Než vyrazíme na kole

Pěkné počasí láká majitele jízdních kol, aby vyrazili na kratší či delší vyjížďky.

Dálky lákají

Samozřejmostí před jízdou je kontrola kola. Cyklista by měl zvládnout i jeho údržbu, k tomu se vybaví základním nářadím.

Kontrola kola a základní údržba by měla sestávat z několika jednoduchých úkonů, kterým bychom se měli pravidelně věnovat. Složitější opravy, nebo opravy a seřizování, na které si sami netroufneme, raději svěříme odbornému servisu. Pokud kupujeme kolo ve specializované prodejně, tak si můžeme všimnout, že zde najdeme i záruční a pozáruční servis. Zkušení cyklisté proto radí, že je dobré kupovat kolo poblíž našeho domova, abychom to pak neměli moc daleko do servisu. Pro preventivní prohlídky je nejlepší zvolit zimní období, případně období s horším počasím, kdy jsou v servisech například i akční ceny, ale hlavně v nich mají v této době méně práce.

Základní údržba

Základem jakékoliv údržby jízdního kola by mělo být jeho správné čištění. Špína a prach poškozují zejména pohyblivé části, jako je řetěz, ráfky, pastorky, přehazovačka a přesmykač. Nejlepší je vždy kolo umýt ručně. Pokud použijeme vysokotlakou myčku, riskujeme, že tlak vody vymyje ložiska, nebo je naopak ještě více zanese nečistotou.

Důležitým úkonem je správné mazání kola. Ne nadarmo se říká, že kdo maže, ten jede. Pozornost je potřeba věnovat všem pohyblivým dílům, zejména řetězu. K mazání bychom měli použít přípravky speciálně určené pro jízdní kola. Dáme pozor, abychom nenanesli prostředky pro mazání na pláště kol, ráfky, brzdové špalíky, nebo kotouče brzd.

Jedna z nejdůležitějších zásad je perfektní stav brzd

Význam má i to, jak kolo skladujeme. Měli bychom jej chránit před deštěm, sněhem a také před přímým sluncem. Vlhkost může způsobit korozi, sluneční záření zase může poškodit lak, pryžové díly apod. Nejvhodnějším způsobem skladování je zavěšení kola se zpola nahuštěnými plášti.

Kdy a jak kolo kontrolovat?

Jízdní kolo bychom měli kontrolovat pravidelně. Jestliže je používáme velmi často, případně v těžším terénu, tak bychom měli kontrolu provádět ještě intenzivněji. Pokud si pořídíme kolo zcela nové, tak je musíme nejprve zajet. V průběhu této doby může dojít k povolení lanek a k „sedání“ výpletu kol, to vše bude potřebovat znovu seřídit. Po ujetí zhruba 100 kilometrů, nebo přibližně po jednom měsíci ježdění s novým kolem, je necháme seřídit v odborném servisu při garanční prohlídce.

Před každou jízdou prověříme nahuštění pneumatik (správný tlak je většinou uvedený na boku pneumatiky) a také zjistíme případné poškození pláště. Při té příležitosti vyzkoušíme roztočením kola, zda nehází do stran, nejsou povolené dráty, praskliny v ráfku apod. Zkontrolujeme dotažení nejdůležitějších spojů, jako jsou brzdy, upnutí předního a zadního kola, řídítka a sedlo, kliky a pedály. Dotažení šroubů nebo rychloupínáků zkusíme rukou, použít můžeme i jednoduchý test, kdy stojící kolo zvedneme do výšky přibližně 10 až 20 cm a pustíme na zem. Pokud by bylo něco uvolněné, měli bychom to zaregistrovat. Dále si všímáme případného poškození nebo špatného napnutí řetězu a prohlédneme také celý rám kola, zda není jakýmkoliv způsobem poškozený, prasklý apod.

Domácí nářadí

Výhodné je mít nářadí ve dvou provedeních – pro domácí opravy a na cesty. Doma bychom měli mít k dispozici kompletní sady nářadí a s rukojeťmi pro pohodlnou práci. Ve výbavě tedy nesmí chybět základní velikosti imbusů, plochých a křížových šroubováků, případně i tori šroubovák, a stranových klíčů. Dále kombinované kleště, nýtovačka řetězu, plastová montpáka na sundávání pláště (kovová by mohla poškodit ráfky), souprava na lepení duší a pumpička. Pokud se sami nepouštíme do náročnějších oprav, je zbytečné kupovat další speciální klíče a nářadí, například kleště na lanka a bowdeny, středový klíč či stahovák na kazety. Ty bývají dost drahé, vyplatí se spíše využít servis.

Cestovní sady

Na cesty si bereme malé skladné sady, obsahující jen to nejdůležitější. Protože nezahrnují všechny velikosti klíčů a imbusů, nejdříve si u kola prověříme, jaké skutečně potřebujeme – abychom nekoupili sadu, ve které pro nás potřebný klíč nebo imbus chybí. V cestovních sadách je nejčastěji imbus 2, 2 a 1/2, 3, 4, 5, 6 a 8, křížový a plochý šroubovák, stranový klíč 8, 9, 10, 12, 13 a 15, centrklíč, montpáku, nýtovač řetězu, čisticí škrabku. Větší sady mohou být v pouzdru a obsahovat i lepení na duše. Pokud ne, sadu pro lepení si dokoupíme, jednodušší je samolepicí.

V prodejnách, které se specializují na jízdní kola, najdeme nejrůznější sady. Ceny se pohybují v řádu několika stokorun, v případě luxusnějšího vybavení i tisícikorun.

Povinná výbava kola

Na našich cestách se v poslední době pohybuje velké množství jízdních kol. Neměli bychom zapomínat na to, že podle platné legislativy musí mít i jízdní kolo povinnou výbavu. A netýká se to jen odrazek a osvětlení kola, ale také toho, jaké mají být použity brzdy, koncovky řídítek, jaké má být sedátko pro přepravu dítěte, nebo kde a jak má být na rámu umístěno výrobní číslo.

 

Přemýšlíte o nákupu pánského jízdního kola nebo dámského jízdního kola? Širokou nabídku těch nejlepších značek za skvělé ceny naleznete na www.give.cz/cyklistika

 

TEXT: JIŘÍ SVOBODA
FOTO: VLADIMÍR HÁJEK

Než vyrazíme na kole