Auto pro větší rodinu

Rubrika: Auto, Auto, rss-feed

Cestování s rodinou, ať již na víkend, nebo na dovolenou, bývá většinou takové malé stěhování. Výběr ideálního vozu, který splňuje nároky na vnitřní prostor, bezpečnost a odpovídá finančním možnostem rodiny, může být někdy pěkně tvrdý oříšek.

Jakmile se v rodině objeví malý človíček, je potřeba začít přemýšlet nejen nad tím, jak jej usadit v autě do té správné dětské autosedačky, ale v potaz musíte vzít také to, jak naložíte kočárek, později nejrůznější odrážedla, koloběžky, kola, kam usadíte nebo umístíte hromadu hraček a spoustu dalších nezbytností, které s vámi zcela jednoznačně musejí také cestovat. A pokud si pořídíte těch malých človíčků více, tak s tím samozřejmě také rostou nároky na množství přepravovaných věcí a na rozměry potřebného vozidla.

Volkswagen Caddy patří mezi nejoblíbenější vozy pro větší rodiny

Volkswagen Caddy patří mezi nejoblíbenější vozy pro větší rodiny. Foto: Volkswagen

Tři dětské sedačky mohou být problém

Od vozu pro větší rodinu nebudeme pravděpodobně očekávat sportovní výkony, ale budeme vybírat takový, který bude bezpečný a praktický s dostatečně velkým vnitřním prostorem a kufrem, kam umístíme vše potřebné. Máte-li třeba tři děti, tak není úplně jednoduché vybrat automobil, kam se vám vejdou tři dětské autosedačky, do nichž navíc bez nějakých větších problémů děti usadíte a dokážete je také bezproblémově zapnout do bezpečnostních pásů. A kupodivu to je i problém některých velkých SUV. Je také potřeba podívat se do návodu k vozidlu a doporučení výrobce, na která sedadla se mohou dětské sedačky vůbec umísťovat.

Dacia Lodgy je čistokrevné MPV postavené na prodloužené starší platformě

Dacia Lodgy je čistokrevné MPV postavené na prodloužené starší platformě. Foto: Dacia

Jestliže budete uvažovat například o sedmimístném vozidle, ať již MPV, nebo SUV, tak je potřeba mít na paměti, že při využití třetí řady sedaček se u mnoha modelů objem zavazadelníku zredukuje do minimálních rozměrů. Cesta na delší dovolenou v sedmi lidech se tak v praxi neobejde bez boxu na střeše. V třetí řadě sedaček je také velmi často omezený prostor a valná řada výrobců ani neumožňuje na sedadla ve třetí řadě umísťovat dětské sedačky.

Peugeot 5008 je povedeným křížencem SUV a MPV

Peugeot 5008 je povedeným křížencem SUV a MPV. Foto: Peugeot

Nabídka se zužuje

Navíc v současné době sehnat automobil pro větší rodinu a ještě za relativně příznivou cenu začíná být čím dál tím větším problémem. Výrobci aut odcházejí od vozidel kategorií MPV, tedy víceúčelových automobilů. Z poměrně široké nabídky, kdy jsme si mohli v tomto segmentu vybírat až z více než desítky nejrůznějších modelů, to dnes spíše vypadá na paběrkování. Trh totiž má podle výrobců zájem o automobily SUV, tedy sportovně užitkové vozy kombinující větší vnitřní prostor s pozitivními vlastnostmi osobních automobilů a možnostmi třeba i výletu do lehčího terénu. K tomu všemu nastupují nařízení o regulacích emisí škodlivin, které vozidla produkují, a automobilkám se tak i přes celkem dobré prodeje, a to včetně kategorií vozidel, které by vyhovovaly větším rodinám, nevyplatí jejich výroba. Proto se z trhu stahují.

Automobilky nahrazují segment MPV velkými vozy SUV, například Škoda Kodiaq nabízí až sedmimístnou verzi

Automobilky nahrazují segment MPV velkými vozy SUV, například Škoda Kodiaq nabízí až sedmimístnou verzi. Foto: Škoda

Jedním z posledních příkladů je i prohlášení skupiny Stellantis o ukončení prodejů osobních verzí modelů Peugeot Rifter, Citroën Berlingo a Opel Combo se spalovacími motory. Na trhu by měla zůstat jen nabídka dražší a méně praktické elektrické verze, jejíž cena navíc začíná někde okolo osmi set tisíc korun. Spalovací motory zůstanou jen u užitkových nákladních verzí. A nejde jen o prohlášení, že k tomu dojde někdy v budoucnu, výroba pro země EU, tedy i pro nás, končí ihned, k lednu 2022.

Výroba osobních verzí se ale zcela nezastaví, budou dodávány na některé z trhů mimo EU. Například v japonské Toyotě tyto vozy najdeme pod názvem Proace City. Jsou sice dražší, než byly modely od Peugeotu nebo Citroënu a Opelu, ale na trhu je alespoň něco. Po ukončení prodeje Renaultu Scénic, Opelu Zafira a dalších menších MPV představovaly právě vozy Peugeot Rifter, Citroën Berlingo, Opel Combo apod. jednu z alternativ pro větší rodinu za ještě celkem rozumnou cenu. Nezbývá tedy nic jiného než se smířit s tím, že pokud budou větší rodiny chtít řešit svou mobilitu, budou si bohužel muset sáhnout ještě hlouběji do kapsy.

Co je tedy ještě na trhu?

Větší rodiny v řadě případů nedisponují neomezeným rozpočtem, proto při výběru vozidla musejí řádně počítat. A tak se asi nebudou zaměřovat například na větší vozy SUV typu Škoda Kodiaq, kde cenovky začínají někde pod devíti stovkami tisíc a při lepší výbavě rychle překračují milion korun. Bohužel ale i ty modely, které ještě dnes najdete v nabídce jednotlivých značek, podražily. A jak jsme již zmínili, celkem rychle z ceníků i tito poslední mohykáni mizí. Zájemcům by pak při omezeném rozpočtu nezbývalo nic jiného než se poohlédnout po autobazarech a najít si nějakou vhodnou ojetinu, byť i v těchto případech šly ceny nahoru.

Citroën Berlingo disponuje dostatečně prostorným interiérem

Citroën Berlingo disponuje dostatečně prostorným interiérem. Foto: Citroën

Ještě o něco větší?

Velkým snem pro celou řadu velkých rodin jsou asi vozy typu Volkswagen Transporter, Volkswagen Multivan, Renault Trafic, Mercedes-Benz Vito, Ford Transit apod., které disponují velkým prostorem pro posádku i jejich zavazadla. Díky velkým dveřím umožňují bezproblémový přístup do interiéru a dobře se do nich montují třeba i dětské sedačky. Tady ale již musíme počítat nejen s většími rozměry těchto vozidel, ale také s vyššími cenami.

Text: Jiří Svoboda
Foto: se svolením firem Citroën, Škoda, Peugeot, Dacia, Volkswagen

Auto pro větší rodinu