Jak připravit auto na cesty? Jen doplnění kapaliny do ostřikovačů nestačí

Složitější úkony je třeba svěřit do rukou odborníků. Foto: Shutterstock
Teplé počasí přímo vyzývá k tomu, abychom se vydali za přírodními krásami, historickými památkami, někam k menší či větší vodní ploše nebo prostě za dobrodružstvím.
Ať už budeme putovat po domácích silnicích, nebo těch za našimi hranicemi, měli bychom předtím věnovat alespoň nezbytný čas tomu, aby naše cesty proběhly pokud možno bez větších komplikací. Kromě prověření technického stavu vozidla je třeba pamatovat i na prozkoumání povinné výbavy a její případné doplnění podle toho, do které země míříme. Většinu kontrolních úkonů pravděpodobně zvládneme sami, ty složitější je pak dobré svěřit do rukou odborníků. Autoservisy před letní sezonou většinou nabízejí zvýhodněné kontroly vozidel, takže není od věci takovéto nabídky využít.
Co na autě zvládneme zkontrolovat sami?
Sami můžeme zkontrolovat dotažení kol a případně doplnit všechny kapaliny – motorový olej, brzdovou a chladicí kapalinu a kapalinu do ostřikovačů. Zkontrolujeme hloubku dezénu na pneumatikách. Ve většině zemí platí, že by hloubka dezénu neměla být menší než 1,6 mm. Odborníci říkají, že pod čtyři milimetry se již zvyšuje nebezpečí vzniku aquaplaningu. Kromě přezkoumání dezénu je potřeba ohlídat tlak vzduchu v pneumatikách a dle potřeby je dohustit, a to i s ohledem na případné větší zatížení vozu. K pneumatikám ještě jedna poznámka. Na letních cestách se nedoporučuje dojíždět zimní pneumatiky. Mají jinou směs a při vyšší teplotě měknou, mohou se dokonce přehrát a prasknout. V létě navíc zimní pneumatiky mají vyšší valivý odpor, a tím také i vyšší spotřebu paliva.
Abychom dobře viděli
Při kontrole světel nezapomeneme ani na kvalitu a případné opotřebení stěračů. Čistá okna jsou základními prvky, které zaručují bezpečnost na silnicích. Stěrače by měly pevně přiléhat k povrchu čelního skla a neměly by zanechávat žádné šmouhy nebo skvrny.
Úkony pro servis
Zkontrolovat můžeme rovněž podvozek a motorový prostor. Zde se zaměříme na případné úniky kapalin, případně i na stav rozvodového řemenu. Kontrolu brzd je pak již vhodnější svěřit odbornému servisu, kde kromě těsnosti mechanici posoudí také životnost brzdových destiček, kotoučů apod. Zapomenout nesmíme ani na klimatizaci a její funkčnost. A také je třeba myslet na kabinové filtry a jejich pravidelnou výměnu. Před delší cestou je vhodné pamatovat na výměnu motorového oleje a filtru. Čistý filtr a olej zajišťují lepší výkon a ochranu motoru. Vyměněný vzduchový filtr pak může snížit spotřebu paliva. Tyto úkony spolu s kontrolou akumulátoru, dobíjení a celé elektroinstalace je již opravdu lepší nechat na servisu.

Před cestou je třeba zkontrolovat nejen stav vozu, ale i dokumenty a výbavu. Foto: Shutterstock
Co s sebou do auta na delší cestu
Před delší cestou je dobré sepsat si seznam věcí, které potřebujeme mít s sebou. Povinnou výbavu je vhodné doplnit o některé věci, které by po nás mohli vyžadovat v cílové destinaci nebo v zemích, kterými budeme projíždět. Praktické je mít ve vozidle baterku, sluneční brýle, sluneční clony, box s nářadím, nabíječku na telefon, teplé oblečení, deku, tažné lano nebo i startovací kabely. Náhradní pár dioptrických brýlí je nejen užitečné vozit s sebou, ale v některých zemích, např. ve Španělsku a Švýcarsku, je to dokonce povinné. Například v Turecku po nás mohou policisté vyžadovat dva výstražné trojúhelníky místo jednoho. U nás je hasicí přístroj pouze doporučenou výbavou auta, v některých zemích je ale také povinný. Pamatujme i na dostatečný počet reflexních vest. V některých zemích je jich totiž potřeba mít tolik, kolik ve voze jede lidí. Před odjezdem bychom se tak měli raději seznámit s pravidly, která pro výbavu vozidla platí v jednotlivých zemích, kterými budeme projíždět. Vhodné je také se podívat na odlišnosti v pravidlech provozu.
Nezapomenout na důležité doklady
Pokud se budete pohybovat jen po našem území, tak již nemusíte s sebou vozit celou řadu dokladů. Pokud ale vyrazíte za hranice, tak je u sebe mít musíte. Při cestách po EU postačí platný občanský průkaz, řidič musí také mít s sebou platný řidičský průkaz. Nezapomeneme na průkaz zdravotní pojišťovny a případné dopojištění nákladů léčebné péče. A také si vezmeme zelenou kartu a euroformulář záznamu o dopravní nehodě.
Rozhodně se vyplatí prověřit, zda máme aktuální telefonické spojení na zdravotní pojišťovnu a také pojišťovnu, u níž máme pojištěno své vozidlo. Též je dobré si ujasnit, na co máme z titulu pojistky nárok – jedná se například o bezplatnou asistenci při poruše či odtah v případě nehody. Počítejme i s možností, že uvázneme v dopravní zácpě. Proto bychom měli mít neustále v nádrži dostatek paliva, v kabině něco k snědku a dostatek nápojů. A také dostatek nadhledu. Jakékoliv projevy agresivity mohou případnou stresovou situaci jen zhoršit.
Před delší cestou autem je vhodné prověřit:
- Hloubku dezénu a nahuštění pneumatik
- Ostřikovače a stav letní směsi v nádržce
- Stěrače a jejich bezchybné fungování
- Stav všech provozních kapalin včetně chladicí kapaliny
- Funkčnost klimatizace
- Osvětlení
- Stav podvozku, výfukového potrubí a spojů
- Brzdový systém
- Akumulátor, dobíjení a elektroinstalaci