Jak na atraktivní inzerát, který uspěje

Foto: Shutterstock

Prodej nemovitosti na vlastní pěst skrývá nejedno úskalí. Pokud se pro něj ale přece jen rozhodneme, prvním krokem je prezentace domu potenciálním zájemcům. Jak by ale takový inzerát měl vypadat, aby uspěl v konkurenci a zaujal co nejširší publikum?

Podle realitních makléřů správně sestavený inzerát výrazně zvyšuje šanci na rychlý prodej nemovitosti a může dokonce ovlivnit i výši dosažené kupní ceny. Aby zájemce upoutal, musí obsahovat spousty informací, ale zároveň by mu neměla chybět atraktivita. Základním kámen tvoří vhodně sepsaný text, stejně důležité je ale doplnit jej kvalitními fotografiemi.

Zaujmout slovy

Začít bychom měli základními informacemi, jako je typ nemovitosti, dispozice, orientace, výměra zastavěného i nezastavěného pozemku, seznam všech sítí, způsob vytápění a ohřevu teplé vody, energetický štítek, vybavení domu a další parametry. Důležitá je také informace o tom, zda je nemovitost po rekonstrukci, případně kdy rekonstrukce proběhla. Pokud má nemovitost věcné břemeno či právní vadu, měli bychom se o této skutečnosti v inzerátu zmínit také. Následovat by pak měly informace o lokalitě a okolí domu. Zda je dům v centru obce, nebo v lůně přírody, jaká je v místě občanská vybavenost, dopravní spojení, vzdálenost od větších měst a podobně.

Cesta za dokonalou fotografií

Dům prodávají kvalitní fotografie. Nejde ale jen o technickou stránku věci, kdy musíme ohlídat světlo, ostrost a dostatečné rozlišení snímku. Fotografie by měly zachycovat celkové pohledy na místnosti, aby si zájemce lépe představil vnitřní prostor. A ač se to zdá jako samozřejmost, to nejmenší co pro hezké fotky můžeme udělat, je úklid. Realitní servery jsou plné důkazů, že majitelé si často nedají práci ani s ním, a fotky pak „zdobí“ nádobí ve dřezu nebo sušák s prádlem.

Focení může předcházet ale i náročnější příprava samotné nemovitosti. Pocitu vzdušnosti docílíme vyklizením věcí, které zbytečně zabírají místo, celkovému dojmu pak výrazně prospěje nová výmalba, ideálně v bílé barvě. Známým trikem je pak rozsvícení interiérových světel během focení i za bílého dne.

Galerii fotografií můžeme doplnit také půdorysem nemovitosti s označením místností a jejich výměrami. Půdorys lze jednoduše vytvořit v grafickém programu.

Kousek zeleně

Zapomínat bychom neměli ani na zahradu. Je-li pečlivě udržovaná, zájemci to jistě ocení. Právě touha po kousku vlastní zahrádky bývá častým argumentem pro pořízení nového bydlení. Plodící ovocné stromy, okrasné keře a trvalky jsou pro řadu lidí přinejmenším stejně velkým lákadlem jako příjemné posezení na terase za domem. Pokud se pozemek nachází v horším stavu, posekaný trávník a chodník bez plevelu je minimem, díky kterému působí upraveně i jinak poměrně zanedbaný pozemek. Navíc se tím jeho plocha opticky zvětší.

Internet i noviny

Ve většině případů postačí zveřejnit inzerát na realitních portálech. Jejich služby jsou ale placené a u těch nejnavštěvovanějších bude pochopitelně třeba sáhnout hlouběji do kapsy. Oslovení zájemců touto cestou je ale velmi efektivní. Další možností je inzerce v lokálním tisku, což je levnější varianta, ale její dosah je omezený. Nachází-li se nemovitost u rušnější silnice, lze potenciální kupce oslovit bannerem umístěným na plot nebo dům. Ten, kdo je na sociálních sítích jako doma, může štěstí zkusit i tam.

Co to celé obnáší?

Foto: Shutterstock

Inzerát s dokonalým textem i krásnými fotografiemi je zveřejněn. Je ale dobré si uvědomit, že to je teprve začátek. Připravit se pak musíme ještě na prohlídky se zájemci, telefonáty s dotazy a často i smlouvání o kupní ceně. A vyhráno nemáme ani v momentě, kdy najdeme vhodného kupce. Teprve potom začíná vlastní proces prodeje nemovitosti. Zvládnutí všech právních náležitostí je však pro většinu majitelů, kteří se v této problematice nepohybují, dost obtížné, a proto je lepší se do nich bez předchozích zkušeností raději opravdu nepouštět. Peníze ušetřené za provizi realitnímu makléři se pak totiž mohou pěkně prodražit.

Víte, co je home staging?

Home staging je příprava nemovitosti na prodej nebo pronájem a pořízení jejích profesionálních fotografií pro prezentaci na realitním trhu. Nejčastěji pracuje s uspořádáním nábytku a barevným sladěním doplňků, nastavením osvětlení a v neposlední řadě odstraněním rušivých prvků, které by potenciálnímu zájemci ztěžovaly představu, že by právě tady mohl bydlet.

Text: Veronika Cerhová
Foto: Shutterstock

Jak na atraktivní inzerát, který uspěje