Kompakty pro město i terén

Rubrika: Auto

V posledních letech získávají oblibu automobily z kategorie SUV (Sport utility vehicle), tedy sportovní užitková vozidla.

Ford Kuga

Sportovní užitková vozidla kombinují větší vnitřní prostor, robustnost a schopnost jezdit nejen po silnici, ale i v lehčím terénu. Jejich jízdní vlastnosti na silnici se většinou neliší od osobních automobilů, a to jak komfortem, tak i ovládáním. Jejich doménou jsou však hlavně městské aglomerace a vyrazit s nimi můžeme bez problémů i na kdejakou polní cestu. Vybrat si u nich můžeme buď pohon jedné nápravy, nebo všech čtyř kol.

Opel Mokka

Města nepřejí velkým automobilům, a tak výrobci zareagovali na zvýšený zájem o tuto kategorii vozů a na trhu nabízejí tzv. kompaktní SUV. Tedy automobily s charakterem „esúvéček“, ale zároveň rozměrově přijatelné pro městské aglomerace.
V řadě případů se kompakty v tomto segmentu více či méně přibližují k některé z dalších kategorií vozidel a jsou typickými příklady tzv. crossoverů – vozidel, která jdou napříč kategoriemi.

BMW X1

Je nejmenším představitelem SUV tohoto výrobce. Designem navazuje na své větší sourozence. Kvůli svým rozměrům nebude X1 vyhledávat žádný náročný terén, přesto i díky rozvoru náprav o délce 2,76 m nabízí poměrně prostorný interiér s dělenými zadními sedadly. Vůz má objem zavazadlového prostoru 420 litrů, po sklopení zadních sedadel se zvětší až na 1350 litrů.

BMW X1

Pohon všech kol zajišťuje inteligentní systém xDrive. Výkonové rozpětí u motorů začíná na 85 kW/116 k a vrcholí na 180 kW/245 k; nabídku vznětových motorů korunuje motor s výkonem 160 kW/218 k.

Citroën C4 Aircross

Při tvorbě kompaktního SUV C4 Aircross nechtěl Citroën vytvořit agresivní off-road ani rodinný automobil, ale vozidlo pro individualisty, nabízející pohodlí, bezpečnost a jistotu dojetí do cíle, a to i za nepříznivých podmínek, s možností volby pohonu 4 x 2 nebo 4 x 4.

Citroën C4 Aircross

Vůz je výsledkem spolupráce značek Citroën a Mitsubishi a představuje tak kombinaci japonské technologie a francouzského designu. Vůz je nabízen se třemi motory (1.6i 117 k, 1.6 HDi 115 k, 1.8 HDi 150 k) a ve třech úrovních výbavy.

Dacia Duster

S délkou 4,31 m a šířkou 1,82 m je Duster velmi kompaktní. Jeho rozměry podobné Renaultu Mégane mu umožňují manévrování jak při jízdě v městském prostředí, tak v terénu. Duster byl vyvinut pro jízdu na všech typech cest, a proto je dostupný ve verzích 4 x 4 a 4 x 2. Pro pohon je připraven benzínový motor 1.6 16 v 105 k a vznětové pohonné jednotky 1,5 dCi 90 k a 1,5 dCi 111 k.

Ford Kuga

Po třech letech na trhu dochází k modernizaci této modelové řady – především v designu, a také byla implementována řada technických prvků. Například systém hlídání jízdních pruhů, mrtvých úhlů, parkovací asistent, automatické přepínání dálkových světel, rozpoznávání dopravních značek, ale i systém SYNC s automatickým tísňovým voláním v případě nehody a nahlášení přesné polohy havarovaného vozu a podobně.

Hyundai ix35

V nabídce pohonných jednotek je přeplňovaný benzínový motor 1.6 EcoBoost s výkony 110 nebo 134 kW a turbodiesel 2.0 TDCi s výkony 103 nebo 120 kW.

Hyundai ix35

Dostatek vnitřního prostoru zajišťuje kromě jiného i dostatečně velký rozvor – 2,64 m. Můžete si vybrat ze čtyř motorů, dvou zážehových a dvou vznětových s rozpětím výkonů od 85 kW (116 k) do 135 kW (184 k). Výkon je přenášen na kola buď prostřednictvím mechanických, nebo samočinných převodovek a poháněna mohou být dvě nebo všechna kola.

Kia Sportage

Kia Sportage

Kia Sportage spojuje hlavní rysy SUV – perfektní výhled, vyšší posez a větší pocit bezpečí pro řidiče i posádku, spolu s městským designem. Bohatá je již základní výbava, obsahuje kromě jiného i stabilizační systém ESC včetně asistentů HAC (Hill-start Assit Control) usnadňující rozjezd do kopce aDBC (Downhill Brake Control), který je užitečný naopak při jízdě z prudkých svahů. Bezpečnostní výbavu dotváří osm airbagů a aktivní hlavové opěrky. K pohonu má Kia benzínové a dieselové motory 2.0, a to ve verzích 4 x 4 i 4 x 2 – pro ni jsou určeny zážehové pohonné jednotky 1,6 l spolu se vznětovými motory 1,7 l.

Mazda CX-5

Kompaktní SUV s nadčasovým designem a prostorným interiérem využívá moderní technologie z programu Mazda Skyactiv. Karosérie vychází z nového designového směru této japonské automobilky “KODO – duše v pohybu”.

Mazda CX-5

Mazda CX-5 může mít pohon jedné nebo obou náprav. Hospodárné a výkonné motory Skyactiv jsou standardně vybaveny novým start-stop systémem i-stop. Vznětový motor Skyactiv-D s dvoufázovým turbodmychadlem eliminuje reakční prodlevu, typickou pro přeplňované motory. Zážehový motor Skyactiv-G s přímým vstřikováním se vyznačuje velkým kompresním poměrem 14 : 1.

Mitsubishi ASX

Toto SUV je nejnovějším příspěvkem Mitsubishi ve využívání zelených technologií a uvedlo do života zcela novou rodinu „low impact“ (s nízkým vlivem na životní prostředí) celohliníkových vznětových čtyřválcových motorů DOHC 16v s objemem 1,8 l, s přímým vstřikováním common rail, vyhovujících emisním normám. Auto má v benzínové variantě nový motor 1,6 litru DOHC 16v MIVEC.

Nissan Juke

Originální malý crossover Juke, zčásti SUV a zčásti sportovní vůz, přinesl svěží vítr do konzervativního segmentu a nabídl alternativu ke konvenčnímu městskému hatchbacku. Model Juke, který vypadá jako zmenšená verze 4×4, si vzal to nejlepší od SUV a sportovních vozů, je založen na platformě B aliance Renault – Nissan, má rozvor 2,53 m, délku 4,135 m, šířku 1,765m a výšku 1,565 m. Juke i přes kompaktní vnější rozměry nabízí konkurenceschopnou velikost vnitřního prostoru a přepraví až pět cestujících.

Opel Mokka

Vůz je dlouhý 4,28 metru a pojme až pět cestujících. Mokka využívá celou řadu inovativních technologií a funkčních prvků. K pohonu jsou připraveny tři motory, které jsou ve spojení s manuálními převodovkami standardně vybaveny technologií Start/Stop. Nabídka zážehových motorů zahrnuje čtyřválec 1,6 litru s atmosférickým plněním o výkonu 85 kW a přeplňovaný motor 1.4 Turbo s výkonem 103 kW.

Renault Koleos

Nejúspornější alternativou je turbodiesel 1.7 CDTI s výkonem 96 kW. Motor 1.7 CDTI lze kombinovat buď se šestistupňovou manuální, nebo šestistupňovou automatickou převodovkou.

Renault Koleos

Také Renault svým modelem Koleos vstoupil do kategorie SUV. Nyní je nabízen faceliftovaný model, upravený především v přední části a vzhledově sjednocený s řadou vozů tohoto výrobce. Koleos je společným produktem automobilky Renault a Samsung. I zde je možnost využít pohon přední nápravy nebo všech čtyř kol, kde najdeme techniku další automobilky, patřící do aliance – Nissanu. Točivý moment je automaticky rozdělován mezi přední nebo všechna čtyři kola pomocí systému „All mode 4 x 4-i“. Nabídku motorů tvoří turbodiesely 2,0 dCi (výkony 110 kW a 127 kW).

Škoda Yeti

Škoda Yeti

Model Yeti je prvním kompaktním SUV automobilky Škoda. Yetiho s délkou 4,2 metru díky designu snadno identifikujete. Zvolit můžete buď verzi s pohonem přední nápravy, nebo všech čtyř kol. Pro pohon jsou připraveny zážehové i naftové motory. Benzínový čtyřválec 1,2 TSI dává výkon 77 kW. V benzínové nabídce jej doplňuje přeplňovaný 1,4 TSI s výkonem 90 kW a 1,8 TSI s největším výkonem 118 kW. Ze vznětových motorů se nabízí 1,6 TDI o výkonu 77 kW, 2,0 TDI 81 kW, 2,0 TDI 103 kW a 2,0 TDI 125 kW.

Volkswagen Tiguan

Můžete si zvolit pohon předních, nebo všech kol 4Motion. Terénní verze se od „silniční“ odlišuje většími nájezdovými úhly díky plochému přednímu nárazníku bez žebrovaných vstupů vzduchu. Vůz může být vybaven i nejmodernějšími prvky, jako je například Lane Assist hlídající jízdu v pruzích, systém detekce únavy řidiče, nebo kamerou řízené přepínání dálkových světel Light Assist, resp. Dynamic Light Assist. Najít zde můžeme i elektronické zařízení XDS – rozšíření funkcí ESP o přibrzďování vnitřního kola při průjezdu zatáčkou, čímž XDS svými zásahy nahrazuje mechanický samosvorný diferenciál přední nápravy. Paleta motorů zahrnuje 1,4 TSI (90 kW), 1,4 TSI (118 kW), 2,0 TSI (132 kW) a turbodiesely 2,0 TDI ve verzích 81, 103 a 130 kW.

TEXT: JIŘÍ SVOBODA
FOTO: ARCHIV

Kompakty pro město i terén