Novinky z autosalonů


Konec roku a začátek nového patří vždy k obdobím, kdy automobilky představují novinky, se kterými se pustí do boje o zákazníky. Co nás čeká a nemine v autosalonech a na silnicích?

Kromě „klasických“ vozidel se prakticky všichni výrobci snaží mít ve své nabídce alespoň některé modely vybavené alternativními pohony. Na podzim se novinky střídavě prezentují na autosalonech v Paříži a Frankfurtu nad Mohanem a jaro pak patří prestižní Ženevě. Na autosalon v Ženevě si musíme ještě chvíli počkat, ale na některé novinky, se kterými se nás budou snažit výrobci automobilů zaujmout, se můžeme podívat již dnes.

Přichází zmenšování

Audi A1 Sportback Concept. Studie automobilky Audi se velikostí zařazuje na začátek nabídky. Pod kapotou se skrývá přeplňovaný zážehový agregát 1,4 TFSI s největším výkonem 110 kW. Spolu s ním se o pohon automobilu stará také do pohonného ústrojí integrovaný elektromotor o výkonu 20 kW. Od této dvojice se hnací síla na přední kola přenáší prostřednictvím dvouspojkové převodovky S tronic. Elektromotor může vůz také zcela pohánět. Kapacita Liion baterií umístěných v zádi vozu by měla na plné nabití umožnit dojezd až 100 kilometrů. Spotřeba Audi A1 Sportback v kombinovaném provozu má činit 3,9 l/100 km.

BMW Concept X1 má rozšířit řadu vozidel tohoto bavorského výrobce směrem k menším modelům. X1 patří ke kompaktním vozům se zvýšeným podvozkem, je určen především pro provoz ve městě a není klasickým modelem SUV. Má sice poháněna všechna kola a asistent pro jízdu z kopce, ale do terénu se asi moc nepohrne.

Ford Ka přichází v nové generaci po dvanácti letech. Nový vůz je postaven na společné platformě jako Fiat 500 a oba vozy jsou vyráběny v polském městě Tychy. Vývoj probíhal ve spolupráci obou automobilek, ale například nastavení podvozku nového modelu Ka proběhlo plně v režii Fordu. K pohonu by měly sloužit benzinové motory 1,2 Duratec s výkonem 51 kW a poprvé se v nejmenším Fordu objeví turbodiesel – 1,3 Duratorq TDCi o výkonu 55 kW.

Novinkou na trhu bude také nejmenší model nabízený japonským výrobcem Toyota, označený jako iQ. Vůz je určen pro 3 + 1 pasažéra. Tento „mikroautomobil“ má délku necelé tři metry. Šířkou a výškou se pak může poměřovat se současnými malými vozy. Motory pocházejí především z modelové řady Yaris. Zážehový tříválec má výkon 50 kW, doplňuje jej zážehová třináctistovka. Ze vznětových motorů se má pod kapotou objevit čtyřválcový 1,4 D-4.

Citroën C3 Picasso je novým zástupcem malých MPV, která jsou určena především pro městský provoz. Devizou tohoto nového modelu je především prostor jak pro cestující, tak i pro zavazadla. Pokud jsou zadní posuvná sedadla zcela vpředu a podlážka dvojitého dna je v nižší poloze, je možné naložit až 500 l zavazadel. K pohonu je možné využít některý ze čtyř nabízených motorů, z nichž dva jsou zážehové a dva vznětové. Vůz bude vyráběn ve slovenské Trnavě.

Pod tvary modelu Hyundai i20 je podepsáno designové centrum značky v Německu. K pohonu této novinky je určeno sedm motorů – tři zážehové a čtyři vznětové. Hyundai v Evropě však staví své prodeje také na kategorii SUV. Novinkou v této kategorii je Hyundai iX55. Sedmimístný automobil nabízí po sklopení třetí řady sedadel zavazadlový prostor o objemu 598 litrů. Třílitrový přeplňovaný vznětový vidlicový šestiválec CRDi disponuje výkonem 176 kW.

Také automobilka Hummer pokračuje ve zmenšování svých vozů, což dokazuje i model s názvem HX Concept. Zkrácen byl především rozvor. K pohonu je pod kapotou připraven šestiválcový zážehový motor 3.6 SIDI V6 FlexFuel spalující i biopalivo E85, který svůj výkon 227 kW přenáší prostřednictvím šestistupňové převodovky na všechna čtyři kola.

Velké kombi za přijatelnou cenu

Stejně jako sedan také kombi Dacia Logan MCV prodělalo omlazení – na přídi jsou použity nové hlavní světlomety, nárazník amaska chladiče s větším znakem, vzadu je pak u kombíku přepracovaný nárazník. V interiéru je nová přístrojová deska, nové jsou také materiály použité na výplně dveří i čalounění interiéru. Kombík od Dacie nabízí velkou užitnou hodnotu za relativně málo peněz, proto není divu, že si za velmi krátkou dobu našel hodně příznivců.

Něco sportu

Abarth 500 Esseesse. Pětistovka od Fiatu dostala ve své sportovní verzi Abarth ještě výkonnější verzi Esseesse. Agresivnímu vzhledu a přeplňované čtrnáctistovce s výkonem 118 kW odpovídají i výkony – zrychlení z 0 na 100 km/h za 7,4 s a maximální rychlost 211 km/h.

Automobilka Ferrari se rozhodla jít v designu s dobou, a tak nejnovější model Ferrari California není sestaven pouze z jednoduchých linek. První kupé-kabrio z Maranella využívá zbrusu nový vidlicový osmiválec o objemu 4,3 l s výkonem 343 kW. Díky němu dokáže zrychlit z klidu na 100 km/h za méně než čtyři sekundy.

První vozy budou zákazníkům dodávány na jaře 2009 za cenu od 4,5 milionu korun a prý je již vyprodáno až do roku 2011.

Ekologie je žhavým tématem

Atraktivní liftback Honda Insight stylisticky navazuje na vodíkový hi-tech model FCX Clarity. V sériovém provedení se tento vůz objeví v lednu na autosalonu v Detroitu a na český trh by měl dorazit v polovině roku 2009. Insight dostane pohonné ústrojí, které by se mělo podobat tomu, které je používáno v současném Civicu Hybrid.

Hlavním tématem konceptu malého městského vozu Mazda Kiyora je ekologie. Byl pro něj dokonce vyvinut nový motor 1.3 DISI s přímým vstřikováním, který je vybaven systémem stop-start, označovaným SISS. Pevná karoserie vozu je vyrobena převážně z uhlíkových vláken. Profil vozu má evokovat tvar kapky vody, prosklení pak mořské vlny. Střecha je průhledná a solární které zde najdeme, vyrábějí elektřinu pro palubní systémy.

Fascinující koncept

Concept FASCINATION automobilky MercedesBenz je studií následovníka třídy E. Karosérie kombinuje styl kupé s praktickým tvarem kombi. V interiéru vozu je místo pro čtyři cestující a pod kapotou je uložen nový vznětový čtyřválec s technikou BlueTEC, který z objemu 2,2 litru díky dvoustupňovému přeplňování dostává výkon 150 kW.

Crossovery mají novou konkurenci

Městský crossover Kia Soul je zcela novou modelovou řadou této korejské automobilky. Díky tomu, že vůz bude mít pohon jen jedné nápravy, je předurčen především pro městský provoz. K pohonu jsou zatím připraveny tři pohonné jednotky. Základní je zážehový motor 1,6 l s výkonem 92 kW, alternativou je turbodiesel 1,6 CRDi s výkonem 92 kW, nejvýkonnější pohonnou jednotkou pak bude zážehový dvoulitr s výkonem 104 kW.

Novinky ve střední třídě

Chevrolet Cruze by měl v Evropě nahradit modely Lacetti. Je postaven na platformě budoucího Opelu Astra. Patří mezi sedany nižší střední třídy a k pohonu jsou zatím připraveny zážehové motory 1,6 16V (82 kW) a 1,8 16V (103 kW) a turbodiesel 2,0 (110 kW).

Opel Insignia se stal evropským vozem roku a již na podzim byl představen také ve verzi nesoucí označení Insignia Sports Tourer. Od sedanu a liftbacku se tato verze odlišuje především provedením zadních partií karoserie. Páté dveře zasahují až do boků vozu a jsou zvýrazněny velkými, plně integrovanými koncovými světly. Pětidveřové kombi nabízí zavazadlový prostor v základním uspořádání o objemu 540 litrů, ale po složení sedadel druhé řady se jeho objem zvětší na 1 510 litrů. Nabídku sedmi agregátů pro modelovou řadu Isignia nově doplňují i dva nové motory – přeplňovaný zážehový s objemem 1,6 l a turbodiesel 2,0 l.

Třetí generace vozů Renault Mégane má na co navazovat. Renault opět přišel se zcela novým designem a radikální změnou vzhledu tohoto modelu. Na trh jako první přijde pětidveřový hatchback. Nový Mégane zcela jistě překoná své konkurenty v objemu zavazadlového prostoru, který se zvětšil o 75 litrů a má základní objem 405 litrů. Pohonnými jednotkami se od uvedení na trh stanou zážehové motory 1,6 16V o výkonu 81 kW a 2,0 16V o výkonu 103 kW. Od jara 2009 by měl být v nabídce i nový turbomotor TCe 130, který z objemu 1,4 litru dává výkon 96 kW. Vrcholem nabídky bude také přeplňovaný dvoulitr TCe 180 o výkonu 132 kW. Bohatá bude i nabídka turbodieselů – od 1,5 dCi přes 1,9 dCi 130 až po 2,0 dCi.

Nový model SEAT Exeo je postaven na platformě minulé generace Audi A4 a jeho podobnost s touto modelovou řadou je zřejmá již na první pohled. SEAT přesto přizpůsobil Exeo charakteristickému designu značky. Přední část byla upravena ve stylu nové Ibizy, přizpůsobena jsou i vnější zpětná zrcátka a zadní světla. Nabídka motorů zahrnuje tři vznětové agregáty a trojici turbodieselů.

Čtyři roky po představení druhé generace modelové řady Škody Octavia přišla také první velká omlazovací kúra. Vedle nové masky chladiče změnila vzhled i přední část vozu a nové jsou i přední blatníky a světlomety, které lze volitelně vybavit xenonovými výbojkami a natáčecími moduly. K pohonu je určen jako novinka také malý přeplňovaný zážehový motor 1,4 TSI s výkonem 90 kW.

Toyota Avensis i ve své nové podobě zůstává v Evropě vlajkovou lodí značky. Návrh vozu pochází z designérského centra Toyoty ve Francii. K novinkám nové řady Avensis patří vylepšený systém řízení stability vozidla s elektronickou asistencí řízení, systém adaptivních světlometů a bezpečnostní systém.

Na silnice se vydala také již šestá generace vozu Volkswagen Golf. Tu doplňuje také ostrá verze modelové řady nesoucí označení GTI. Golf GTI má podvozek snížený o 22 mm proti běžné verzi, pohání jej nová verze čtyřválce 2.0 TFSI s výkonem 155 kW. Dosahovaná největší rychlost má hodnotu 240 km/h a zrychlení z 0 na 100 km/h trvá jen 6,9 s.

TEXT: JIŘÍ SVOBODA
FOTO: ARCHIV AUTORA

Novinky z autosalonů


Komentáře

Napsat komentář

KDYŽ SE ŘEKNE

crossover

Současné vozy stále více inklinují k provázání několika kategorií. Vznikají tak tzv. crossovery – tedy automobily, které jdou napříč jednotlivými klasickými kategoriemi vozidel. Většinou se jedná o automobily, které se pohybují mezi kategoriemi MPV a SUV – tedy vozy kombi s větším vnitřním prostorem a vyšší světlou výškou (nově například modelová řada Kia Soul). Vyhráno v současné době, kdy se projevuje celosvětový útlum, mají výrobci, kteří nabízejí malé vozy a vozy s nízkou spotřebou paliva. V tomto segmentu se totiž, na rozdíl od velkých a luxusních aut, stále prodává.

AUTA A EKOLOGIE

Hlavním tématem současnosti prakticky všech výrobců je ekologie. Bohužel se tento trend odráží většinou pouze v tom, že u vozidel je uvedena hodnota produkovaného CO2, a to dokonce v setinách gramu. Tato hodnota cosi vypovídá o spotřebě paliva, ale již moc neříká o celkové ekologické hodnotě daného vozu. Automobil totiž produkuje celou řadu dalších více či méně škodlivých látek. A tak zavádění klasifikačních značek (jaké známe z domácích spotřebičů) bude asi poněkud obtížné.