Padání vlasů problém mužů i žen


V péči o vlasy děláme stále chyby. Výsledkem je, že se vlasy lámou a vypadávají

Rychlý úbytek vlasů a snaha o zachování co nejhustší kštice – to bývaly problémy hlavně mužů. Jenže poslední dobou trápí tento nepříjemný jev také stále více žen.
A důvodů, proč jsme ke ztrátě vlasů pořád náchylnější, je opravdu hodně.

Vlasy jsou mezi prvními věcmi, které na druhém člověku vnímáme a oceňujeme. Patří k atributům, jež ovlivňují tzv. první dojem. Je proto více než jasné, že většině lidí není stav a vzhled porostu jejich hlavy lhostejný. Objeví-li se řídnutí a padání vlasů, bývá to naštěstí v mnoha případech jev pouze přechodný, vážnější stavy lze léčit. Někdy se ovšem s prořídlou kšticí nedá dělat téměř vůbec nic.

Opouštějí nás z mnoha příčin

Jako nejčastější důvody řídnutí a padání vlasů uvádějí odborníci stres a únavu, hormonální nerovnováhu, změny ročních období, znečištěné ovzduší, poruchy štítné žlázy, některé typy onemocnění, nedostatek železa, přílišné užívání léků či špatnou životosprávu. V některých případech je padání vlasů dočasné, jindy je tento proces nevratný. Ztráta kštice se charakterizuje i podle rozsahu. Ta celková se nazývá difuzní, ohraničená je typická pro určitou oblast či oblasti hlavy. Důležité je včas odhadnout, kdy vlasů ubývá nepřirozeně moc, kdy je nutné navštívit lékaře a případně zahájit odpovídající léčbu. Vypadávání vlasů je totiž jinak normální proces obnovy vlasové pokožky, takže jisté přiměřené množství ztratíme každý den.

Když je na vině nemoc

V mnoha případech je padání vlasů následkem či doprovodným jevem některých onemocnění. Jedná se například o chemoterapii, kdy je ztráta vlasů jedním z nepříjemných vedlejších účinků. Po skončení léčby začne kštice opět dorůstat.

Také poruchy funkce štítné žlázy bývají provázené větším padáním vlasů, zrovna tak tělo signalizuje nedostatek železa v krvi. Podobné je to i u autoimunitních, nádorových či infekčních onemocnění.

Zlobivé hormony

Kvalita a rychlost růstu vlasů je dána věkem a tomu odpovídajícím hormonálním hladinám. Mužský pohlavní hormon testosteron bývá označován za hlavního viníka lysých temen a výrazných koutů. Svůj neblahý vliv na mužské kštice může začít uplatňovat kdykoli, takže ani nízký věk není zárukou hustého vlasového porostu. Vlasy ubývají buď od čela k temeni, nebo naopak a nakonec zbyde pouze pruh lemující lebku.

Za všechno nemůžou jen hormony, k nejčastějším důvodům řídnutí a padání vlasů patří stres, únava, nemoc, nedostatek železa, přílišné užívání léků či špatná životospráva

Na úbytku vlasů u mužů se značně podílí i dědičnost. Také u žen mohou hrát hormony v kvalitě a množství vlasů svoji negativní úlohu. Vlasy nám mohou padat v pubertě, v těhotenství, po porodu a také v přechodu a po něm. „Bohaté“ na řídnutí vlasů bývá druhý a třetí měsíc těhotenství, pak obvykle tři měsíce po porodu a také období během kojení. Hormonální změny probíhající u žen ve výše uvedených obdobích mají na vlasy opravdu značný dopad.

Pozor na psychiku

Stav psychiky nás ovlivňuje více, než bychom možná čekali. Naše mentální rozpoložení se samozřejmě odráží i na našem vzhledu, tedy i na kvalitě vlasů. Zcela prokazatelně jim nesvědčí dlouhodobý stres, psychické vypětí ani jednorázový úlek nebo šok. To vše vede k padání vlasů, stejně jako například psychické onemocnění nebo časté a dlouhodobé užívání různých léků. Jedním z případů, kdy si odborníci rady neví vůbec, je tzv. alopecie maligna. Příčiny tohoto typu padání vlasů i ochlupení těla jsou stejně jako léčba zatím bohužel neznámé.

Chyby při každodenní péči

Značná část lidí si stále neumí správně mýt hlavu. Používáme pro náš typ vlasů nesprávné kosmetické prostředky, které jsou buď moc agresivní, nebo je jich na naší kštici příliš, přípravky pak většinou nedostatečně vymýváme. Tím vším se pak vlasy lámou a poškozují. Odborníci také varují před hodně pevnými účesy, kdy se vlasy neustále stahují.

I nekvalitní kartáče a hřebeny působí škody, vlasová vlákna se lámou a třepí. Rizikové je i opakované barvení vlasů, nešetrné používání vlasové žehličky či nadměrné sušení fénem.

Také naše stravování hraje v kvalitě kštice velmi podstatnou roli. Pokud držíte další z nekonečných diet a vlasy padají, zkuste obnovit vyváženou a zdravou stravu plnou potřebných živin.

Boj na více frontách

Zdravé kštici prospívá dostatek minerálů, které je možné přijímat ve formě pilulek

Příčinu nadměrného padání vlasů by měl vždy stanovit lékař. Pokud zjistí, že jde jen o dočasný problém, léčba cíleně směřuje k odstranění potíží – posílí se například imunita či se detoxikuje organizmus, dodají se chybějící vitaminy nebo se naopak uberou (třeba vitamin A), upraví se dieta, vlasy se příliš nezatěžují apod.

Složitější je to v případě, kdy vlasy řídnou vinou mužského pohlavního hormonu testosteronu. Růst a obnova jednotlivých vlasových vláken se stále zkracuje, až se zastaví a vlasy padají. Léčba této příčiny má několik možností. Buď se doporučuje brát přípravky na bázi minoxidilu, které prodlužují růstové období vlasu, nebo léky, které snižují působení testosteronu na vlas. Jistou pomocí jsou též speciální šampóny, díky kterým se lépe prokrvuje pokožka, což podporuje růst vlasů. V prvních dvou případech je ovšem jistým minusem fakt, že se léky musí brát neustále, jinak se vypadávání vrátí.

V rukou odborníků

Pokud nepomáhají žádné z podpůrných či léčebných prostředků, je možné vyzkoušet například laser či autotransplantaci. Biostimulační vlasový laser nebo léčebné polarizované světlo pronikají do hloubky, buňky posilují a stimulují, potlačují zánět a obnovují růst vlasu. Autotransplantace zase umožňuje přenést vlasové štěpy z míst, kde vlasy rostou, na místa lysá. Transplantace vlasových štěpů je ale poměrně drahá a stejně jako léčba laserem někdy trvalé řešení také bohužel nezaručí.

TEXT: HELENA NOVOTNÁ
FOTO: SHUTTERSTOCK A PETR ŽIVNÝ


Komentáře

Jedna reakce na Padání vlasů problém mužů i žen

  1. prok napsal:

    Padání vlasů lze výborně předejít. Stačí respektovat základní pravidla. Můžete na ně mrknout různě na internetu nebo třeba tady:

    Padání vlasů

Napsat komentář

Co vlasům prospívá?

  • Vyvážená hladina selenu a vitaminu a v těle
  • Dostatek ovoce a vitaminu C
  • Omezení tuků a cukrů ve stravě
  • Omezit či skoncovat s kouřením
  • Dostatek minerálů – hořčíku, zinku, selenu a křemíku
  • Volnost a nenošení pokrývek hlavy
  • Hodně spánku
  • Dostatek tekutin