Elektrokolo – fenomén dneška


Při jízdě na kole můžete zvládnout i kopce bez velké námahy. Stačí si pořídit elektrokolo – to vám bude při šlapání pomáhat.

Elegantní dámské elektrokolo Kalkhoff v retro stylu lze mít v různých barvách

Asi jste to také již zaznamenali. Na silnicích se stále více pohybují kola, jejichž jezdci dokážou bez problémů zdolat i ta největší stoupání bez přílišného namáhání. Jejich jízdní kolo je totiž vybaveno elektromotorem, který jejich jízdě pomáhá. Zcela správně se tyto dopravní prostředky nazývají elektricky asistovaná jízdní kola. A to proto, že jednou z podmínek je nutnost na takovémto kole také šlapat vlastní silou, díky čemuž je aktivována dopomoc elektromotoru. Z klidu může akcelerátor zrychlit elektrokolo pouze do rychlosti 6 km/h. Při současném šlapání je pak rychlost asistována až do její nejvyšší povolené hranice.

Elektrokola a předpisy

Na elektrokola, ale stejně tak na všechna ostatní kola s pomocným motorem, se vztahuje řada předpisů, řešících komplex technických opatření pro konstrukci a vybavení takovéhoto stroje. A to především z hlediska toho, zda se ještě jedná o jízdní kolo, nebo zda jde již o skútr nebo moped, na něž se pak samozřejmě nahlíží jako na silniční motorové vozidlo – včetně toho, že pro tento typ vozidla potřebujete příslušné řidičské oprávnění.

U nás stejně jako v Evropské unii platí, že jízdní kolo vybavené (i dodatečně) pomocným motorkem si zachovává charakter jízdního kola, pokud výkon motoru a rychlost nepřesáhne určité hranice. U elektromotoru je to 250 W a největší konstrukční rychlost nesmí přesáhnout 25 km/h. Současná legislativa umožňuje, pokud výrobce výslovně uvede, že je elektrokolo určeno k využití pouze mimo veřejné komunikace, instalovat i vyšší výkon motoru. Stejně jako všechna elektrická zařízení, tak i elektrokola jsou také vybavována systémy a elektronikou, která může být v krajních případech nebezpečná. Proto i zde platí důležité předpisy, a tak bychom si měli pořizovat jen výrobky s potřebnými atesty.

Elektrokolo Guewer Grand s Dandy, respektive tříkolka, vhodné pro starší lidi i pro převážení větších nákupů

Výrobci i dodavatelé by vždy měli zajistit provedení všech předepsaných testů a výrobky pak označit certifikátem nezávislé zkušební laboratoře. Jedná se především o požadavky na elektrický obvod, elektrické kabely a spoje, baterie, elektromagnetickou kompatibilitu, řízení výkonu, maximální rychlost, které je možné díky elektrickému motoru dosáhnout, a na měření maximálního výkonu. Pokud elektrokolo odpovídá výše uvedenému, nepotřebujete pro jeho provoz žádné řidičské oprávnění a z hlediska legislativy je na něj pohlíženo jako na jakékoliv jiné jízdní kolo.

Pro koho je určeno

Na elektrokole může jezdit doslova každý od mladších ročníků až po důchodce, a to bez rozdílu kondice. Díky pomocnému pohonu se srovnají rychlost i dojezd, i pokud nejste zrovna v nejlepší cyklistické pohodě. Výhodou je, jak již bylo zmíněno, že se stále jedná o jízdní kolo, takže je možné využívat síť cyklotras a cyklostezek. Kolo musí být vybaveno podle legislativních požadavků, tedy včetně odrazek, osvětlení, brzd apod.

Pokud dojde energie v baterii, tak jednoduše přidáte svou vlastní sílu a vždy dojedete, kam potřebujete. Při plánování trasy ale musíte počítat s tím, že dobití baterií je otázka několika hodin, takže je potřeba zvolit přece jen určitou rezervu. Pro nabíjení je možné využít běžnou elektrickou zásuvku. Náklady na jeden ujetý kilometr se pak počítají v haléřích.

Městské dámské elektrokolo Lectron R6 Nexus

Výhody elektrokola poznají i ti, kdo rádi cestují například s karavanem nebo obytným automobilem. S karavanem dojedete někam do kempu poblíž města a pak můžete vyrazit na elektrokole na prohlídku bez velké námahy. Elektrokola se navíc vyrábějí i ve skládacím provedení, kdy nezaberou příliš místa, takže jsou pro takovéto účely přímo předurčena.

Také hmotnost již v současnosti přestává být problémem. Podle typu se celková hmotnost kola pohybuje někde okolo sedmnácti až dvaceti kilogramů. Přesto je stále větší než u normálního bicyklu, a tak v případě, že dojde energie z baterie, musíte více zabrat vlastní silou. Hmotnost také může být problémem, pokud budete chtít elektrokolo přepravovat na střešním nosiči vozu. Nejen že musíte počítat s celkovým zatížením střechy automobilu, které se pohybuje někde okolo padesáti kilogramů, ale musíte si také dát pozor při zvedání tohoto stroje na střechu; a samozřejmě jej musíte správně a bezpečně upevnit, aby se při jízdě neuvolnilo.

Jaké vybrat?

Elektrokola se vyrábějí v řadě modelů a typů. Vybrat si můžete podle své nátury, například z městského provedení, kde jsou kola určena zejména pro jízdu po zpevněných komunikacích, můžete s nimi však vjet i do lehčího terénu (např. na lesní a polní cesty). Mezi tato kola patří třeba i ta ve skládacím provedení, která můžete bez potíží převážet v autě, MHD, vejdete se s nimi i do výtahu nebo se vám vejdou na loď či do karavanu.

Terénní kola jsou pak vhodná pro jízdu v náročnějším terénu (samozřejmě jsou vhodná také pro jízdu v městských aglomeracích). Nabízena jsou jako kola trekkingová nebo horská; ve výbavě nechybějí převodníky, přehazovačky, odpružené vidlice, kotoučové brzdy apod. Výrobci dodávají pro ty, kdož se nechtějí vzdát svého „obyčejného“ kola, také sady pro elektrifikaci. Tyto elektrosady obsahují veškeré díly potřebné pro přeměnu na elektrokolo.

Baterie jsou důležité

Pánské kolo Lovelec Premium Sport

Při výběru elektrokola je také důležité podívat se, jakými bateriemi je vybaveno. V současnosti jsou již elektrokola vybavena minimálně bateriemi Li-Ion (lithium ion) nebo Li-Pol (lithium polymerové) a také LiFePO4 (lithium železo fosfát). Typ baterie, její výdrž, doba nabíjení, umístění pohonu a jeho typ a také celkové zpracování kola – použité materiály, kvalita rámu, komponentů atd. – to vše jsou důležité faktory pro provoz elektrokola. Při koupi je proto dobré poradit se s odborníky přímo v místě prodeje.

Elektrokola se na našem trhu v současnosti prodávají za cenu mezi 18 000 a 50 000 Kč. Samozřejmě si můžete pořídit i dražší nebo také levnější. Ceny těch kvalitnějších se pohybují okolo třiceti tisíc korun. U těch levnějších musíte počítat s tím, že kvalitu za nízkou cenu rozhodně nedostanete. A vzhledem k cenovým relacím také není divu, že elektrokola jsou v hledáčku nenechavců a stávají se jejich lákavým cílem. Nezapomínejte tedy na řádné zabezpečení vždy, když kolo někde opouštíte.

Určitě se zajímejte o dojezd kola na jedno nabití. Tady má zásadní vliv nejen kapacita baterií, ale vstupují do toho i další parametry a faktory, jakými jsou například hmotnost jezdce a toho, co na kole veze, profil tratě, mechanický stav kola apod. Současná elektrokola umožňují ujet vzdálenosti podle nastavení až zhruba okolo 100 km. Dobíjet se dají například z běžné zásuvky nebo se dá využít i některá ze specializovaných dobíjecích stanic. Takže s dobitím jejich baterie by neměl být žádný velký problém.

www.koloelektro.cz, www.naelektriku.cz, www.nejlepsi-elektrokola.cz, www.e-pohon.cz, www.nazeleno.cz, www.elektrokolonamiru.cz, www.elektrokolapraha10.cz, www.4freetime.cz, www.kola-dandy.cz, www.elektro-skutry.cz

text: JIŘÍ SVOBODA
foto: ARCHIV FIREM

 

Přemýšlíte o nákupu elektrokola? Širokou nabídku za skvělé ceny naleznete na www.give.cz/elektrokola-levne

 

Elektrokolo – fenomén dneška


Komentáře

Napsat komentář

CO JE PŘI VÝBĚRU KOLA DŮLEŽITÉ

  • Druh kola: městské, nebo terénní
  • Typ baterie, její výdrž a doba nabíjení
  • Umístění pohonu a jeho typ
  • Použité materiály a jejich kvalita
  • Dojezd na jedno nabití