězci dokonalé informace o svých zvyklostech a oblíbených produktech. Na těchto poznatcích pak obchodníci staví svoji prodejní strategii, která často míří přímo na vás.

Výhody a nevýhody slevových karet

Účel některých slevových zákaznických karet je v tom, že s nimi můžete koupit v určité době některé zboží za nižší částku než běžní zákazníci. Někdy se tak ale nabízejí výrobky, které byste si třeba vůbec nepořídili, ale protože do vašeho podvědomí se dostala informace, že tohle je pro vás výhodné, tak nakupujete. Pokud ale máte velkou vnitřní kázeň a umíte dobře plánovat své nákupy, můžete s těmito věrnostními kartami opravdu ušetřit. Stačí k tomu málo, totiž nakupovat pouze to, co opravdu potřebuji.
Jiné karty jsou založeny na průhlednější strategii – každá platba za nákup se snižuje o určitá procenta (většinou 5 až 10 %) nebo se vám za zaplacenou částku načítají body. Když jich nashromáždíte dostatečné množství, převedou se na finanční hodnotu, za něž si můžete koupit libovolné zboží. Tyto karty vám nevnucují „výhodné zboží“, spíše na vás podvědomě působí, abyste při nákupu dali přednost tomuto obchodu před konkurencí.

Levnější doprava

Slevy pro stálé zákazníky najdete ale i v jiných oborech, například v dopravě. Cestování vlaky i autobusy je tím levnější, čím častěji jezdíte. České dráhy tak například nabízí hned tři věrnostní aplikace In 25, In 50 a In 100. Jde o roční, u In 25 o tříletou slevu na cestování vlaky tohoto dopravce. Číslovka přitom označuje, jakou slevu vám dráhy poskytnou, když si danou aplikaci za určitou sumu zakoupíte. Pokud se rozhodujete pořídit si takovouto věrnostní cestovní kartu, dobře si propočítejte, jak často cestujete a do jakých vzdáleností. Při občasném cestování a na krátkých trasách se vám věrnostní karta nevyplatí, naopak například při pravidelném dojíždění do zaměstnání můžete ušetřit až několik stovek korun měsíčně.

Slevy podle věku, počtu osob a času nákupu

Jiným typem slev jsou slevy pro mladistvé, studenty, seniory a zdravotně postižené občany. Týkají se především dopravy, vstupného na kulturní akce a někdy i dovolené. Studentům se proto vyplatí pořídit si příslušnou kartu (například ISIC). Existují i karty pro některé profese, které umožní čerpat určité výhody.
Slevy na dopravě a vstupném se dají uplatnit také tehdy, když si rodinní příslušníci nebo skupina přátel nekupují lístek každý sám, ale využijí rodinnou nebo skupinovou vstupenku. Běžné jsou i slevy, když si dovolenou, vstupenku na sportovní nebo kulturní událost kupujete s větším předstihem. Levnější je vstup na výstavy, do muzea, do bazénů a podobně v pozdějších odpoledních hodinách.

http://www.cd.cz/vnitrostatni-cestovani/kompletni-nabidka-jizdneho/-9121/

Text: René Flášar
Foto: Shutterstock

Není sleva jako sleva…

Není sleva jako sleva…