Bobule plné zdraví


Brusinky byly, jsou a určitě budou využívány jako chutná potravina i jako výborný lék, který je oceňovaný pro schopnost předcházet především infekcím močových cest.

Mnozí z nás museli v dětství sbírat nejen léčivé rostliny, které jsme pak usušené odevzdávali ve škole, ale také borůvky, které jsme předávali mamince, aby z nich vytvořila nějakou dobrotu, a dokonce jsme byli donuceni i ke sběru brusinek na kompot. Naplnit půllitrový plecháček borůvkami byl pro děti nekonečný souboj s malými modrými plody – jednalo se o ryze ruční práci, žádné devastování keříků hřebeny. Ale sběr borůvek byla ještě legrace proti očesávání červených brusinkových bobulek, které jsou o poznání menší než borůvky a také o poznání pomaleji zaplňují nádobku. Dnešní děti už ze sběru brusinek strach mít nemusí hlavně proto, že brusnice brusinka je u nás chráněnou rostlinou.

Skotačící brusinky

Angličtina má pro brusinky docela vtipný název, který můžeme přeložit jako skákající bobule. To, zda jsou plody zdravé, lidé dříve zkoušeli tak, že brusinky sypali ze schodů – poškozené bobulky nehybně ležely, ty zdravé vesele poskakovaly dolů. Ovšem o tom, kdo je pod schody pak znovu sbíral, se nikde nedočteme. Na oddělení zdravých plodů od těch poškozených dnes existují zcela jiné metody, takže brusinky rozhodně nechodíme sbírat pod schody, ovšem ani do lesa; nejčastěji je kupujeme v obchodech.

Kdo má zahradu, možná ji osázel i několika keříky amerických brusinek známých jako cranberries, a tudíž je sbírá tam. Ve sběrné nádobce přibývají rychle, protože americké brusinky jsou zářivě červené plody velikosti oliv. Naše domácí brusinky rostoucí v lesích jsou jen spíše jako větší špendlíková hlavička.

Brusinka lesní, americká a klikva

Je pravda, že i mistr tesař se občas utne, a proto není divu, že i odborníci si někdy pletou americkou brusinku s evropskou brusinkou lesní i s klikvou, která je typická pro východní Evropu. I když všechny tři rostliny patří k brusnicovitým, v jednotlivých znacích se liší.

Pro většinu z nás ale není tak důležité umět je rozlišit jako to, že jsou zdravé. A je jedno, zda pocházejí ze severu Spojených států amerických a z Kanady, nebo z Asie a Evropy. Brusinky byly, jsou a určitě budou využívány jako chutná potravina i jako výborný lék, který je oceňován pro schopnost předcházet především infekcím močových cest.

Dobré i zdravé

Americké brusinky obsahují tříslovinu, která zamezuje usazování bakterií vyvolávajících záněty v ledvinách a močovém měchýři. Údajně ten, kdo denně pije brusinkovou šťávu nebo konzumuje plody brusinek, může snížit riziko onemocnění močových cest až o 40 %. Někteří urologové doporučují vypít několik skleniček brusinkové šťávy každý den jednak jako prevenci, jednak jako prostředek proti lehčím formám onemocnění. Ale pozor na to, že v průmyslově zpracovávané brusinkové šťávě bývá často značné množství cukru, který má tlumit její trpkou chuť.

Brusinky omezují také množství bakterií v ústní dutině, a tím bojují proti onemocněním dásní a zápachu z úst. Plody obsahují flavonoidy a polyfenol, což jsou látky, které výrazně prospívají srdci a cévám. Brusinky navíc patří mezi plody s vysokým obsahem antioxidantů, o nichž je známo, že zmírňují účinky stárnutí. Léčivé účinky brusinek odhalili už naši praprapředkové a často je využívali také jako prostředek ke snižování horečky, ke zmírnění zažívacích problémů a otoků.

S brusinkami v kuchyni

Zejména od doby, kdy jsou americké brusinky běžně k zakoupení v obchodech, objevuje se nepřeberné množství receptů na chutná jídla, v nichž cranberries hrají důležitou roli. Můžete si uvařit omáčku, kterou lze uchovat v lednici a podávat ji k masům, například ke steaku, nebo k sýrům servírovaným jak za studena, tak tepelně upraveným.

Omáčku připravíte jednoduše: do hrnce dáte 125 g sušených cranberries, 300 ml nektaru z amerických brusinek, 1 až 2 lžíce cukru, strouhanou kůru z jednoho chemicky neošetřeného pomeranče a sůl. Za stálého míchání na středním plameni povaříte asi 10 minut, pak necháte vychladnout. Tuto základní omáčku můžete dochutit například mletým hřebíčkem, čerstvě nastrouhaným muškátovým oříškem – s ním velice opatrně, aby omáčka nezhořkla –, ostřejší ráz získáme, když přidáme najemno nasekanou chilli papričku, exotickou příchuť omáčce dodají kardamom, badyán nebo čerstvá vanilka.

Fantazii se meze nekladou ani v dochucování, ani v jídlech, k nimž omáčku budete podávat. Schválně zkuste úplně obyčejný obalovaný hermelín s brusinkovou omáčkou a uvidíte, v jak luxusní jídlo se promění. Totéž platí například o přírodním kuřecím řízku a o mnoha dalších jídlech.

text: GABRIELA ZELINKOVÁ
foto: SHUTTERSTOCK A ARCHIV FIREM

Bobule plné zdraví


Komentáře

Napsat komentář

Víte, že…

Brusinky jsou bohaté na vitaminy A, E a C a obsahují také dostatek železa, vápníku, draslíku a antioxidantů. Právě antioxidanty mohou fungovat jako jeden z prostředků zabraňujících rakovinnému bujení a srdečním chorobám. Co dělat s brusinkami? Plody jsou červené bobule o průměru 5–8 mm a dozrávají od června do září. Brusinky jsou jedlé, kysele nahořklé. Sbírají se sytě červené bobule, pevné na pohmat, které se zpracovávají buď sušením, nebo zavařením. Podomácky připravené džemy a rosoly jsou báječným doplněním světlých i tmavých mas.