Když se spojí spalovací motor s elektromotorem…

Rubrika: Auto, Auto, rss-feed

… tak vznikne tzv. hybrid. Když je navíc možné takovýto automobil připojit do zásuvky pro dobití baterie, tak se jedná o plug-in hybrid. Elektrifikace automobilů je v poslední době pravděpodobně již nezvratitelným trendem, a tak se s elektricky poháněnými vozidly budeme setkávat čím dál častěji.

Plug-in hybridy představují jakýsi přechodový stupeň mezi auty se spalovacími motory a elektromobily. Jedná se vlastně o elektromobil, který má ale menší kapacitu baterií. Ty mu umožňují na jedno nabití dojezd několika desítek kilometrů čistě na elektrický pohon. Pokud je kapacita baterií vyčerpána, tak je bez problémů dobijete z elektrické sítě. Je potřeba počítat s tím, že systémy těchto vozů nejsou uzpůsobeny pro nabíjení z tzv. rychlonabíječek. Vzhledem k tomu, že plug-in hybrid je vybaven i klasickým spalovacím motorem, tak v okamžiku, kdy dojde elektřina, může vůz i nadále pokračovat v jízdě na benzín, případně u některých modelů i na naftu. Vůz se pak chová jako klasický hybrid a je schopen vyrábět si a akumulovat elektrickou energii třeba díky rekuperaci při zpomalování a brzdění. Vozy této kategorie mohou elektřinu vyrábět i za pomoci spalovacího motoru. To však není zcela ekonomické a vlastně i nepříliš vstřícné k životnímu prostředí.

K nevýhodám plug-in hybridů patří například to, že mají již zmíněný poměrně malý dojezd na elektrický pohon, díky bateriím jsou těžší, vyšší je pořizovací cena oproti automobilům s klasickým pohonem spalovacím motorem, složitější a dražší je i servis vozů. Kvůli umístění baterií může také být zmenšen prostor pro cestující nebo zavazadla a musíme počítat i s pravděpodobným nárůstem ceny pojištění vozidla.

Naopak dobrou volbou bude plug-in hybrid pro ty majitele, kteří denně ujedou například do padesáti kilometrů a mají pak možnost přes noc automobil bez problémů dobít ze sítě v místě svého pobytu. V případě delší jízdy, třeba na dovolenou, pak mohou bez problémů využít spalovací motor. V Praze pak mohou v současné době majitelé těchto vozů využít třeba i možnosti bezplatného parkování v modrých zónách.

V nabídkách prodejců vozidel můžeme v současnosti najít více než pět desítek modelů nejrůznějších značek s označením plug-in hybrid a ve velmi krátké době se tato nabídka bude dále rozrůstat. Pro představu jsme některé z těchto vozů vybrali.

Praktické i výkonné BMW

BMW 225xe Active Tourer ujede na jedno nabití něco přes 50 kilometrů. Pod kapotou se skrývá tříválec o objemu 1,5 litru s výkonem 92 kW, elektromotor pak má výkon 70 kW, celkový systémový výkon má hodnotu 162 kW, největší točivý moment je 385 Nm. Vůz zrychluje z klidu na 100 km/h za 6,7 sekundy a maximální rychlost je 202 km/h. Nabíjení je možné z domácí zásuvky i nabíjecí stanice, přičemž ze zásuvky by doba nabití neměla překročit tři a tři čtvrtě hodiny. Ceny tohoto modelu začínají na 960 700 Kč.

Citroën pro milovníky pohodlí

Citroën C5 Aircross Hybrid nabízí dojezd v elektrickém režimu až 55 kilometrů. Díky spojení benzínového motoru PureTech 180, elektrického motoru 80 kW a osmistupňové automatické převodovky ë-EAT8 poskytuje tento plug-in hybrid systémový výkon 225 koní (hp) a točivý moment 320 Nm. Při klasickém připojení ze zásuvky a v závislosti na typu zásuvky se doba nabíjení pohybuje v rozmezí 4 až 7 hodin. Pokud máte 32A wallbox, baterie se dobije za méně než 2 hodiny. Ceny začínají na 895 000 Kč.

Francouzský elegán

DS 7 Crossback E-Tense 4 × 4 disponuje výkonem 300 hp a pohonem všech čtyř kol s dojezdem až 58 km ve 100% elektrickém režimu. Čtyřválcový motor PureTech o objemu 1,6 litru s výkonem 200 hp je podporován dvěma elektrickými motory, které zajišťují 110 hp (vpředu) a 112 hp (vzadu). Jsou napojeny na osmistupňovou automatickou převodovku poskytující kombinovaný výkon 300 hp a točivý moment 520 Nm. Baterie se může nabít z 0 na 100 % ve speciální zásuvce 32 A za necelé dvě hodiny. Ceny začínají na 1 360 000 Kč.

Ideální pro rodinu

Ford Kuga PHEV doplnil modelovou řadu populárního SUV s modrým oválem ve znaku. Nabízí benzínový motor Duratec Hybrid s objemem 2,5 litru, který ve spolupráci s elektromotorem vyprodukuje kombinovaný výkon 165 kW. Na čistě elektrický pohon ujede toto SUV okolo 56 kilometrů. Ceny začínají na 949 900 Kč.

Hyundai Ioniq Plug-in se díky palubní dobí ječce o výkonu 7,2 kW dobije za méně než 3 hodiny. Foto: Hyundai

Úsporný vůz

Hyundai Ioniq Plug-in využívá k pohonu čtyřválcový benzínový motor o objemu 1,6 litru a výkonu 77 kW, který je podporován elektromotorem s výkonem 44,5 kW. Celkový systémový výkon pak má hodnotu 104 kW. Čistě na elektřinu ujede až 63 kilometrů. Baterii je možné dobíjet z nabíječky i domácí zásuvky, přičemž na 100 % by mělo být nabito zhruba za dvě a čtvrt hodiny. Ceny začínají na 799 990 Kč.

Nabídku elektrifikovaných pohonných jednotek SUV Hyundai Tucson na českém trhu doplňuje po mild-hybridní a full-hybridní variantě také verze plug-in hybrid. Základem pohonného řetězce je přeplňovaný zážehový motor 1,6 T-GDI doplněný elektromotorem o výkonu 67 kW. Systémový výkon je 195 kW a točivý moment 350 Nm. Na čistě elektrický pohon vůz ujede až 60 kilometrů. Díky palubní dobíječce o výkonu 7,2 kW se nový Tucson Plug-in hybrid dobije za méně než 3 hodiny. Ceny plug-in hybridních variant začínají na 899 990 Kč.

Všestranný crossover Kia Niro. Foto: Kia

Pohodlný interiér

Kia Niro PHEV má pod kapotou umístěný zážehový agregát 1.6 GDI s výkonem 77 kW, který podporuje elektromotor. Systémový výkon pak má hodnotu 104 kW. Městský crossover by měl v čistě elektrickém režimu ujet okolo 60 kilometrů ve městě a něco přes 40 kilometrů v kombinovaném cyklu. Ceny začínají na 959 980 Kč.

Peugeot 3008 Hybrid ujede až 50 km na čistě elektrický pohon. Foto: Peugeot

Pohledný Peugeot

Peugeot 3008 Hybrid využívá k pohonu přeplňovaný benzínový motor s objemem 1,6 litru a maximálním výkonem 133 kW a také elektromotor, který přináší dalších 80 kW výkonu. Kombinovaný výkon tak dosahuje hodnoty 165 kW a točivý moment je 360 Nm. S plně nabitou baterií by měl být vůz schopný ujet něco přes 50 kilometrů. Z klasické zásuvky trvá nabití baterie necelých osm hodin, z výkonnější nabíječky nebo z wallboxu s 6,6 kW, 32 A by se dobití mělo vejít do dvou hodin. Ceny začínají na 1 005 000 Kč.

Interiér vozu Renault Captur E-Tech
má sportovní nádech. Foto: Renault

Mrštné SUV do města

Renault Captur E-Tech má pod kapotou zážehový čtyřválec s objemem 1,6 litru s výkonem 67 kW a točivým momentem 144 Nm, který je podporován elektromotorem o výkonu 51 kW s točivým momentem 205 Nm. Technickou zajímavostí je převodovka, respektive se jedná o dvě převodovky v jedné skříni, elektromotor má dva převody, spalovací motor čtyři. Není zde ale ani spojka ani hydrodynamický měnič, spojovacím prvkem je startér-generátor, který zajišťuje synchronizaci převodů. Tato technologie byla u Renaultu vyvinuta pro vozy F1 a celá řada unikátních řešení je patentována. Plně nabitá baterie by měla umožnit ujetí padesátikilometrové vzdálenosti čistě na elektřinu. Z domácí zásuvky budete baterii nabíjet zhruba pět hodin, u veřejných nabíječek můžete nabíjet výkonem až 3,7 kW zhruba tři hodiny. Ceny začínají na 755 000 Kč.

Univerzální SUV

Seat Tarraco e-HYBRID je prvním elektrifikovaným SUV značky Seat a v nabídce hybridních vozů doplňuje modely Leon e-HYBRID. Externě nabíjitelné hybridní Tarraco kombinuje zážehový motor o objemu 1,4 litru s elektromotorem a celkově poskytuje nejvyšší výkon 180 kW a maximální točivý moment 400 Nm. Plně nabitá baterie umožňuje dojezd čistě na elektřinu okolo 50 kilometrů. Z nástěnné nabíječky s výkonem 3,6 kW je možné baterie nabít za tři a půl hodiny, z domácí elektrické sítě to trvá zhruba pět hodin. Ceny modelu Tarraco začínají na 1 109 900 Kč, u Leonu pak na 837 900 Kč.

Škoda Octavia iV se vyrábí ve dvou variantách. Foto: Škoda

Dvě verze Octavie

Škoda Octavia iV nabízí dvě varianty. Obě kombinují benzínový turbomotor 1.4 TSI s elektromotorem. Slabší Octavia iV má maximální výkon 150 kW a točivý moment 350 Nm, silnější a designově odlišená Octavia RS iV pak disponuje výkonem až 180 kW. Dojezd na jedno nabití čistě na elektřinu se pohybuje okolo 60 kilometrů. Z klasické domácí zásuvky baterie nabijete na 80 % kapacity za necelé čtyři hodiny, do sta procent to pak trvá zhruba pět a půl hodiny. S wallboxem o výkonu 3,6 kW se čekání v případě plného nabití zkrátí na tři a půl hodiny.

S obdobnou technikou pracuje také Škoda Superb iV, která rovněž využívá motor 1.4 TSI, který spolu s elektromotorem umožňuje systémový výkon 160 kW a v čistě elektrickém režimu ujede také něco kolem 60 kilometrů. Ceny modelové řady Octavia iV začínají na 835 600 Kč, Superb iV je pak od 1 015 900 Kč.

Text: Jiří Svoboda
Foto: se svolením firem Škoda, Renault, Peugeot, Kia, Hyundai

Když se spojí spalovací motor s elektromotorem…