Jak na podzimní únavu a depresi


Déšť, zatažená obloha a nálada pod psa? Navíc po probuzení máte pocit, že jste místo spánku skládali uhlí a jen stěží se přinutíte podávat pracovní výkony a nějak fungovat. Tak to se pravděpodobně potýkáte s podzimní únavou, která může lehce sklouznout k depresi. Zkuste následující tipy.

 

 

Obklopte se světlem a barvami
Celá řada biologických funkcí v lidském organismu se výrazně mění v rytmu odpovídajícímu střídání světla a tmy. Proto na podzim, kdy dochází k úbytku sluneční energie a začíná se stmívat dřív, dostává naše psychika zabrat. Obklopte se světlem, rozsviťte třeba několik menších lampiček. Zkuste se také doma i v kanceláři obklopit pestrými barvami. Je totiž prokázáno, že barvy dokážou ovlivňovat naše emoce, nálady, koncentraci, odpočinek či vnímání teploty. Na stůl si postavte vázu květin, nastavte si jako pozadí monitoru fotku z dovolené nebo si vylepte fototapetu.
Doma si můžete dovolit víc a tak můžete byt klidně i vymalovat. Mezi uklidňující barvy patří zelená a modrá, povzbudí vás například oranžová a žlutá bude připomínat sluníčko.

 

Dodejte tělu vitamíny
Naše tělo se v létě automaticky přizpůsobí vysokým teplotám a sníží potřebu příjmu energie. Takže se to v praxi projeví tím, že máme potřebu konzumovat lehčí potraviny a hodně ovoce a zeleniny. Na podzim však potřebuje organismus daleko více vitamínů, aby se vyrovnal s viry a infekcemi. Dopřejte si pravidelnou vitaminovou bombu v podobě čerstvě vymačkaných ovocných a zeleninových šťáv. Směs dochucujte zázvorem a limetkou na zahřátí, řepou na povzbuzení nebo řepíkem na trávení. Citrusové ovoce vás pak zásobí vitamínem C. Pro obalení nervů a na jejich zklidnění snídejte ovesné vločky s ořechy.

 

Síla bylinek
Už naše babičky znaly a využívaly léčivou moc bylinek, které různě svařovaly a přeměňovaly ve voňavé nálevy. Které bylinky z vás nejlépe sejmou napětí a uklidní vaše rozjitřené nervy? Určitě je to meduňka lékařská, jejíž nálev před spaním vyvolá klidný spánek s příjemnými sny. Kozlík lékařský je pak nejpopulárnější bylinkou užívanou při nervových onemocněních a přímo ovlivňuje rychlost usnutí. Jeho konzumací se vám podaří zahnat nespavost způsobenou nervovým vyčerpáním, přepracováním nebo stresem. Právě spánek je totiž pro zahnání podzimní únavy velmi důležitým prvkem.
Další rostlinou, která je oceňována pro své sedativní účinky a tlumení pocitů úzkosti, je mučenka letní. Účinnost kombinace extra silných extraktů ze zmíněných bylin obohacenou ještě o extrakt z chmele otáčivého můžete vyzkoušet i v přípravku Sleepnox Forte, který je nenávykový a zcela bezpečný pro dlouhodobé užívání.

 

 

Vyrazte do společnosti a za sportem
Jakýkoliv pohyb podněcuje produkci tzv. „hormonů štěstí“, ke kterým se řadí i endorfin. Endorfiny jsou mnohdy přirovnávány k látkám podobným morfiu a jejich účinek je podle odhadů mnohokrát vyšší. K jejich vyplavování dojde již po 15 až 20 minutách aktivního pohybu. Pokud zrovna nemáte chuť vyrazit do fitka, tak můžete vyvinout daleko příjemnější aktivitu, jako je například sex. Pohybem se také odreagujete a spontánně se odpoutáte od černých myšlenek a pročistíte si hlavu.
Neviděli jste dlouho své přátelé? V tom případě je načase zvednout sluchátko a zavolat jim. Nic vám nezvedne náladu víc než veselá společnost blízkých přátel.

 

Hýčkejte se
Práce-nakoupit-uklidit-uvařit-udělat úkoly s dětmi. Každý si jednou za čas potřebuje oddychnout a vystoupit z kolotoče povinností. Nechce se vám vařit? Využijte donášku do domu nebo pověřte odrostlejší děti přípravou studené večeře. Namazat chleba nebo přípravu salátu určitě hravě zvládnou a navíc je povedete k samostatnosti. Když posunete úklid o pár dní, svět se také nezboří. Zkrátka nemějte na sebe příliš vysoké nároky a jednou za čas se hýčkejte. Ať už pro vás hřešení spočívá v konzumaci tabulky čokolády, posezení s vínkem u dobré knížky, nebo nakupování s kamarádkou, završené dobrou večeří.

 

TEXT: REDAKCE
FOTO: SHUTTERSTOCK


Komentáře

Napsat komentář