Bezpečnostní pásy v automobilech


Začalo to v padesátých letech minulého století, kdy se ve vozidlech poprvé objevily bezpečnostní pásy. Dnes jsou ve všech vozidlech a na všech sedadlech povinné.

Účinnost bezpečnostních pásů

V roce 1955 Ford použil ve svém voze první dvoubodový bezpečnostní pás a v létě 1959 si mohli zákazníci u švédské automobilky Volvo objednat první tříbodový pás. Od té doby tento převratný bezpečnostní prvek v automobilech zachránil přes milión životů. Kromě toho, že pásy jsou dnes do vozidel montovány sériově a na všech sedadlech, myslí na ně i legislativa: řidič je povinen připoutat se za jízdy bezpečnostním pásem, a stejně tak tuto povinnost mají všichni jeho spolucestující.

Pásy jsou povinné

Přesto, že povinnost poutat se v automobilu platí i na našich silnicích již řadu let, najdou se tací, kteří riskují nejen pokutu a ztrátu bodů, ale především životy své i ostatních účastníků silničního provozu. Při silničních kontrolách pak policisté slýchávají výmluvy od „zapomněl jsem“ přes „mne pásy škrtí“ až po argumentování „lidmi, uvězněnými v zaseknutých pásech“. Oblíbené je také: „Já jezdím opatrně a nikdy jsem nehavaroval“.

Co na to statistiky

Nejen z denní praxe, ale i ze statistických čísel vyplývá, že po zavedení bezpečnostních pásů významně poklesl počet těžkých i smrtelných úrazů. Uvědomte si, že setrvačnost těla je daleko větší než síla paží, kterými bychom se snažili vzepřít se o volant, a to i při rychlostech okolo 30 km/hod.

Používání bezpečnostních pásů u řidičů a spolujezdců na předních sedadlech už v dnešní době můžeme považovat za celkem rutinní záležitost. Své životy si tímto způsobem chrání zhruba 90 % z nich mimo obec a o něco méně v obci. Stále však riskují spolujezdci, především na zadních sedadlech, kteří ještě asi nepochopili, že svým nepřipoutáním ohrožují nejen sebe, ale především ostatní cestující ve vozidle. Pásy zde používá pouze 50 – 60 % z nich.

Co se děje při nárazu?

V úvahu musíme brát především fyzikální vlastnosti, protože ty fungují neomylně při každé srážce a na každého z nás. Když prudce šlápnete na brzdy (nebo narazíte), vaše auto se náhle zastaví, ale vy se budete pohybovat dál, dokud se nezastavíte o čelní sklo, palubní desku nebo chodník. Při prudkém zbrzdění z rychlosti 50 km/h se hmotnost vašeho těla zvýší až šedesátkrát. Člověk o hmotnosti 90 kg tak zvýší svou hmotnost až na 5400 kg (5,4 tuny). Padesátikilový člověk zvýší svou hmotnost až na 3000 kg – tedy tři tuny. Představa, že se v takovém případě udržíte na místě, je opravdu mylná.

Dítě přepravujte v sedačce

Je zbytečné složitě rozepisovat každou milisekundu nárazu. Zatímco vůz po nárazu již stojí, tělo pokračuje dále stejnou rychlostí (50, 90, 130 km/h). V cestě mu stojí horní rám okna, přední sklo, volant a palubní deska. Následkem nárazu na tyto předměty dojde k poranění obličeje, kostí lebky amozku. Volant mezitím devastuje žebra, plíce a srdce, eventuálně síla nárazu odtrhne některou z velkých cév, které k srdci vedou. Kromě toho tento náraz způsobí roztržení jater a sleziny a možná i závěsu střeva. V porovnání s tím jsou několikanásobné zlomeniny končetin banální záležitostí.

Následky je možné popsat i jednoduchým příkladem. Při nárazu hlavou na čelní sklo nebo volant v padesátikilometrové rychlosti (bez zapnutých pásů) je hlava vystavena stejnému nárazu jako při pádu ze třetího poschodí. Připoutaný řidič oproti tomu zůstane chráněn ve skořápce svého sedadla a nemusí být třeba poraněn vůbec.

Připoutejte se správně

Podmínkou správné funkce bezpečnostních pásů je jejich správné použití. Proto je třeba dávat pozor na to, aby pás byl upevněn přes rameno a hruď, rozhodně ne přes krk. Upravte si pás tak, aby jeho spodní část seděla nízko a pevně přes vaše boky. Správné zapnutí bezpečnostních pásů trvá pouhé 2 sekundy, které mohou rozhodnout o vašem životě.

Nikdy si neumísťujte pás za záda nebo pod paži – může vás to stát život. Pod pásy nepatří tvrdé a ostré předměty, při kolizi by mohly způsobit velmi vážná zranění. Účinnost bezpečnostního pásu na předním sedadle se při kolizi snižuje, pokud spolujezdec na zadním sedadle není připoután – může smrtelně zranit cestující na předních sedadlech.

I těhotné ženy se poutají

Bezpečnostní pásy jsou i pro těhotné ženy, které se mohou pohodlně připoutat. Ramenní pás je veden přes hrudník, mezi prsy a spodní pás se posune co nejníže pod břicho. V tomto okamžiku je chráněna matka i plod.

O pásy pečujte

Nezapomínejte na údržbu bezpečnostních pásů. l když jsou konstrukčními díly s dlouhou životností, často trpí zejména tehdy, když se s nimi nezachází dobře. Odírají se především na místech dotyku, ve kterých jsou napínány kováním pásů, tedy na středních sloupcích a u jazýčku zámku.

Vyměnit pás je třeba také po haváriích, když se na něm ukážou znaky nadměrného protažení při nehodě, např. zvlněný povrch pásu a stopy po natavení či oděru. Výměna je nutná i v případě, kdy je pás při pomalém vytahování z navíjecího automatu blokován. V žádném případě se nesmí navíjecí zařízení otevírat. Chybné manipulace zanechají na bezpečnostním pásu vždy stopy. Vadí jim i mačkání a lámání.
Pásy z umělých vláken nesnášejí ošetřování chemickými čisticími prostředky. Místo mokrého čištění odborníci doporučují ošetření suchým hadříkem nebo měkkým kartáčkem na oděvy.

Airbag pásy nenahradí

Řada motoristů se mylně domnívá, že ve voze vybaveném airbagy již pásy používat nemusí. Opak je pravdou. Řidič a spolujezdec jsou v případě nehody chráněni jen tehdy, když mají při jízdě bezpečnostní pásy zapnuty!

Airbag doplňuje bezpečnostní pásy. Má za úkol pouze vytvořit ochranný prostor mezi hlavou cestujícího a deformující se kostrou automobilu. Není tedy rozhodně náhradou za pásy a bez připoutání může být ještě nebezpečnější, než kdyby v autě vůbec nebyl. Pokud řidič není připoután, může jej airbag poranit, a to i smrtelně. V případě nárazu letí tělo dopředu a střetne se s vakem v okamžiku a v bodě, kde se vak právě nafukuje s největší razancí (až 320 km/h). Při nárazu obličeje do nafukujícího se polštáře většinou dochází k vážným zraněním obličeje a k otřesu mozku. Taková srážka může být i smrtelná.

I pásy se vyvíjejí

Automobilka Ford nedávno představila jedno ze svých vylepšení – nafukovací bezpečnostní pásy. Jejich účelem je zmírnit poranění hlavy, krku a hrudníku osob na zadních sedadlech, kde často cestují děti nebo senioři. V případě nehody pás velmi rychle zvětší svůj objem a energie nárazu se tak rozloží na pětkrát větší plochu než u běžného pásu.

Stejně jako airbagy se i nafukovací bezpečnostní pásy aktivují, jakmile senzory nárazu zaznamenají situaci odpovídající nehodě. Ze zásobníku uloženého pod sedadlem je přes sponu do pásu uvolněn stlačený plyn, jenž způsobí rozvinutí pásu za méně než 40 milisekund. Na rozdíl od airbagů, které při rozvíjení uvolňují teplo, se tyto bezpečnostní pásy nafukují chladným stlačeným plynem.

Dítě přepravujte v sedačce

Pokud vezete v automobilu dítě, přepravujte je vždy jen v autosedačce, která odpovídá jeho věku. Autosedačky plní podobnou funkci jako bezpečnostní pás – pevně podrží dítě v sedačce. Dítě v ní ale musí být vždy řádně připoutáno, stejně tak musí být řádně upevněna sedačka ve vozidle.

TEXT: JIŘÍ SVOBODA
FOTO: ARCHIV AUTORA


Komentáře

Napsat komentář

Účinnost bezpečnostních pásů

V případě čelního nárazu je účinnost pásu 43 %, v případě bočního nárazu 39 %, při střetu zezadu je účinnost 49 % a při převrácení vozu je účinnost pásů 77 %. Bezpečnostní pásy jsou nejúčinnější do rychlosti 50 km/h. Nepřipoutaní řidiči pak umírají 14x častěji než ti připoutaní. Nepřipoutaní pasažéři na předních sedadlech umírají 6x častěji než připoutaní a nepřipoutaní pasažéři vzadu umírají 4x častěji než ti připoutaní.