Jaro za dveřmi

Rubrika: Auto

Každý správný hospodář přivítal první teplé dny na svém gruntu generálním úklidem. A toto staré pravidlo bychom měli dodržovat i u našich plechových členů rodiny.

I potahy si zaslouží vyčistit

Automobil totiž na zimních silnicích dostává pořádně zabrat. Tuny soli, které silničáři vysypou každou zimu na naše vozovky, dokážou řádně zapracovat na všech dílech vozidla. Takže pamatujme, a to nejen po zimě, čistota je základním prvkem prevence i u automobilu.

Umyjeme a ošetříme

S prvními jarními paprsky bychom tedy měli vůz pořádně vyčistit, odsolit a překontrolovat. Opravdu nepodceňujte řádné umytí karosérie a spodku vozu. Na spodek použijeme nejlépe tlakovou vodu. A když se již budeme zabývat spodní částí auta, nezapomeneme překontrolovat stav nátěru spodku. Pokud se někde odlupuje, dáme jej opravit. Při této kontrole máme také nejlepší příležitost odhalit i netěsnící tlumiče či brzdy. Po skončení mytí, a to i v případě, že použijeme služeb mycí linky či servisu, musíme vždy dát pozor a při odjezdu několikrát silněji zabrzdit, aby se vypařila voda, která vnikla do brzd.

Auto na jaře důkladně umyjeme od všech nečistot, solí a podobně

Také karoserii ošetříme a dopřejeme jí některou z ochranných politur či leštěnek. Dále se zaměříme na to, co se skrývá pod kapotou. Zaolejovaný motor s netěsnými palivovými hadičkami se totiž může v okamžiku stát ohniskem požáru. Také elektrická instalace s nánosem zastaralé špíny může vzplanout jasným plamenem. Je samozřejmé, že před mytím motoru musíme zakrýt všechna místa, kudy by mohla do instalací vniknout voda. Znečištěné díly bychom měli mýt některým z biologicky odbouratelných přípravků. Elektrické kontakty, zástrčky, kabelové spoje i patice žárovek překontrolujeme a ošetříme odvodňovacím sprejem. Po ukončení mytí motor vysušíme tlakovým vzduchem, nebo alespoň zahřejeme při otevřené kapotě.

Čistý interiér

Zaměříme se také na interiér, kam jsme během zimního období nanosili na botách také spoustu nečistot. Použít můžeme nejrůznější přípravky určené na vyčištění interiéru, potahů apod. Podlážky umyjeme nejlépe opět tlakovou vodou a necháme řádně vysušit.
Pokud si na výše uvedené operace s naším automobilem netroufáme, najdeme dostatek servisních služeb, kde nám vyjdou vstříc a potřebné úkony udělají. V jarním období značkové servisy nabízejí pravidelné preventivní prohlídky. Nabídka na ně bývá většinou za nízký poplatek a u některých značek v rámci akcí bývá dokonce i zdarma.

Nezapomeňte přezout

Zapomenout nesmíme ani na to, že při trvalých teplotách přes +10 °C bychom měli namontovat místo zimních pneumatiky letní. Zimní pneumatiky jsou totiž vyrobeny z podstatně měkčí směsi a při provozu za vyšších teplot se neúměrně rychle opotřebují, nehledě na to, že jejich vzorek je určen pro zcela jiné provozní podmínky. Zimní, hrubý vzorek M+S (bláto a sníh) se hodí jen do těžkého terénu, takže je v teplejším období akceptovatelný pouze u terénních vozů. Automobily typu „off road“ se ale dnes stejně více prohánějí po dálnicích a silnicích než někde v terénu.

Na jaře vyměníme zimní pneumatiky za letní

Zimní pneumatiky se díky běhounu z měkčí směsi na pevném povrchu rychleji opotřebují, ale hlavně – ani na suchém, ani na mokrém asfaltu se nechovají tak jako pneumatiky letní. Jejich přilnavost k vozovce je podstatně nižší, nebezpečí smyku hrozí dříve a je nutné počítat i s prodloužením brzdné dráhy. Nepříjemný je i vyšší hluk.
A tak ti, kteří jezdí s pneumatikami typu M+S i v létě, protože třeba často vjíždějí do terénu, musejí jezdit pomaleji, udržovat větší odstup, smířit se s vyšším opotřebením i hlukem. Jinak by mohli ohrozit sebe i druhé.

Co se zimními pneumatikami

V případě, že máme ke svému vozu zimní pneumatiky včetně disků, kola řádně umyjeme, z dezénu odstraníme kamínky, z disků očistíme rez a opravíme lak. Disky z lehkých slitin před nasazením nakonzervujeme. Tlak upravíme na maximum tlaku provozního a kola uložíme k letnímu spánku.
Pokud pláště demontujeme, musíme je pečlivě očistit, zkontrolovat jejich stav, případně dát opravit. Pak je rovněž uložíme. Jelikož pneumatikám škodí UV záření, ukládáme je pokud možno ve tmě a chladu – vhodný je sklep s trvalou nižší teplotou, ale nesmí být příliš vlhký. Před demontáží z vozu si kola nebo pláště označíme, abychom je před příští zimou namontovali na správné místo, tedy na levou nebo pravou stranu auta.

Zkontrolujeme i náplně

Při jarní kontrole bychom neměli zapomenout ani na všechny provozní náplně automobilu. Většina z nich má totiž zásadní význam pro správnou funkci vozu i bezpečnost jízdy. Motorový a převodový olej, chladicí a brzdová kapalina, náplň do posilovače řízení, ostřikovačů skel… Nejrůznějších náplní je celá řada a všechny mají jen omezenou životnost. Příprava vozu na hlavní sezonu je tedy ideálním okamžikem pro jejich kontrolu nebo výměnu.

Podle potřeby doplníme olej i další náplně

Životně důležitou kapalinou každého automobilu je motorový olej. Výrobci motorů dobře vědí, proč předepisují výměnu po ujetí určitého množství kilometrů, popřípadě po uplynutí dané časové lhůty. V zimním provozu se motorový olej mnohem rychleji
znehodnocuje provozem za nízkých teplot a vzdušnou vlhkostí. V oleji vznikají tzv. studené kaly. Při jejich odstraňování se spotřebovávají aditiva obsažená v oleji a ten tak postupně ztrácí požadované mazací a ochranné vlastnosti.

Zimní měsíce s vysokou vlhkostí vzduchu jsou nejtěžším obdobím také pro brzdovou kapalinu. Brzdová kapalina je totiž hygroskopická – pohlcuje vodu, čímž se snižuje její bod varu. V extrémním případě pak taková znehodnocená kapalina může začít v systému vřít, uvolňuje bublinky vodní páry a účinnost brzd klesá na zlomek původní úrovně.

A co chladič?

Výměnu náplně chladicího systému předepisuje většina výrobců automobilů po třech letech provozu. Účinnost speciálních antikorozních přísad – inhibitorů – obsažených v chladicí kapalině totiž postupně klesá, což ohrožuje životnost chladicího systému. Proto bychom si měli nechat minimálně dvakrát za rok změřit hustotu chladicí kapaliny, resp. její odolnost proti zamrznutí, a v předepsaných intervalech kapalinu měnit.

Zapomínat nesmíme ani takovou zdánlivou maličkost, jakou je náplň do ostřikovačů skel. Řada řidičů doplňuje nádobku o-střikovače i v létě určitým množstvím nemrznoucí lihové směsi. Tato směs ale na sklech znečištěných hmyzem a prachem vytvoří skoro neprůhledný povlak. Na jaře a v létě bychom tedy měli nádobky pro ostřikovače plnit kapalinami určenými pro toto období. A opět platí, že pokud si netroufneme sami na jakýkoliv tento úkon, máme k dispozici celou řadu servisních služeb.

TEXT: JIŘÍ SVOBODA
FOTO: AUTOR A SHUTTERSTOCK

Jaro za dveřmi