Před námi je zima

Rubrika: Auto

Zima se v posledních letech objevuje prakticky ze dne na den, proto je dobré být na ni jako řidič připraven.

V zimě za mlhy, kdy nevidíme dobře na vozovku, jezdíme zvláště opatrně

Na co bychom neměli zapomínat, když usedáme v zimě za volant? V první řadě na to, že v zimě se brzdná dráha na mokrém a kluzkém povrchu výrazně prodlužuje. Například při rychlosti 50 km/h máme na suchém asfaltu brzdnou dráhu asi 18 m, na sněhu je pětkrát delší, tedy asi 80 m, a na ledu už téměř 200 m. Při rychlosti 100 km/h zastavíme na ledu až zhruba po osmi stech metrech! Led nejvíce klouže při teplotách těsně pod bodem mrazu a když je na něm voda. V našich klimatických podmínkách je to prakticky ta nejčastější situace. Všechna čísla ale platí jen tehdy, když je vozidlo v ideálním technickém stavu a má i dobré pneumatiky.

Důležité maličkosti

Přezutí kol na zimní pneumatiky je u nás pouze doporučené, ale určitě se vyplatí. Zkontrolujeme, zda mají zimní pneumatiky vzorek hluboký alespoň 4 mm. Podíváme se, jestli sněhové řetězy padnou právě pneumatikám našeho vozu a v klidu a suchu si vyzkoušíme jejich nasazování. Překontrolujeme, jestli je v chladiči nemrznoucí kapalina alespoň do -25 °C a zda máme nemrznoucí kapalinu v ostřikovačích. Vyplatí se nechat si zkontrolovat zapalovací svíčky a také celou elektrickou instalaci. Samozřejmostí je rovněž doplněný a plně dobitý akumulátor s čistými kontakty. Značkové servisy dokonce před zimní sezónou nabízejí kontrolu vozidla za přijatelnou částku, a tak se vyplatí tam zajet.

Zapomenout nesmíme ani na drobnosti: škrabku na led, utěrku na okna, přípravky pro odstranění námrazy ze skel a proti zamlžování oken. Je dobré mít láhev s nemrznoucí kapalinou do ostřikovačů, smetáček a lopatu na sníh, rozmrazovač na zámky, gumové podlážky (poslouží i pro nouzový rozjezd), případně spouštěcí pomocné kabely. Těsnění dveří ošetříme speciálním přípravkem se silikonovým olejem apod.

Zima je normální

V našich zeměpisných šířkách jsou mráz a sníh normálním jevem. Každoročně však překvapí nejen řidiče, ale mnohdy i silničáře. Snažme se proto předvídat a počítat s tou horší eventualitou. V zimě odstavujeme vůz tak, abychom ráno bez problémů vyjeli. Odstraníme nánosy sněhu v blatnících, aby nám ráno zmrzlé neomezily rejd, podložíme třeba i stírače, aby nepřimrzly ke sklu, nezatahujeme ruční brzdu, aby nezamrzly lanovody, před vyjetím pak dokonale očistíme všechna skla a osvětlení.

Brzděme s citem

Většina nových vozidel je již vybavena brzdovým systémem ABS. Pokud jej nemáme, na přímém úseku brzdíme vždy přerušovaně, střídavým sešlápnutím brzdového pedálu a jeho uvolněním v rychlém rytmu. Kola se tak nezablokují. Výhodu mají vozy s ABS, při plném zabrzdění tam totéž za řidiče dělá brzdový systém. Pamatujme, že v zatáčce zůstane vůz řiditelný, jen pokud nejsou kola zablokována.

Před jízdou odstraníme ze skel a světel sníh a námrazu

Pozor při vyjetí z hlavní, obvykle posypané vozovky, na vedlejší, která posypaná nemusí být, a kde na nás může čekat více či méně ujetá vrstva sněhu či náledí. Ani pohon čtyř kol (tzv. „čtyřkolky“) nepřináší při brzdění zvláštní výhody.

Snažme se předvídat náledí, nejčastěji se tvoří na mostech, ve stinných lesních úsecích a vyjetých podélných stopách. Udržujeme odstup minimálně tolik metrů, kolik je polovina naší rychlosti v kilometrech.

Při jízdě se řetězy se doporučuje nepřekračovat rychlost 40 km/h, rychlá jízda je velmi nebezpečná. Se řetězy nikdy nesmíme jet po suché vozovce, velmi rychle bychom je zničili, životnost jim zkrátí i najíždění na obrubníky. Po použití řetězy vždy promyjeme v teplé vodě, usušíme a teprve pak je můžeme opět zabalit. Pro jízdu na sněhu se doporučuje hustit pneumatiky přibližně o 20 kPa (0,2 baru) více než v létě.

Lyže špičkami dozadu

Vezeme-li na střeše lyže, pak nejlépe v pevném střešním boxu, nebo alespoň v ochranném obalu na střešním nosiči. Zásadně je upevňujeme špičkami dozadu, abychom zamezili jejich přemrzání a snížili aerodynamický odpor. Lyže nevozíme volně uvnitř vozu, i při malé kolizi se mohou stát velmi nebezpečnými! Například česká firma Mikra vyrábí i pro renomované automobilky obaly na lyže, které se pak mohou převážet připoutané uvnitř vozu.

TEXT: JIŘÍ SVOBODA
FOTO: ARCHIV

Před námi je zima

Před námi je zima