Hurá na hory!


Hurá na hory

Český národ je národem lyžařským. A to i přesto, že nemáme nejvyšší hory v Evropě. Na hory se nejčastěji přepravujeme automobily. Jak nejlépe dopravit lyže k zasněženým stráním?

Největšími riziky pro naše lyže jsou námraza, sůl spolu s dalšími nečistotami ze silničních posypů a zloději. Z toho vyplývá, že nejméně starostí s lyžemi budeme mít, pokud je umístíme uvnitř vozu. Například při cestě jen ve dvou sklopíme opěradlo zadního sedadla, nebo protáhneme lyže speciálním otvorem v opěradle. V druhém případě můžeme vyrazit ve voze i ve čtyřech a lyže mít uvnitř. Ale pozor, pamatujme na to, že jde o pořádný náklad, který je potřeba i uvnitř kabiny pečlivě zabezpečit, aby nikoho nemohl zranit.

Před časem technici jednoho z evropských autoklubů připravili nárazový test zaměřený na lyže, umístěné v kabině vozidla. V okamžiku nárazu v padesátikilometrové rychlosti se neupevněné lyže staly smrtící zbraní a lyžařské boty dopadly na figuríny vahou dospělého muže. V dalším testu technici připoutali lyže a výbavu speciálními popruhy – po nárazu vše zůstalo bezpečně na svém místě.

Speciální vaky

Součástí výbavy některých modelů vozidel jsou i speciální vaky, které se poutají do vozu popruhy při využití úchytů bezpečnostních pásů. Navíc vak ochrání interiér vozu před poničením od ostrých hran lyží, případně od kapající rzi, která může velice rychle vzniknout při přenesení mokrých lyží do tepla interiéru auta. Vaky vyrábí pro řadu evropských automobilek i česká společnost Mikra, takže není problém si je do automobilu pořídit jako doplněk.

Další možnost – střešní box

Kromě již zmíněné přepravy lyží uvnitř vozu se nejvíce doporučuje umístit lyže do střešního boxu. I zde je potřeba vše uvnitř boxu řádně upevnit a zabezpečit, aby v případě prudkého zabrzdění nebo nárazu nedošlo ke katapultování obsahu boxu skrz jeho stěnu ven před vůz. Střešní nosič a nosiče lyží

U nás je jednou z nejvíce používaných variant klasický střešní nosič. To znamená podélné nosníky s příčníky, nebo příčné tyče, na které se lyže upevní. Na nosníky ale mohou přijít i speciální nosiče, které se vyrábějí pro různý počet párů lyží.

Hurá na hory

Nosiče se liší nejen cenou (od necelé tisícikoruny až po několik tisíc), ale především svým provedením. Ty levné vydrží jen několik málo let a nenabízejí žádný větší komfort na obsluhu. Je možné je doporučit především tomu, kdo na hory za lyžováním vyráží například jen jednou za rok. Dražší výrobky jsou z kvalitnějších materiálů, mají jednodušší montáž, nastavitelnou výšku, takže se zabrání tomu, aby vázání lyží přišlo do kontaktu se střechou auta. Většinou slouží k plné spokojenosti po delší dobu, i když na bílé svahy vyjíždíme pravidelně po celou lyžařskou sezonu. Dají se také uzamknout.

Nejkomfortnější a zároveň nejdražší nosiče je možné vysunout ze střechy nad dveře auta a pohodlně lyže (případně snowboard) zasunout do úchytů nebo naopak z nich vyjmout. U dražších výrobků také určitě oceníme možnost manipulace v lyžařských rukavicích, což je příjemné při teplotách hluboko pod bodem mrazu.

Magnety na střeše

Další možností jsou magnetické nosiče. Jejich hlavní výhodou je skladnost a celkem příznivá pořizovací cena, která se pohybuje zhruba od patnácti set korun. Montáž magnetických nosičů na střechu vozu je velmi jednoduchá, prostě je na očištěnou a vysušenou střechu položíme a pak do držáků jen zapneme lyže a jedeme. Sundat lyže a odstranit nosič je také jednoduché. Při ukládání jen musíme dát pozor, abychom držáky nedali magnetickými plochami k sobě. Dostat je pak od sebe je opravdu velmi pracné. Tyto nosiče nelze připevnit k nemagnetizujícím povrchům (například ocel Inox, hliník, laminát a podobně).

Ve většině případů jsou takovéto nosiče určeny pro dva páry lyží. Při větším množství lyží můžeme použít například dva nosiče, v nabídce jsou i speciály pro snowboardy. Dražší výrobky mají možnost uzamčení lyží a rovněž jakési lanko s koncovkou, díky kterému je zajištěna ochrana proti odcizení celého nosiče i s lyžemi ze střechy vozidla.

Hurá na hory

Řada motoristů má u magnetických nosičů obavu z možnosti samovolného odlétnutí ze střechy automobilu. K tomu by za normálních podmínek nemělo dojít. Výrobci uvádějí, že maximální rychlost, kterou je možné vozidlem s magnetickým nosičem na střeše jet, je zhruba stokilometrová, u některých výrobků je možné bez obav jet až do 130 km/h.

Pokud budete magnetický nosič lyží kupovat, vyzkoušejte si především to, zda do něj pasují vaše lyže. Kvůli šířce lyží a většímu vázání můžete mít u některých nosičů problém s umístěním vedle sebe.

Poslední možnost – půjčovna

Pokud se vydáváte do hor jen sporadicky, je možné doporučit zapůjčení nosičů, případně střešních boxů. Ceny se pohybují v řádech stokorun za zapůjčení, ovšem vratná záloha je kolem několika tisícovek.

TEXT: JIŘÍ SVOBODA
FOTO: ARCHIV


Komentáře

Napsat komentář

DOBRÉ RADY

  • Než vyrazíte s lyžemi na střeše, měli byste si spočítat jejich hmotnost, hmotnost střešního nosiče, případně střešního boxu. Výsledek by měl být nižší než 50 kg. Taková je totiž nosnost střech u většiny automobilů.
  • Lyže dávejte do střešního nosiče špičkami dozadu, aby při jízdě špičky nepromrzly (mohly by pak být náchylnější k lámání), nevibrovaly a nezvyšovaly spotřebu paliva.