Když potřebujete popojet

Rubrika: Auto

Při pobytu na chatě nebo chalupě se hodí na kratší popojíždění menší dopravní prostředek, například elektrická koloběžka, elektrokolo nebo skútr.

Čas od času si i na chalupě či chatě potřebujeme dojet něco vyřídit, nakoupit, případně si chceme vyrazit na krátký výlet a nechce se nám zrovna startovat automobil. Pěšky už to máme daleko, snažíme se chovat ekologicky a chceme naše okolí ušetřit zplodin ze spalovacího motoru, ale šlapat třeba na kole se nám zase tak moc nechce. I v takové situaci můžeme využít některý z dopravních prostředků, které nám současný trh nabízí.

Tak trochu návrat do dětství

Asi většina z nás v dětství vyzkoušela jízdu na koloběžce. A že toto přibližovadlo není určeno jen pro děti, dokazuje poměrně široká nabídka koloběžek pro dospělé. Kromě těch na lidský pohon si můžeme pořídit i koloběžku poháněnou elektromotorem. Z hlediska rychlosti pohybu ji můžeme zařadit někam mezi jízdní kolo a elektrokolo. Navíc za celkem rozumnou cenu získáme dopravní prostředek, který je velmi skladný. Elektrická koloběžka se dá uložit bez problémů do zavazadlového prostoru automobilu a dá se s ní cestovat i prostředky hromadné dopravy.
Při výběru elektrické koloběžky bychom se měli zaměřit nejen na kvalitu konstrukce, ale i motoru. Levnější koloběžky využívají motory s výkony od 100 do 300 W, ty jim umožňují dosahovat rychlosti zhruba do 15 km/h. Dražší modely s motory o výkonu přes 600 až 700 W pak dokážou koloběžku rozjet na 25 km/h. Tady je potřeba připomenout, že na jezdce na koloběžce se vztahují stejné předpisy jako na cyklistu. A to se týká nejen řízení koloběžky. Z technického hlediska i zde platí, že pokud je koloběžka vybavena pomocným motorem, neměl by výkon přesáhnout 1 kW a konstrukční rychlost by neměla být vyšší než 25 km/h. U výkonnějších strojů je tedy technicky omezována.
Při výběru je potřeba věnovat pozornost i kvalitě baterií. U těch levnějších, základních modelů koloběžek většinou nemají takovou výdrž a ujedete na jedno nabití třeba jen 15 km. Ty dražší vám umožní cestovat i na vzdálenosti 50 až 60 km. Důležitá je i doba nabíjení baterie, po kterou budete muset nechat dopravní prostředek v klidu. Ceny elektrických koloběžek začínají řádově na několika tisících korunách a pohybují se až do desítek tisíc, podle kvality konstrukce a materiálů, výbavy, výkonu motoru, baterií apod.

Nastupuje elektrokolo

Další variantou dopravního prostředku, který nám umožní bez problémů zdolat přijatelné vzdálenosti a vyveze nás bez zjevné námahy i do většího stoupání, je elektrokolo. Správně bychom měli hovořit o elektricky asistovaném jízdním kole. Jednou z podmínek je totiž nutnost na takovémto kole také šlapat vlastní silou, díky čemuž je aktivována dopomoc elektromotoru. Z klidu akcelerátor zrychlí kolo jen do určité nízké rychlosti a pak při současném šlapání je rychlost asistována, opět až do její nejvyšší povolené hranice.
Elektrokola jsou dnes oblíbena nejen ve městech, ale jejich majitelé je využívají i pro nejrůznější pojížďky mimo městské aglomerace, třeba právě při pobytu v rekreačních objektech. Jednou z výhod elektrokola je, že se do cíle cesty dostanete bez větších problémů, dostatečně rychle, s minimem nákladů a opět poměrně ekologicky.

Kolo nebo motorové vozidlo?

Na elektrokola a stejně tak na všechna ostatní kola s pomocným motorem se vztahuje řada předpisů řešících technická opatření pro konstrukci a vybavení těchto strojů. Již jsme zmínili u koloběžek, že předpisy určují výkon pomocného motoru a také největší rychlost. Pokud by kolo s elektrickým motorem překročilo tyto hranice, pak by se již mohlo jednat o skútr nebo moped, na něž se samozřejmě nahlíží jako na silniční motorové vozidlo včetně toho, že je na něj potřeba vlastnit příslušné řidičské oprávnění.
Elektrokola jsou vybavována elektrickými systémy a elektronikou, proto také pro ně platí řada důležitých předpisů. Při jejich pořizování bychom tedy měli dbát na to, aby se jednalo jen o výrobky s potřebnými atesty. Pokud elektrokolo odpovídá všem platným předpisům, je na něj nahlíženo jako na každé jiné jízdní kolo, nepotřebujete pro jeho provoz žádné řidičské oprávnění a je možné s ním jezdit i na cyklotrasách a cyklostezkách. Před jízdou bychom měli pamatovat na to, že musíme počítat s dojezdem, který je daný kapacitou baterie, a také s tím, že baterie se pak nějakou dobu dobíjí. Nabíjet můžeme z běžné elektrické zásuvky a náklady na ujetý kilometr se počítají v haléřích.
U elektrokol můžeme vybírat z nejrůznějších modelů a typů od skládacích, městského provedení po terénní kola a podobně. Podle výbavy, typu a samozřejmě elektrovýzbroje se pak také pohybují ceny, které většinou musíme počítat v řádu desítek tisíc korun. U levnějších je opět potřeba dávat pozor na kvalitu.

Variantou jsou i elektroskútry

Pokud chceme něco rychlejšího a stále ještě myslíme na ekologii, na trhu najdeme také skútry, které ke svému pohonu používají elektromotory. Oproti elektrokolům jsou elektroskútry rychlejší a i zde se jedná o nízkonákladovou dopravu na kratší vzdálenosti. V nabídce najdeme elektroskútry s různou dojezdovou vzdáleností od zhruba 40 km až po vzdálenosti přesahující sto kilometrů.
Opět máme na výběr ze široké palety výrobků v různých cenách, do kterých se promítá nejen konstrukční řešení, ale také použité součástky, elektromotory, elektronika a samozřejmě baterie. V případě elektroskútrů musíme počítat s investicí, která začíná již v řádech desítek tisíc korun.

S vůní benzínu

Pokud jsme přece jen víc milovníky benzinových strojů, i tady máme široký výběr. Kromě koloběžek s elektrickým pohonem najdeme na trhu i koloběžky poháněné spalovacím motorem. Nabídka malých motocyklů s nejrůznějšími objemy motoru je také celkem pestrá. Velmi oblíbenou kategorií jsou dnes téměř legendární skútry. Již před nějakým časem došlo k úpravě zákona o silničním provozu, který umožňuje řídit skútr s objemem do 125 cm3 také všem držitelům řidičského oprávnění na osobní automobil. Řada řidičů tak využívá skútry pro dopravu nejen ve městech, ale právě také při pojížďkách ve svých rekreačních destinacích.
Skútry má ve své nabídce řada známých i méně známých výrobců. Investice do malého motocyklu nebo skútru obnáší řádově desítky tisíc korun. A tak i zde platí, že než se rozhodneme pro jeho zakoupení, měli bychom se nejprve poohlédnout po testech a recenzích jednotlivých výrobků, abychom si zvolili ten správný stroj, který nám bude vyhovovat jak svými parametry, tak i kvalitou výroby a dostupným servisem.

Text: Jiří Svoboda
Foto: Shutterstock

Když potřebujete popojet

Když potřebujete popojet