Oblíbené čtyřkolky

Rubrika: Auto

Pod slovem čtyřkolka si řada lidí vybaví čtyřkolové vozidlo, které je ovládáno řídítky. My ale máme na mysli automobily s pohonem všech čtyř kol.

Obliba automobilů s pohonem na všechna kola v poslední době stále stoupá a kupují si je i ti, kteří vyrážejí na nezpevněné cesty jen velmi sporadicky.

Auto do nepohody

Čtyřkolky jsou totiž především auta do nepohody, u kterých vás díky pohonu obou náprav téměř nic nepřekvapí, a to jak na silnici, tak i v lehčím terénu a podle typu vozu i v tom těžším terénu. Tento trend jde ruku v ruce se zvyšujícím se zájmem motoristů o tzv. crossovery a vozy SUV. Tedy takové, které již svou konstrukcí a vizáží evokují robustnost, jíž je možné využít při jízdě mimo vozovku, a také dostatek vnitřního prostoru pro posádku i zavazadla. Většina automobilek takovéto vozy nabízí jak s pohonem jedné nápravy, tak i s pohonem všech kol.

Za 4 x 4 si připlatíte

Zájemci o tato vozidla musejí počítat s tím, že za pohon 4 x 4 si vždy něco připlatí a navíc u automobilů, které jsou nabízeny s pohonem obou náprav, se většinou jedná o modely s vyšší výbavou, což opět cenu poněkud navyšuje. Vozy s pohonem 4 x 4 se v uplynulých letech více prodávaly, a to nové i ty ojeté, především před zimní sezonou. V současné době je ale křivka jejich prodeje poměrně stabilní a zájemci je vyhledávají prakticky ve všech ročních obdobích.

Limit pro nákup

Pro náš dnešní náhled do tohoto segmentu vozidel jsme se snažili vybrat vozy, které patří k těm levnějším na našem trhu. Pro začátek jsme si tedy stanovili limit do 400 000 Kč.
Ikonou mezi robustními čtyřkolkami za velmi příznivou cenu se během uplynulých desetiletí stala na našich silnicích Lada, nesoucí dříve označení Niva. Dovozce této značky sice ve svém portfoliu stále vozy označované dnes jako Lada 4 x 4 uvádí, ale s poznámkou, že se v tuto chvíli k nám nedovážejí. A tak si případní zájemci, pokud se nerozhodnou koupit nějakou tu ojetinu s pěknou řádkou křížků v zádech, musejí počkat, jestli se dovoz přece jen ještě znovu nerozjede.

Levnější nové čtyřkolky se dají najít

V současnosti nejlevnější na trhu mezi čtyřkolkami a také jedním z nejprodávanějších vozů této kategorie je Dacia Duster. Dacia patřící do skupiny Renault nabídla před časem levnou variantu robustního automobilu typu SUV, který může být vybaven i pohonem všech kol. Duster využívá osvědčenou techniku ostatních značek aliance, tedy již zmíněného Renaultu, ale také Nissanu. To vše skloubené ještě s výhodnou cenovou nabídkou zvyšuje jeho atraktivitu pro případné zájemce o vůz s pohonem 4 x 4. Duster prokazuje solidní jízdní výkony i v terénu, je vybaven motorem o objemu 1,6 litru s výkonem 84 kW a jeho cena začíná na 337 900 Kč.

Oblíbené japonské automobily

Japonská značka Suzuki je svými automobily s pohonem obou náprav pověstná. Suzuki nabízí s takovouto variantou pohonu malý model Swift, který je zároveň druhým nejlevnějším vozem 4 x 4 na našem trhu. Pod kapotou se nachází motor 1.2 VVT, který disponuje výkonem 69 kW, a cena začíná na 364 900 Kč.
Jen o pár desítek tisíc je pak dražší další ze zástupců japonské školy pohonu obou náprav. Za 396 900 Kč si můžete pořídit v základním provedení pravověrný off-road Suzuki Jimny. Třídveřová karosérie používající klasický žebřinový rám skrývá pod kapotou motor 1.3 VVT s výkonem 62,4 kW. Jimny má pohon kol vybaven systémem Drive Action 4 × 4 se samočinně ovládanými volnoběžnými náboji předních kol, který mu umožňuje přepínat mezi pohonem zadních a všech kol i za jízdy.
Mezi vozy, které se svou cenou vejdou ještě pod hranici 400 000 Kč, patří také Fiat Panda Climbing. Vůz využívá k pohonu motor 1.3 Mutlijet s výkonem 55 kW. Tato verze Pandy disponuje vyšší světlou výškou, zesílenými kryty vpředu i vzadu, bočními ochrannými lištami a plastovými lemy kol, čímž evokuje vzhled terénního vozidla. Systém pohonu pomocí spojky umožňuje přenášení optimálního točivého momentu mezi přední a zadní nápravu. Cena Pandy Climbing začíná na 379 900 Kč.

Navyšujeme cenový limit

Tím bychom vyčerpali náš čtyřsettisícový limit nabídky na trhu nových vozidel s pohonem všech kol. Pokud bychom se rozhodli přidat k němu ještě sto tisíc korun, dosáhli bychom například na japonského zástupce Suzuki Vitara. Současný design Vitary pokračuje v duchu předchozích generací a je dokonce inspirován i již zmiňovaným vozem Suzuki Jimny. K pohonu všech čtyř kol je využívána sofistikovaná technologii AllGrip a za 440 450 Kč dostaneme vůz poháněný benzinovým motorem 1.6 VVT s výkonem 88 kW.
Ještě jeden vůz Suzuki se do tohoto zvýšeného limitu vejde, je jím Suzuki S Cross. Ryzí crossover si libuje nejen na nezpevněných cestách, ale také v městských aglomeracích. I zde najdeme systém pohonu všech kol AllGrip. Ten nabízí řidiči čtyři jízdní režimy – Auto, Sport, Snow a Lock. Tyto jednotlivé režimy lze volit pomocí jednoduchého ovladače na středové konzole. Ceny začínají na 489 900 Kč.

Vozy nad 600 000 Kč

Pokud bychom svůj limit navýšili ještě o další stovku tisíc, tak by se naše portfolio vozidel i značek více rozšířilo. Pořídili bychom například novou modelovou řadu Opel Mokka X, kde ceny vozů s pohonem všech kol začínají na 503 900 Kč. Nebo bychom si mohli vybrat Nissan Quashqai za 547 600 Kč či Nissan Juke s cenami začínajícími na 552 200 Kč.
Fiat 500 X ve verzi 4 x 4 je v nabídce od 579 900 Kč, Mitsubishi ASX s pohonem všech kol můžete koupit již od 568 850 Kč a třeba Citroën C4 Aircross je za ceny od 579 900 Kč. Do šestisettisícového limitu se vejdou také například vozy Škoda Yeti, kde ceníkové ceny začínají na 546 900 Kč, nebo třeba i Škoda Octavia s pohonem všech kol s cenami od 544 900 Kč. Také Seat Leon ST v cenách od 516 900 Kč či Mazda CX 3, která je ve verzi s pohonem všech kol prodávána od 570 900 Kč.
Mezi vozy s pohonem všech čtyř kol je tedy z čeho vybírat, i když zrovna nedisponujeme velmi významnou částkou. V našem přehledu jsme použili ceníkové ceny jednotlivých značek s případnými akčními slevami ke konci měsíce července letošního roku. Ceny se samozřejmě mohou lišit v případě přiznaných dalších slev a akcí u jednotlivých prodejců uvedených značek.

TEXT: JIŘÍ SVOBODA
FOTO: ARCHIV FIREM

Oblíbené čtyřkolky

Oblíbené čtyřkolky