Jaro, čistota a naše střeva


Když má organizmus potíže s vylučováním nestrávené potravy, svědčí to o špatné funkci střev i špatné životosprávě

Víte, že stěžejním bodem dobré kondice a půvabného vzhledu je dobrý stav tlustého střeva, které je čističkou organizmu? Čistit bychom tedy měli nejen dům a auto, ale i svoje vlastní tělo, a to jak zvenčí, tak zevnitř.

Špatná funkce střev, spojená s jejich zpomalenou činností či zácpou se zprvu projevuje mírnými potížemi – nadýmáním, mírnou únavou, vyrážkami, nedostatečnou duševní koncentrací, zvýšenou dráždivostí, stavy úzkosti a depresí. V současnosti se očista těla (detoxikace) a střev dostala do zorného úhlu dietologů, nutričních terapeutů a léčitelů inklinujících k alternativní medicíně, ale i biologů a lékařů, specializujících se na střevní medicínu.

Čistota – stav těla i duše

Být čistý je záležitost fyzická i duševní. Proto také existuje rituální omývání v jarních studánkách a potůčcích, které odnese vše špinavé, staré a nemocné. K očistným rituálům také odjakživa patřil půst, detoxikace těla bylinami a očista střev klystýrem, který v současné době dostal jméno hydorokolonterapie či střevní sprcha – ta je oproti klasickému klystýru mnohem šetrnější a příjemnější.

Všude čteme, že voda, již pijeme, vzduch, který vdechujeme, i potraviny, které konzumujeme, obsahují řadu škodlivých látek: tyto aspekty ovlivňují samočisticí schopnosti organizmu. Pokud se stane, že tyto kapacity jsou přetížené, dochází k usazování škodlivin v jednotlivých buňkách a orgánech, k přetížení imunitních orgánů a vzniku zdravotních problémů.

Podle názoru některých lékařů a antropologů není člověk masožravcem ani všežravcem, nýbrž speciálním druhem býložravce, předurčeného zejména ke konzumaci plodů: ovoce, ořechů, bobulovin, obilovin, semen, plodové, listové a kořenové zeleniny – tedy potravy obsahující mimo jiné i dostatek vlákniny. A strava bohatá na vlákninu funguje jako koště, které vymete ze střeva všechny jedovaté, kvasící a hnijící odpadní látky.

Řešení spočívá ve změně stravování a v absolvování vnitřní očistné kúry

Vlákniny však zkonzumujeme až o třetinu méně (kolem 20 g), nežli je zapotřebí. Její nedostatek funguje jako brzda peristaltiky, čili podélného a příčného pohybu střev. Trávená potrava se hromadí v záhybech tlustého střeva, v němž se vytvářejí dutiny. V nich se zbytky potravy hromadí, a tak vznikají předpoklady pro vznik toxických rakovinotvorných látek. Ty pronikají mimořádně tenkou sliznicí střeva do krve a všech dalších orgánů a snižují obranyschopnost organizmu.

Může trvat i deset let, nežli se snížená imunita projeví jako choroba ledvin či srdce či „jen“ nemocemi žil, obezitou, hemeroidy či v nejhorším i rakovinou. Účinné řešení spočívá ve změně stravování a v pravidelném absolvováním vnitřní očistné kúry.

Co je to vláknina

Vláknina jsou zbytky rostlinných pletiv, mezi něž patří celulóza, lignin, pektin, rostlinná guma a slizy. Bohatým zdrojem je celozrnný chleba, ovesné vločky a luštěniny. Rozlišujeme vlákninu rozpustnou a nerozpustnou ve vodě.

Většina z nás trpí zejména nedostatkem vlákniny ve stravě

Rozpustná vláknina odvádí z těla toxické látky a odpad, vznikající během trávení. Snižuje kyselost žaludku a zpomaluje jeho vyprazdňování, čímž také snižuje chuť k jídlu.

Nerozpustná vláknina nemá na vyprazdňování žaludku vliv, ale podílí se na absorbci vody, čímž změkčuje stolici a vytváří její objem. Tím udržuje obsah střev v pohybu, což vede k prevenci zácpy, tvorby výdutin, polypů a rakoviny tlustého střeva.

Kolonoterapie

Používá se při zácpě, průjmech, nadýmání, obezitě a alergiích, pomáhá při únavě, bolestech hlavy, snížené imunitě. Jde o preventivní proceduru, která spočívá v intenzivním proplachování tlustého střeva čistou vodou. Při střevní sprše se odstraní nežádoucí nánosy a zbytky potravy, kterých může být i několik kilogramů. Princip je podobný jako u klystýru, ale během jedné kúry při kolonoterapii projde střevem postupně mnohem více vody, která propláchne celou plochu tlustého střeva.

Je ovšem jen jednou z možností, jak se zbavit zažívacích obtíží a přispět k celkové očistě organizmu, zmírnit následky nevhodné stravy a životního stylu. K tomu, aby se střevo pročistilo, je třeba absolvovat nejméně tři sezení buď s týdenními odstupy, nebo tři dny po sobě, jak je zvykem v USA a Kanadě. Literatura doporučuje tři až čtyři kúry za rok, například v době střídání ročních období. V případě silné zácpy je nutné absolvovat až deset sezení. (Cena za čtyři výplachy je přibližně 2400 korun.)

Aplikace střevní sprchy

Terapie se většinou zahajuje třemi výplachy během jednoho či dvou týdnů. Dva dny před výplachem se doporučuje jíst jen lehkou stravu a pít hodně vody bez bublin nebo zelený čaj. Celá procedura je relativně příjemná, suchá a bez zápachu. Výplach provádí vyškolená asistentka anebo lékař. Pacient leží na boku, kdy je mu zavedena spekule. Následně si lehá na záda, do spekule vtéká filtrovaná ohřátá voda. Druhou hadičkou jsou odplavovány nečistoty. Používaný materiál z plastiku je pro jedno použití. Teplota vody je regulována a výplach (25 až 50 l vody) trvá 50 až 60 minut. Po proceduře mizí pocit hladu a lidé pociťují zvýšenou tělesnou i duševní aktivitu. Příznivé je i obnovení PH rovnováhy. Podle zkušeností terapeutů, lidé tuto terapii nejčastěji absolvují na jaře, před dovolenou a velmi často i po vánočních svátcích.

Detoxikace bylinkami

K detoxikaci můžeme využít sílu jarních bylinek, především česneku medvědího a kopřivy dvojdomé. Součástí jejich rostlinných těl je chlorofyl, jeden z nejúčinnějších přírodních čističů. Zlepšuje okysličení organizmu a působí v celém těle jako účinná dezinfekce. V dostatečném množství je jednou z nejúčinnějších složek potravy, dokáže paralyzovat kvasinky, plísně a bakterie. Funguje při čištění střev, jater a krve.

Velmi oblíbeným prostředkem pro detoxikaci jsou také přípravky s aloe vera. Při detoxikaci omezte konzumaci kofeinu, alkoholu a cigaret, vyhýbejte se mastným jídlům, živočišným tukům, uzeninám, cukrovinkám a konzervovaným potravinám.

Detoxikační kúru si můžete dopřát i tak, že zkombinujete různé prvky, jako je zařazení cereální snídaně a ovocné svačiny. Přidejte relaxační cvičení uvolňující stres, ranní nebo večerní strečink, koupel a vydatný spánek. K dalším zásadám patří dodržování pitného režimu, pozitivně působí i relaxační masáž a sauna.

TEXT: RADKA BOROVIČKOVÁ
FOTO: PROFIMEDIA.CZ A SHUTTERSTOCK


Komentáře

Napsat komentář

KDYŽ SE ŘEKNE

chlorofyl

Obsahuje ho každá zelenina zelené barvy, bohatým zdrojem jsou „zelené“ potravinové doplňky: patří k nim např. výtažky z vojtěšky (alfaalfa) či zelených řas (Chlorella pyrenoidosa). Vynikající jsou také přípravky s aloe vera.