U tohoto článku nebylo technicky možné zajistit fotografie a obrázky.

KAM S AUTEM

Kategorie: Stavba | Autor: Jan Pešta

ARCHITEKT

Automobil bychom mohli bez nadsázky označit za symbol 20. století. Tento zbožňovaný iproklínaný výtvor technické civilizace vstoupil do životů nás všech. Dnes si již jen málokdo dovede představit cestu na chatu či chalupu jinak, než autem. Někdy se ale objeví těžko řešitelná otázka: Kam s ním?

Jak závažný je problém parkování si uvědomíme při návštěvě každé vesnice či chatové osady. Někde auto stojí jen tak na zahrádce, jinde před plotem či na kraji lesa. Skoro každou vísku “zdobí” nejrůznější bizarní přístřešky, postavené ze všech možných i nemožných materiálů – vlnitého plechu, eternitu, laminátu a kdoví čeho všeho ještě. Pokud máme k dispozici vhodnou hospodářskou stavbu – nejlépe stodolu či vozovou kolnu – je téměř vyhráno. Stačí provést dílčí úpravy a auto má kde stát – navíc v budově, která je k tomu ideálně přizpůsobena. K tomu se zde jistě najde i dostatek místa pro uložení dalších věcí a případně i pro menší dílnu. Pokud to štěstí nemáme, můžeme vybrat ke zřízení garáže některou další stavbu – například bývalé chlévy či zadní hospodářskou část obytného stavení. Pozor ale, abychom za účelem prorážení vjezdu nepoškodili cennou fasádu, původní portálek či klenby v interiéru! Nově zřízený vjezd by měl být řešen architektonicky neutrálně, aby zbytečně nepoutal nežádoucí pozornost. Překlad může být rovný – není třeba zastírat, že jde o novodobý prvek. Je to přirozenější, než se snažit o maskování vjezdu různými uměle vykonstruovanými záklenky (které se navíc do mnoha oblastí vůbec nehodí a působí cizorodě). Vrata by měla být jednoduchá, dřevěná – nejlépe svlakové konstrukce, bedněná ze svisle kladených prken (čím budou širší, tím lépe). Nic nepůsobí na vesnické stavbě trapněji, než dveře či vrata zhotovená z úzkých palubek a latěk, různě dekorativně šikmo kladených a dokrášlených “uměleckými” kovanými doplňky. Pokud ale nemáme ani tuto možnost, nezbývá, než se pustit do stavby garáže. Jen na nás a na konkrétní situaci záleží, jestli zvolíme garáž jako přístavek ke stávajícímu objektu, nebo jako samostatnou novostavbu. Dále je třeba zvážit, zda má garáž poskytnout prostor opravdu jen pro odstavení automobilu, zda má být integrovaná s dílničkou, či zda má také sloužit k odkládání jiných předmětů, například lodě či surfového prkna. Tomu musíme přizpůsobit rozměry garáže, které pochopitelně závisí i na velikosti našeho automobilu. Ale pozor: i když jsme nyní šťastnými majiteli auta, je lépe myslet na budoucnost, abychom při koupi nového vozu nemuseli řešit také stavbu další garáže. Slouží-li garáž opravdu jen k odstavení auta, pak postačí přístřešek nevelkých rozměrů, který ani nemusí být ze všech stran uzavřený. Volba materiálu pro stavbu garáže závisí na našich možnostech a částečně také na charakteru prostředí. Není pravidlem, že k roubenému domu patří dřevěná garáž a ke zděnému zděná. Pravidlem je, že všechny novodobé a netradiční stavební materiály (plech, vlnitý eternit, laminát, plasty, asfaltové šindele) jsou zapovězené. Novostavba by měla být (tak, jako všechny novostavby na vesnici) architektonicky neutrální, aby příliš neupoutávala pozornost. Je třeba usilovat o maximálně jednoduchý a lapidární výraz, bez zbytečných ozdob a dekorací. V tomto případě platí, že účelově řešená stavba (samozřejmě za dodržení určitých pravidel – například volby materiálu) je nejlepším řešením. Tím se také snadněji zapojí do stávající zástavby. Pokud zvolíme zděnou variantu, pak by měla být omítaná (lze připustit také provedení z režných cihel), v žádném případě by neměla být postavená ze spárovaného kamenného zdiva. Omítka by neměla být strukturovaná. Varianta dřevěná může být rámové konstrukce, obedněná co možná nejširšími, svisle kladenými prkny. Zcela nevhodné jsou různé imitace roubení, stejně jako využití úzkých latěk a palubek. Samozřejmě je možné různé konstrukční varianty také kombinovat. Střecha nové garáže by měla být sedlová (o minimálním sklonu 35°, lépe 45°), případně i pultová. Na střechu je samozřejmě nejvhodnější použít v místě běžnou a dostupnou krytinu – pálené tašky, eternitové šablony nebo třeba i dřevěný šindel. Kde hledat pro architektonické řešení novostavby garáže inspiraci? Zkusme se na vesnici poohlédnout po starších a tradičních stavbách, určených k odstavení vozů a techniky. Nejlépe se jako inspirační zdroj hodí již zmíněné stodůlky či vozové kolny, z veřejných staveb pak zvláště staré hasičské zbrojnice. Dosud je nalezneme prakticky v každé vísce a ostudu nikde rozhodně nedělají.

KAM S AUTEM