Jak nenaletět na trhu s energiemi

Není to tak dávno, kdy po domácnostech chodili podomní prodejci, kteří slibovali levnější energie od jednoho dodavatele. V současné době lákají na aukce energií.

Scénář je velmi jednoduchý, obchodník zazvoní u dveří, slíbí vám zaručeně nejnižší cenu elektrické energie nebo plynu na trhu, nechá vás podepsat přihlášku do aukce, samozřejmě závaznou, a napříště už nemáte možnost vybrat si dodavatele sami.

Nový trik v energetice se jmenuje exkluzivita

Doložka o exkluzivitě bývá obvykle součástí smlouvy. Často ovšem o tom, že jste ji spolu se smlouvou podepsali, ani nemusíte vědět. Exkluzivita znamená, že společnost, která zajišťuje aukce, vám bude po dobu několika let, obvykle dvou nebo tří, případně pěti nebo dokonce deseti let, dohazovat sama dodavatele elektřiny nebo zemního plynu. Pokud byste si to časem rozmysleli a chtěli si vybrat dodavatele energií sami, zaplatíte pokutu, která je samozřejmě také součástí podepsané smlouvy. Mohou to být až tisíce korun.
Na nové praktiky upozorňuje Energetický regulační úřad a Česká obchodní inspekce. „Společnost může chtít exkluzivitu ke správě vašeho odběrného místa. Pokud ji udělíte, vzdáváte se práva na vlastní volbu dodavatele po předem sjednanou dobu, jinak vám hrozí sankce,“ varuje Michal Kebort, tiskový mluvčí Energetického regulačního úřadu.

Nenechte se ukolíbat argumenty podomního prodejce a smlouvu si vyjednejte přímo s dodavatelem

Kde nástrahy čekat a jak jim čelit

„K hlavním nástrahám patří, že lidé podepíší smlouvu, které nerozumí, respektive ji vůbec nečtou. Neví, kolik za energie budou ve výsledku platit a jaké jsou smluvní podmínky. To se netýká jen seniorů, ale i lidí v produktivním věku. Potíž je v tom, že se lidé příliš nezajímají, nechají se ubezpečit argumenty proškolených obchodníků. Podomní prodej je stále problém, k tomu se přidávají i prodeje po telefonu. Smlouvu lze totiž sjednat i na dálku, hovory bývají pro důkaz i nahrávané,“ vysvětluje Jana Poncarová z Energetické poradny a připomíná: „I větší společnosti využívají podomních prodejců, většinou jsou ale dopředu domluvené schůzky, takže o podomní prodej vlastně nejde.“
Co dělat, když vám někdo, ať už po telefonu, e-mailem, nebo přímo u vás doma začne nabízet výhodnější elektřinu nebo plyn? V prvé řadě je důležité zjistit, zda jednáte přímo s dodavatelem, nebo se zprostředkovatelem, na každého se vztahují jiná pravidla. „Vždy si nejprve vyžádejte doklad, že dotyčný je opravdu tím, za koho se vydává. V případě uzavření smlouvy se zprostředkovatelem mimo obchodní prostory, tedy například u vás doma, můžete od smlouvy do čtrnácti dnů odstoupit. Pokud jste na tuto možnost nebyli obchodníkem upozorněni, lhůta se navíc prodlužuje o rok. U uzavření smlouvy s dodavatelem máte možnost smlouvu vypovědět do patnácti dnů od zahájení dodávek,“ připomíná také Gabriela Bartoňová z advokátní kanceláře CIKR.

Pozor na šmejdy

Vydávají se obvykle za pracovníky Energetického regulačního úřadu nebo České obchodní inspekce. „Tyto úřady energie neprodávají. Co se týká samotného uzavírání smluv, je důležité nenechat si nic vnutit, nabízené smlouvy si pečlivě přečíst a nepodepisovat nic, čím si nejste úplně jisti, čemu nerozumíte. Nepřijímejte dárky či jiné podezřele výhodné služby. Neříkejte ano prodejcům po telefonu, dokud jste neviděli písemnou smlouvu. Pokud skutečně uvažujete o změně dodavatele, je lepší si všechno předem zjistit, získat představu o všech možnostech a sám se s vybraným dodavatelem spojit,“ zmiňuje Gabriela Bartoňová a doporučuje Desatero obrany před šmejdy v elektronice, který vydal Energetický regulační úřad.

Zvýšení zálohy

Může se vám stát, že krátce po uzavření smlouvy o dodávce energie dojde k navýšením zálohy. Podle energetického zákona mohou být uplatňované zálohové platby stanoveny nejvýše v rozsahu důvodně předpokládané spotřeby pro další období, tím může být třeba nárůst spotřeby v daném odběrném místě, díky kterému stoupne odhadovaná spotřeba i pro další období. Stejně tak do záloh může zasáhnout zvýšení cen, jestliže k němu dodavatel přistoupil.
„Pokud pro zvýšení záloh neexistují objektivní důvody, dodavatel by zálohy samovolně navyšovat neměl. Spotřebitel by se v takových případech měl dodavateli hned ozvat a návrh nových záloh rozporovat. V případě, že se nedohodnou, může spotřebiteli pomoci ERÚ, ať už v rámci vyjednávání, nebo mimosoudního řešení sporů,” vysvětluje Miroslav Rottner, ředitel Odboru právní ochrany spotřebitele ERÚ.

Desatero obrany

  1. Jestliže se rozhodnete jednat s obchodníkem, udělejte si alespoň rámcovou představu o tom, čeho chcete dosáhnout. Pomohou vám internetové srovnávače.
  2. Vždy je dobré vědět, zda mluvíte s dodavatelem, nebo se zprostředkovatelem. Pro každého platí jiné právní předpisy, důležité rozdíly jsou zejména ve lhůtách pro odstoupení od uzavřených smluv. Dodavatel vlastní licenci na dodávky energií, zprostředkovatel jen přeprodává nabídky jednoho nebo více dodavatelů.
  3. Když člověk, který přišel s nabídkou, tvrdí, že je zaměstnancem ERÚ nebo ČOI, velmi pravděpodobně lže. Úřady energie neprodávají ani nekontrolují faktury podomním způsobem. Stejné je to se zástupci distributorů, kteří sice kontrolují měřidla, ale energii neprodávají.
  4. Je-li ve vaší obci nebo městě podomní prodej omezený nebo zakázaný vyhláškou a podomní prodejce zákaz porušil, obraťte se na městskou policii.
  5. Pokud vám někdo telefonuje nebo pošle e-mail, ptejte se, odkud má kontakt, a zda má váš souhlas pro zasílání obchodního sdělení. Jestliže souhlas nemá, hlaste vše na Úřad pro ochranu osobních údajů.
  6. Neberte si dárky a odmítněte služby za určitých podmínek zdarma. Smlouvu přece můžete vypovědět ve lhůtě, kterou vám energetický zákon umožňuje bez sankce. Nic není zadarmo, prostředkovatel vám dárečky stejně zpoplatní.
  7. Nikdy se nezavazujte k podpisu smlouvy, kterou ještě nemáte v ruce. Přihlásíte-li se do aukce, vybírejte takovou, která umožňuje finální nabídku nepodepsat, a to bez sankce.
  8. Nepodepisujte smlouvu, ani plnou moc nebo přihlášku, kterou jste si pořádně a v klidu nepřečetli a zcela nepochopili. Rozhodněte se k podpisu až tehdy, když všemu ve smlouvě rozumíte.
  9. Neodkládejte případné spory s dodavatelem, pokud nereaguje nebo vy s navrhovaným řešením nesouhlasíte.
  10. Od smlouvy o dodávkách energií, kterou jste uzavřeli mimo provozovnu držitele licence, můžete bez jakýchkoliv sankcí odstoupit do 14 dní od uzavření nebo ji vypovědět nejpozději 15. dne po zahájení dodávek.

Text: Táňa Pikartová
Foto: Shutterstock

Jak nenaletět na trhu s energiemi