Co je to vzduchový a kabinový filtr? Jak vyměnit a opravit vzduchový filtr.

Rubrika: Auto, Auto
řízení auta

Zdroj: Pixabay

Při servisní prohlídce vozidla vás možná nepřekvapí, když vám mechanik řekne, že je čas na výměnu vzduchového filtru – možná vás však zmate, když vám řekne, že potřebujete vyměnit dva vzduchové filtry. Vaše vozidlo má ve skutečnosti dva samostatné vzduchové filtry: kabinový vzduchový filtr a motorový vzduchový filtr. Každý z těchto filtrů pracuje na tom, aby se do vašeho vozidla nedostaly škodlivé nečistoty. Jaký je tedy rozdíl mezi vzduchovým filtrem motoru a kabinovým vzduchovým filtrem?

Vzduchové filtry

Vzduchové filtry – známé také jako vzduchové filtry pro spalovací motory – jsou určeny k čištění vzduchu proudícího do vašeho motoru. Tyto filtry jsou základní obrannou linií, která brání škodlivinám v poškození motoru. Vzduchové filtry nejenže zabraňují neefektivitě motoru tím, že udržují vzduch, ale také zvyšují spotřebu benzínu, výkon a točivý moment. Vyčištěný vzduch se rychleji a účinněji vznítí ve válcích motoru, což vede ke zvýšení MPG a zlepšení výkonu motoru. Vzduchové filtry navíc zvyšují životnost motoru a zaručují celkově lepší jízdní vlastnosti.

Vzduchové filtry do kabiny

Kabinový vzduchový filtr, který je připojen k přívodu vnějšího vzduchu ventilačního systému vaší jízdy, je filtrační médium s vysokým obsahem pevných částic, které filtruje vzduch přicházející do kabiny. Kabinové vzduchové filtry, nazývané také klimatizační filtry, odfiltrují znečištění z vnějšího vzduchu, které by jinak kontaminovalo vaši kabinu, a pomáhají zlepšit vzduch uvnitř vaší jízdy – tak dlouho alergie!

Mnoho filtrů kabinového vzduchu se nachází za přihrádkou na rukavice a jsou snadno přístupné po uvolnění přihrádky na rukavice z jejích upevňovacích prvků; pokyny by měly být v návodu k obsluze vašeho vozu. Jiné filtry kabinového vzduchu jsou umístěny pod palubní deskou a nemusí být snadno přístupné, nebo pod kapotou, kde čerstvý vzduch vstupuje do systému klimatizace.

Podobně jako u kabinového filtru závisí kadence potřebné výměny vzduchového filtru motoru na typu vašeho vozidla. Na četnost výměny motorového filtru mohou mít vliv i některé faktory prostředí a jízdy. U řidičů, kteří často jezdí po prašných cestách nebo žijí ve městě s nadměrným množstvím škodlivin, mohou tato rizika rychle zahltit váš motorový filtr. V důsledku opožděné výměny motorového filtru můžete zaznamenat pokles spotřeby paliva a jízdních vlastností. Tato služba je obvykle nutná každých 12 000-30 000 km. Pokud si stále nejste jisti, zda potřebujete výměnu motorového filtru, navštivte místní odborníky na servis vozidel, kteří vám poskytnou informace.

Ačkoli všechny automobily čas od času nasbírají nečistoty, existují určité podmínky, jako je znečištění, prašné cesty nebo těžká výstavba, které mohou urychlit ucpání kabinového vzduchového filtru. Pokud žijete v oblasti s těmito podmínkami, může být nutné měnit filtr častěji než obvykle. Zde je několik příznaků, že je čas vyměnit kabinový vzduchový filtr vašeho vozu:

  • Nepříjemné pachy v kabině vozu

  • usazování prachu na povrchu vašeho vozu

  • Snížené proudění vzduchu při zapnuté klimatizaci

Prvním krokem k výměně kabinového vzduchového filtru vašeho vozu je zjistit, kde se nachází. Ve většině vozidel, která jsou jimi vybavena, je filtr snadno přístupný, ale jeho umístění se u jednotlivých modelů značně liší. V některých vozech jsou kabinové vzduchové filtry umístěny pod kapotou, zatímco v jiných pod palubní deskou nebo za přihrádkou na rukavice.

Výměna kabinového vzduchového filtru většiny vozidel naštěstí pravděpodobně nevyžaduje žádné nářadí, které by se vám ještě neválelo doma. Když se poprvé pustíte do tohoto konkrétního projektu, je obvykle dobré mít po ruce náhradní hadr, vysavač a sadu šroubováků. Hadr a vysavač slouží k vytření prostoru krytu a vysátí ventilačního systému, aby se vše připravilo pro nový filtr. Šroubováky jsou podle očekávání určeny k odšroubování veškerého hardwaru, se kterým se můžete setkat. (Některé kabinové vzduchové filtry se jednoduše nacvaknou na místo, zatímco jiné se instalují přísněji.)

Po vytažení filtračního prvku budete chtít posoudit, zda je třeba jej vyměnit, nebo zda ještě pár kilometrů vydrží. Pokud je šedý a špinavý, je to jasný signál, že byste měli utratit za nový. Někdy však vzduchové filtry obsahují aktivní uhlí, které je předčasně zbarví do šeda, takže než jej vyměníte, ujistěte se, že je na něm také spousta prozrazeného prachu. Nové kabinové vzduchové filtry jsou obvykle pěkně bílé – alespoň zpočátku.

Jak jste asi uhodli, nasazení nového kabinového filtru je v podstatě jen opačný postup, než jaký jste použili při vyjmutí starého. Než však vyměníte nový, věnujte několik minut vyčištění prostoru krytu a kanálu pro přívod vzduchu. Pomůže to osladit vzduch uvnitř vašeho vozu a nastavit nový kabinový vzduchový filtr na cestu k příjemně dlouhé životnosti.

Jakmile je vše vyčištěno, zasuňte nový kabinový vzduchový filtr do otvoru po starém filtru. Zajistěte rty nebo posádku res čímkoli, co je potřeba, aby nový filtr pevně držel na místě – nechcete, aby vám mohl proklouznout nefiltrovaný vzduch.

Zdroj informací:

Informace o kabinovém filtru z euautodily.cz

Informace o vzduchovém filtru od portalridice.cz

Co je to vzduchový a kabinový filtr? Jak vyměnit a opravit vzduchový filtr.