U tohoto článku nebylo technicky možné zajistit fotografie a obrázky.

Kompaktní vozy PRO AKTIVNÍ RODINY

Kategorie: Hospodaření | Autor: Jiří Svoboda

Na začátku všeho byl pravděpodobně fakt, že se začala zvedat poptávka po automobilech s karosérií kombi a zároveň se objevily díky automobilce Renault a jejímu modelu Espace první evropské velkoprostorové vozy.

Mezi zákazníky se ale vytvořila poměrně velká skupina, pro kterou byly vozy kombi malé a velkoprostorové automobily byly zase svou cenou nad jejich možnosti. A tak opět zabodoval francouzský Renault, který přišel se zcela novým segmentem, jenž se trefil právě mezi výše zmíněné kategorie. Vznikl tak menší velkoprostorový vůz, který je dnes nejčastěji uváděn jako kompaktní MPV, nebo také jako minivan.

Prvenství v této kategorii získal Mégane Scénic a automobilka Renault si díky němu vypracovala oproti konkurenci obrovský náskok. Ne každý totiž dával takto stavěnému vozu velké naděje. Příkladem může být i takový výrobce, jakým je Volkswagen. Když v loňském roce slavil VW Touran svou premiéru, Renault představoval u Scénicu již další zcela novou generaci. V zemích směrem na západ od nás jsou tyto automobily uváděny především jako vhodné pro mladé rodiny. U nás je bohužel stále ještě díky slabší kupní síle obyvatelstva situace poněkud jiná, ale přesto lze konstatovat, že obliba této kategorie vozidel i jejich prodej vzrůstá. A tak bychom vám rádi některé její zástupce představili.

Renault Mégane Scénic

Již jsme se zmínili, že prvním vozem v kategorii kompaktních MPV se stal v roce 1996 Renault Mégane Scénic. Dnes i po našich silnicích jezdí jeho zcela nová varianta. Nový Scénic využívá veškerých trumfů a zkušeností, které přinesl jeho předchůdce. Scénic nabízí značný komfort vnitřního prostoru s pečlivě řešeným interiérem. Zvenku zaujme výraznými liniemi s maskou chladiče se dvěma podélnými pásy. Interiér je moderní s důrazem na jednoduchost užití. Uvnitř nalezneme značné množství odkládacích prostorů, které mají celkový objem až 91 litrů. Objem zavazadlového prostoru v základním postavení má až 480 litrů. Také Scénic se dočkal své větší verze, která má označení Grand Scénic a kromě prodloužené karosérie a většího vnitřního prostoru nabízí možnost přepravit až sedm cestujících.

Nabídka pohonných jednotek pro Scénic se skládá ze tří zážehových motorů a dvou přeplňovaných vznětových motorů se vstřikováním paliva Common Rail.

Scénic je také již pátým vozem z řady vozů Renault, které získaly v bezpečnostních testech Euro-NCAP pět hvězdiček, čímž se zařadil k nejbezpečnějším kompaktním jednoprostorovým vozům na trhu.

Cena vozu Scénic se pohybuje od 509 900 Kč.

Volkswagen Touran

Novou modelovou řadou Touran vstoupila také automobilka VW do kategorie kompaktních velkoprostorových vozidel. Touran má standardně pět, na přání však až sedm individuálních sedadel. Díky své vyšší stavbě a flexibilní koncepci vnitřního uspořádání nabízí ve svém interiéru značný prostor. Zavazadelník má v základním pětimístném uspořádání objem 695 litrů, maximální objem prostoru pro náklad činí dokonce 1989 litrů. Užitečná hmotnost vozu dosahuje v závislosti na stupni výbavy až 695 kg. U vozu Touran se předpokládá, že bude používán pro dlouhá putování, o čemž svědčí až 39 nejrůznějších schránek a odkládacích prostorů, které můžete v interiéru najít.

V nabídce pohonných jednotek je celkem pět motorů, a to jak zážehových s přímým vstřikováním benzinu FSI, tak přeplňovaných vznětových TDI.

Bohatá je také bezpečnostní výbava, do které patří například čelní a boční airbagy vpředu, hlavové airbagy pro první dvě řady sedadel, aktivní opěrky hlav pro přední sedadla nebo tříbodové samonavíjecí pásy u všech sedadel.

Volkswagen Touran dosáhl v hodnocení testů Euro-NCAP čtyři hvězdičky za ochranu posádky při havárii, při hodnocení rizika poranění chodců dostal tři hvězdičky, což je zatím nejvíce, kolik nějaký vůz dostal v testech Euro-NCAP.

Cena modelové řady Touran začíná na 599 000 Kč.

Citroen Xsara Picasso

Francouzský design byl vždy něčím výjimečným, a tak není divu, že u Citroenu vznikl také vůz Picasso, postavený na bázi podvozku modelu Xsara. Oblíbený francouzský minivan oslovuje zákazníky nejen svým jedinečným, svěžím designem, ale i širokou komfortní a bezpečnostní výbavou a také dobrými jízdními vlastnostmi.

Xsara Picasso nabízí ve svém rozměrném interiéru pět samostatně ukotvených sedadel, která všem cestujícím poskytují pohodlí. Tři zadní sedadla jsou sklopná a lze je z vozidla vyjmout. Prostřední sedadlo vzadu je možné posunovat až o 14 cm. Pro usnadnění pohybu mezi přední a zadní částí vozidla je mezi předními sedadly ponechán prostor a řadicí páka je umístěna na přístrojové desce.

Plynulá linie zadní části karosérie ukrývá rozměrný zavazadlový prostor. Jeho objem je 550 l. Díky vysoké poloze zadní odkládací poličky pojme i rozměrnější zavazadla. Po vyjmutí zadních sedadel je možné prodloužit úložný prostor až na 2,35 metru.

Ke standardní bezpečnostní výbavě vozu patří kromě dvou čelních airbagů na místě řidiče i spolujezdce také systém ABS poslední generace. Za příplatek pak jsou vozy vybavovány také bočními airbagy, elektronickým stabilizačním systém ESP s protiprokluzovým systémem ASR apod.

Pro pohon jsou připraveny jak zážehové motory, tak také špičkový vznětový motor HDi s přímým vysokotlakým vstřikováním paliva Common Rail.

Cena vozu Xsara Picasso začíná na 513 900 Kč.

Nissan Almera Tino

Také u Nissanu zvolili již používanou platformu, na kterou postavili karosérii kompaktního MPV. V tomto případě se jednalo o osvědčenou podvozkovou skupinu z vozu Almera, díky které má Tino výborné jízdní vlastnosti. K pohonu modelu Tino si můžete vybrat některý ze tří výkonných motorů – vyspělou zážehovou osmnáctistovku, nebo některou ze dvou verzí turbodieselu s přímým vstřikováním paliva Common Rail.

Stejně jako ostatní vozy tohoto segmentu, také Tino je určeno pro příznivce aktivního životního stylu. Ti ocení dynamický vzhled vozu, který je podporován již zmiňovanými pohonnými jednotkami. Se svým objemným, přizpůsobivým vnitřním prostorem poskytuje dostatek místa pro pětici cestujících i jejich zavazadla. Již v základním provedení je vůz vybaven rozsáhlou komfortní výbavou, zahrnující i plně automatickou klimatizaci a originální systém ovládání N-Form s rozměrným barevným displejem. Do výbavy patří také prvky aktivní i pasivní bezpečnosti, jakými jsou dva čelní a dva boční airbagy, aktivní opěrky hlavy a protiblokovací systém ABS s elektronickým přerozdělením brzdné síly EBD a brzdovým asistentem.

Cena vozu Almera Tino začíná na 567 000 Kč.

Ford Focus C-MAX

Také automobilka Ford obohatila svou nabídku o kompaktní vůz MPV, který nese označení Focus C-MAX. Již název napovídá, že je zde opět souvislost s předcházející modelovou řadou, v tomto případě vozem Focus. C-MAX má za úkol oslovit především aktivní osobnosti. Písmeno C označuje jeho tři klíčové atributy, tedy komfort (Comfort), ovladatelnost (Confidence) a kontrolu (Control), zatímco MAX je zkratkou výrazu “maximální”, což má být maximální hodnota přinášená zákazníkům.

Focus C-MAX se vyznačuje prostorným, komfortním a přizpůsobivým interiérem. Díky konceptu sedadel Comfort Seat System nabízí C-MAX pohodlné cestování pěti pasažérům a postará se i o všechna jejich zavazadla.

Nabídka pohonných jednotek sestává ze zážehových motorů řady Duratec a dále z moderních turbodieselů Duratorq TDCi.

Cena vozu je od 519 900 Kč.

KIA Carens

Korejská automobilka KIA nabízí kompaktní MPV s názvem Carens, které v nedávné době prošlo výraznou obměnou, především proto, aby dokázalo uspokojit požadavky evropských zákazníků. Cílem úprav bylo hlavně zaujmout mladší a méně konzervativní motoristy. Také Carens nabízí především rozměrný interiér, kde například světlá výška interiéru je 995 mm a prostor na nohy je velký 960 mm. Uspořádání sedadel je velice flexibilní, zadní sedadla jsou rozdělena v poměru 60:40, což zajišťuje, že interiér je možné upravit tak, aby vyhovoval většině kombinací pro převoz cestujících a nákladů. Velký počet odkládacích míst pomáhá udržovat v prostoru pro cestující pořádek a bezpečnost.

K dispozici jsou dva motory, zážehový motor 1,8 litru a vznětový motor 2,0 litru se systémem vstřikování Common Rail.

Cena vozu je od 479 980 Kč.

Opel Zafira

Jako první přišel Opel s řešením kompaktního vozu MPV, jenž nabídl přepravu až sedmi cestujících. Zadní, třetí řada sedadel je dokonce uspořádána tak, že není nutné ji vyjímat z vozu a je zapuštěna do podlahy zavazadlového prostoru. Tento systém nese označení Flex 7 a dovoluje rychle a snadno upravit počet a uspořádání sedadel tak, aby to vyhovovalo potřebám cestujících. Celkem máte k dispozici až 49 různých možností. Bez problémů tak můžete přepravovat cestující, náklad, nebo obojí. Sklopením sedadel je pak možné za několik málo sekund vytvořit zavazadlový prostor o objemu až 1 700 litrů.

Prvky aktivní a pasivní bezpečnosti, kterými je Zafira vybavena, harmonicky spolupracují a pomáhají předcházet nehodám a současně chrání posádku v případě nárazu. K prvkům pasivní bezpečnosti patří například systém uvolnění pedálů a airbag řidiče a spolujezdce. Aktivní prvky pak zastupuje například podvozek Dynamic Safety, ABS a elektrohydraulický posilovač řízení.

Škála motorů určených pro Zafiru obsahuje tři motory zážehové a dva vznětové. Cena modelu Zafira začíná na 549 900 Kč.

* * *

Renault Mégane Scénic

Volkswagen Touran

Citroen Xsara Picasso

Nissan Almera Tino

Ford Focus C-MAX

KIA Carens

Opel Zafira

FOTO ARCHIV AUTORA

Kompaktní vozy PRO AKTIVNÍ RODINY