U tohoto článku nebylo technicky možné zajistit fotografie a obrázky.

AUTA DO TERÉNU

Kategorie: Auto | Autor: JIŘÍ SVOBODA

Obliba terénních automobilů neustále mírně vzrůstá. A to i přesto, že většinou jde o vozidla, která jsou spíše určena jen pro „lehký“ terén nebo nezpevněné cesty.

Klasických terénních automobilů vyloženě pro těžkou práci v těch nejhorších přírodních podmínkách najdeme dnes na silnicích opravdu jen málo. Výrobci se přizpůsobili zájmu zákazníků, a tak nejnovější modely propojují s dalšími segmenty vozidel.

   Vznikají tak kromě jiného i stále nová označení, ať již například „SUV“ (Sport Utility Vehicle), nebo „Crossover“, naznačující, že vůz má vlastnosti několika kategorií. Stále častěji se také objevují modely určené pro lehčí terén, které jsou přímo odvozeny od osobních verzí. Příkladem poslední doby může být například i řada vozů Volkswagen CrossGolf nebo Škoda Octavia Scout. Tyto automobily si pořizují především majitelé vyznávající aktivní využití volného času v přírodě, kde se potřebují dostat i na méně přístupná místa nejen se svým vozem, ale také se sportovním vybavením.

Hyundai se prodává

V loňském roce patřily vozy se značkou Hyundai k nejprodávanějším. Pro Hyundai Tucson jsou hlavním polem působnosti především asfaltové silnice s občasným výletem na prašnou polní nebo lesní cestu. Zdolá ale i rozmoklou stráň a bahnitou cestu.

   Také Hyundai Santa Fe má všechny klasické znaky sportovních užitkových vozidel – velká kola a vysoko postavený podvozek. Všestrannost Santa Fe kombinuje bezpečnost terénního vozidla s komfortem a jízdními vlastnostmi pohodlného osobního vozu a užitnými vlastnostmi velkého automobilu až pro sedm osob.

Úspěšná inovace Suzuki

Mezi nejprodávanější terénní vozy patřil vloni i model japonské automobilky Suzuki – Grand Vitara. Již třetí generace modelové řady má dnes se svým předchůdcem společné pouze jméno. Technici ji totiž zcela zásadním způsobem inovovali. Disponuje unikátní kombinací permanentního pohonu kol 4 x 4, integrovaného žebřinového rámu, redukční převodovky a uzávěrky diferenciálu. Kromě zážehových pohonných jednotek nabízí také vznětový motor 1,9 DDiS s výkonem 95 kW dodávaný Renaultem, který přispívá k dalšímu zatraktivnění tohoto modelu.

Nabídka z Nissanu

Obtížně vyslovitelné jméno vozu Qashqai patří do rodiny automobilky Nissan a je odvozeno od pouštního kočovného kmene žijícího nedaleko pohoří Zargos v Íránu. Vyráběn je v severovýchodní Anglii. Qashqai je jakési zmenšené SUV, které nabízí podvozek se světlou výškou 200 mm, nadstandardní nájezdové úhly a kromě běžného pohonu předních kol také můžete mít vůz se systémem All Mode 4 x 4.

Tradičně dobrá Toyota

Toyota RAV4 je nabízena již ve své třetí generaci a její předchůdci patřili k nejprodávanějším SUV na trhu. Karosérie současného modelu nabízí větší tuhost, a tím i bezpečnost. Nosné prvky klecové struktury jsou vyrobeny z vysokopevnostních plechů, čímž mohou účinněji rozvádět energii nárazu z jednoho místa do celku. Přestože nová technika vozu není příliš viditelná, hraje ve voze vždy rozhodující úlohu. A tak mohou být nyní pod kapotou umístěny tři pohonné jednotky. Dvě jsou vznětové a jedna zážehová.

Přizpůsobená Honda

Také Honda svým modelem CR-V určuje směr mezi vozy SUV. Jejím cílem již není hrát si pouze na „teréňák“, ale posouvá své vlastnosti více směrem nejčastějšího použití – tedy na silnici. Spodní část karosérie působí velmi mohutně, jak se na SUV sluší, horní partie má kabinu posunutou hodně vpřed. O pohon CR-V se starají dva motory – zážehový 2,0 i-VTEC a vznětový 2,2 i-CTDi.

Chevrolet nabízí luxus

Automobilka Chevrolet navrhla speciálně pro Evropu model Captiva. Moderní SUV se tak stalo prvním evropským Chevroletem, který byl k dostání s dieselovým motorem. Kromě toho jsou v nabídce ještě dvě benzínové pohonné jednotky. Samonosná karoserie je usazena na nezávisle zavěšených kolech. V základní výbavě je kromě jiného také šest airbagů, samočinné vyrovnávání světlé výšky vozu s rostoucím zatížením, kompletní elektrická výbava, centrální zamykání s dálkovým ovládáním, manuální klimatizace apod. K dispozici je i model v sedmimístném provedení.

Terénní Mercedes

Vůz Mercedes – Benz ML je vybaven trvalým pohonem všech kol a najdete zde i asistenta pro rozjezd do kopce, regulaci rychlosti při jízdě ze svahu a elektronické systémy, které pomáhají úspěšně se vypořádat s nerovným terénem. Pro pohon jsou určeny zážehové i vznětové šestiválcové a osmiválcové motory.

Ambiciózní Audi

Když hovoříme o luxusních vozech SUV, nesmíme zapomenout ani na značku Audi SUV Q7. Ambice značky Audi, která chce s tímto automobilem získat nadpoloviční podíl v segmentu luxusních SUV, rozhodně nejsou liché. Například Q7 je 5 086 mm dlouhé a rozvor vozu o dva milimetry přesahuje třímetrovou hranici. Vůz je také vybaven řadou nových technologií a nejmodernější elektronikou. Například aktivním tempomatem, který umí pracovat v rozmezí 0 až 200 km/h, kdy dokáže jednak kontrolovat vzdálenost ve vysokých rychlostech a dle potřeby automobil i zcela zastavit. Vůz má také pohon 4 x 4 quattro s mezinápravovým diferenciálem Torsen poslední generace.

Z Autosalonu Brno

Novinky v kategorii vozidel do terénu představil i letošní Autosalon Brno, který je největší přehlídkou vozidel u nás. Návštěvníci tu mohli například v premiéře vidět Citroen C-Crosser – SUV s výrazným designem amoderní technikou, který je výsledkem spolupráce koncernu PSA s automobilkou Mitsubishi. Díky tomu má také sourozence Peugeot 4007 a Mitsubishi Outlander. Vůz Mitsubishi o rozměrech 4,64 x 1,81 x 1,71 m bude zatím nabízen se vznětovým motorem 2.2 HDi s filtrem pevných částic a šestistupňovou manuální převodovkou.

   Subaru Forester přichází s velkorysou standardní výbavou a k dokonalosti přivádí jedinečnou kombinaci motoru Subaru Boxer (motor s protiběžnými písty) a zcela lineárního uspořádání pohonné jednotky, kterou je symetrický pohon všech kol Symmetrical AWD.

   A ještě trochu exotiky. Z amerického původně bojového vozidla Hummer vzniklo již několik civilních odnoží. Jednou z posledních je i Hummer H3, který je z rodiny Hummerů sice nejmenší, ale při svých rozměrech a hmotnosti působí mezi středními SUV, kam je zařazován, více než majestátně.

***

KDYŽ SE ŘEKNE

SUV

Tato zkratka znamená Sport Utility Vehicle tedy sportovní užitková vozidla. SUV kombinují výhody většího vnitřního a zavazadlového prostoru se schopností pohybovat se bez problémů i mimo silnice. Do češtiny se pro tyto vozy vžívá označení terénní automobily, které ale není úplně přesné. Vyskytují se pro ně i názvy jako „teréňáky“, off-roady a jeepy (džípy). Jsou navrženy tak, aby se mohly pohodlně pohybovat jak po silnicích, tak v terénu.

O autorovi| TEXT: JIŘÍ SVOBODA

Popisy k obrázkům

Z amerického původně bojového vozidla Hummer vznikla tato civilní odnož Hummer 3

Hyundai Santa Fe kombinuje bezpečnost terénního vozidla s komfortem vnitřního vybavení

Chevrolet Captiva má v základní výbavě šest airbagů

Hyundai Sante Fe má velká kola a vysoko postavený podvozek

Výhodou vozu Nissan Qashqai jsou nadstandardní nájezdové úhly

Mitsubishi Outlander je vybaven šestistupňovou manuální převodovkou

Citroen C-Crosser je SUV s výrazným designem a moderní technikou

Vozu Mercerdes-Benz ML pomáhá vypořádat se s nerovným terénem i elektronický systém

Autor fotografií: FOTO: ARCHIV

AUTA DO TERÉNU