Pozor na únavu za volantem

Rubrika: Auto, Auto, rss-feed

Únava, ospalost nebo pokles pozornosti zaviní až třetinu dopravních nehod. Riziko řízení pod vlivem alkoholu si řada lidí uvědomuje, ale smrtelné nebezpečí řízení, pokud je člověk unavený a ospalý, si přizná málokdo.

Nedostatek odpočinku se projeví snížením postřehu, soustředěnosti a prodloužením reakční doby. Únava přijde jistě na každého, jde o to, za jak dlouho. Trénovaní řidiči z povolání dokážou únavě asi odolávat déle, ale tragické příklady dokazují, že ani ti zkušení se jí neubrání. A to mají zákonem předepsané pravidelné přestávky na odpočinek. Žádný člověk nemůže plně ovládat svůj spánek – nelze žít bez spánku. Můžete se cítit bdělí, ale pokud jste unaveni, můžete usnout v každém okamžiku. Jediným správným receptem na to, jak únavu odstranit, je pořádný odpočinek. Snažme se proto dodržovat určitý režim a únavě předcházet.

Únava za volantem

Únava za volantem patří mezi nejčastější příčiny dopravních nehod. Foto: Shutterstock

V noci se zvyšuje nebezpečí nehod

Výzkumy dokládají, že nebezpečí nehody je v noci větší než ve dne, přestože v nočním řidším provozu je statistický počet nehod menší. Noční jízdy jsou riskantní především proto, že časové seřízení našeho organismu čili jakési hodiny, které do nás příroda vložila, nejdou přenastavit podle přání. Smrtelné riziko stoupá asi pětkrát a statistika zcela nemilosrdně prozrazuje, že každý druhý smrtelný úraz se stane potmě nebo za šera.

Noční únava se nedá potlačit, temnota snižuje naši schopnost vnímat, soustředit se a rychle reagovat na změnu situace. Výzkum dopravní situace a reakcí řidičů v podzemní komoře vyloučil přímý vliv denního světla a došel k závěru, že se řidiči nejlépe soustředí ve druhé polovině dne, tedy v odpoledních hodinách, zatímco největší útlum přichází v temném nočním období mezi druhou a čtvrtou hodinou ranní, kdy řidič dělá nejvíce chyb.

jízda ve tmě

Monotónní jízda ve tmě bývá velmi vyčerpávající. Foto: Shutterstock

Největším nebezpečím noční jízdy je uspávající monotónnost tmy. Paradoxem je, že čím komfortnější je řidičská kabina a ovládání vozidla, tím dříve upadá řidič do útlumu a řídí „jako ve snu“. Proto také asi nepřekvapí zjištění, že únava způsobuje mnohem více nehod než opilost. Rovněž lidský zrak ztrácí značné procento rozeznávacích schopností právě při jízdě za snížené viditelnosti.

Projevy únavy

Cítíme bolest v zádech, strnulost, bolení nohou, máme potíže s tím, abychom udrželi oči otevřené a hlavně zaostřené, nemůžeme udržet hlavu zpříma, začíná se objevovat denní snění nebo přelétavé a nesouvislé myšlenky, zíváme a opakovaně si třeme oči, často zjistíme, že vyjíždíme ze svého jízdního pruhu. Jízda směřuje ven ze silnice, najíždíme na bezpečnostní pásy označující okraj silnice (rozdrnčí vůz). K tomu přehlédneme dopravní značku, signál, mineme plánovaný výjezd z dálnice, cítíme se podráždění, nervózní, roztěkaní, netrpěliví… Pak okamžitě zastavme na nejbližším odpočívadle a zacvičme si, v noci si alespoň na krátkou dobu zdřímněme. Zásadně se nesnažme o povzbuzení kouřením či jakýmikoli medikamenty. Postarejme se o dostatek tekutin, nejlépe málo slazeného čaje s citrónem. Jezme jen do polosyta, lehká jídla. Pozor také na poslech monotónní, příliš hlasité hudby. Lepší je poslouchat pořady, které povzbudí naši pozornost.

odpočinek. na  cestě

Dostatečný spánek před jízdou je základ, pravidelné přestávky však pomohou s udržením soustředění i na delších cestách. Foto: Shutterstock

Nepodceňujte spánkový dluh

Spánek jako jednu ze základních lidských potřeb není nijak složité uspokojit. Stejně jako jíme a pijeme, abychom překonali hlad a žízeň, měli bychom při pocitu ospalosti jít spát.
Nevýhodou spánku je to, že si jej nemůžeme uložit do zásoby. Pokud se tedy řádně nevyspíme dostatečně dlouho a navíc po dobu několika dnů, vznikne nám spánkový dluh, který můžeme vyrovnat pouze tím, že se pořádně vyspíme. Spánkový dluh nepřekonáme ani silou vůle a také sám od sebe nezmizí. To pak dělá spánek nebezpečným, je totiž mimo naši kontrolu. Na celém světě se bohužel pohybují miliony lidí se spánkovým dluhem. Ten může vzniknout prací v nočních směnách, péčí o děti nebo další členy rodiny, ke kterým musíte v noci vstávat, špatnou organizací práce nebo jen obyčejným ponocováním a brzkým ranním vstáváním.

Pokud včas nerozeznáte spánkový dluh nebo spánkové poruchy, můžete se dostat do situace, že i po dlouhodobém spánku budete stále unaveni. Nejrůznější povzbuzující prostředky, například silná černá káva, mají potom pouze krátkodobý účinek a po jeho odeznění dochází k ještě většímu útlumu. Člověk může v daný okamžik zůstat bdělý díky dráždivým podnětům, vzruchům při důležité pracovní činnosti apod., ale v okamžiku, kdy se situace uklidní a nastane nějaká monotónní práce, převládne nedostatek spánku a usínáte.

káva v autě

Káva a kofeinové nápoje sice působí povzbudivě, jejich účinek je ovšem krátkodobý. Foto: Shutterstock

Únava je nejen letní, ale také zimní

Ačkoliv delší cesty plánují řidiči především v letním období, častokrát i v zimě vyjíždějí za zábavou, sportem a odpočinkem na víkendy či delší pobyty. Čekají tak na ně desítky, možná stovky kilometrů za volantem, za šera či v noci, v hustém provozu a za nepříznivého počasí. V těchto situacích je pak často překvapí únava. Prvním předpokladem bezpečné jízdy je celkově dobrá fyzická kondice, dobrý zdravotní stav a samozřejmě odpočinek před jízdou. Tyto faktory řidiči často podceňují, před jízdou jsou málo odpočatí nebo jsou ovlivněni častějšími příznaky onemocnění v zimním počasí. V těchto případech bychom v žádném případě neměli usedat za volant, byť by se jednalo o krátkou jízdu.

V případě nemoci musí řidič brát zřetel také na to, jaké léky užívá. Pokud jsou to léky nevhodné, nikdy by neměl řídit motorové vozidlo.

V zimních měsících se výrazně snižuje viditelnost a řidič většinu dne řídí za šera a tmy. Jízda v nočních hodinách je sama o sobě nebezpečná a klade na kondici řidiče zvýšené nároky. Navíc je v zimě řidič nucen používat v automobilu topení. Teplo ve voze pak přispívá k větší únavě, ospalosti a malátnosti. Častěji by tak měl využívat odpočívadel, na okamžik zastavit a projít se na čerstvém vzduchu a jednou za čas také alespoň na okamžik otevřít okno ve voze a nechat proudit čerstvý studený vzduch.

Jak s únavou bojovat?

  • Nesedejte za volant, pokud se cítíte unavení a ospalí. Jestliže tyto pocity zjistíte v průběhu jízdy, co nejdříve zastavte a odpočiňte si.
  • Dopřejte si dostatečně dlouhý a nerušený spánek v noci před jízdou, obzvláště před dlouhou cestou. Spánek kratší než 6 hodin zvyšuje nebezpečí, že usnete za volantem. Spánek kratší než 4 hodiny je skutečně nebezpečný. Neplánujte si ani práci na celý den a potom řízení po celou noc. Výsledky průzkumů ukazují, že řidič, který nespí (bdí nepřetržitě) 20 hodin a déle, je ve velkém nebezpečí, že usne za volantem.
  • Cestujte se spolujezdcem. Bdělá osoba ve vozidle může dávat pozor na vaše příznaky únavy. Zejména spolujezdec na předním sedadle by měl zůstat bdělý. Chce-li někdo ze spolujezdců (řidičů) spát, pak má jít na zadní sedadlo a připásat se.
  • V rámci své cesty si naplánujte přestávku každé dvě hodiny nebo po každých 180 kilometrech. Pokud se však dostaví ospalost, zastavte dříve.

Text: Jiří Svoboda
Foto: Shutterstock

Pozor na únavu za volantem