U tohoto článku nebylo technicky možné zajistit fotografie a obrázky.

Táhnout přívěs není jen tak

Kategorie: Hospodaření | Autor: Jiří Svoboda

Podle statistiky registrace vozidel (kam patří také přívěsné vozíky) bychom měli být národem, který cestování s jízdní soupravou ovládá. Registrovaných přívěsných vozíků je totiž u nás více než půl milionu. Vlastní ho téměř každý chatař a chalupář.

S jejich používáním to však je horší. Obvykle se s přívěsnými vozíky vyjíždí jen občas – a tomu odpovídají i zkušenosti řidičů s poněkud neobvyklou technikou jízdy. Jízda s přívěsem má totiž svá specifika a zákonitosti, bez jejichž znalostí by nikdo s přívěsem vyjíždět neměl. Tato specifika by ostatně měli znát všichni řidiči, aby si uvědomili, co mohou od takové soupravy na silnici očekávat. Jen málokterý řidič totiž umí s přívěsem například i couvat. A zdaleka ne všichni si uvědomují, kolik vlastně mohou na svůj, ve většině případů nebrzděný, přívěs naložit. V první řadě by si měl řidič při řízení auta s přívěsem uvědomit, že řídí dvě spřažená vozidla. Měl by “mít v oku” jejich celkovou délku a znát prodloužení brzdné dráhy této soupravy, především pokud je přívěs plně naložený. Čím je náš vůz lehčí a slabší, tím víc přívěs ovlivňuje naši jízdu. Měli bychom vědět, že například favorit smí táhnout nebrzděných 400 kg. Ve většině případů již sám přívěs váží 150 kg, takže pokud naložíme šest pytlů cementu, je to již pro náš automobil nadměrná zátěž. To, jaký přívěs můžeme táhnout, zjistíme z technického průkazu vozidla, kde máme zapsány hodnoty hmotností brzděného a nebrzděného přívěsu. Samostatnou kapitolou je předjíždění s přívěsem. Tento manévr je sám o sobě dost rizikový, a to i v případě, kdy je přívěs prázdný. Zcela se mění akcelerace, brzdné dráhy a také potřeba prostoru. Nesmíme totiž zapomínat na délku soupravy a na to, že na předjetí potřebujeme i dvakrát delší úsek volné silnice než při jízdě se samotným automobilem. A takovýto prostor se v dopravních špičkách při víkendových cestách moc často nevyskytuje. Problémem také je dostat se zpět do mezery mezi vozidly. Naopak jsme-li naloženi a jedeme pomalu, měli bychom na vhodných místech uhnout a rychlejším umožnit předjetí. Nezapomínejme ani na včasné řazení při jízdě do kopce i z kopce. Tím si pomůžeme při samotné jízdě a především při brzdění. Před začátkem svahu proto včas přeřazujme na nižší rychlostní stupeň. V zatáčkách a při odbočování pamatujme na to, jakou stopou náš přívěs pojede. Pro jízdu s přívěsem platí více než kdy jindy, že vše bychom si měli včas natrénovat někde mimo veřejné komunikace. Na volné ploše, například mezi kuželkami, si můžeme nacvičit vyhýbání, slalom, brzdění a hlavně couvání do vymezeného prostoru. To všechno pochopitelně s prázdným i naloženým přívěsem. Takto připravený řidič pak může bez obav vyrazit do silničního provozu. Při každém připojování přívěsu nezapomeneme přezkoušet stav závěsu a funkci elektrické instalace.

Podle čeho vybírat?

Stejně jako byste pro dopravu různého nákladu použili odlišný typ automobilu, je možné si vybrat z různých typů přívěsných vozíků. Podle toho, na co je budeme potřebovat, ale také podle toho, za jakým vozem je budeme tahat, můžeme vybírat z nabídky jednonápravových, dvounápravových, brzděných, nebrzděných, ale také s nejrůznějšími nástavbami a zakrytím plachtou, v řadě modifikací a s různými rozměry ložné plochy. Existují i speciální přívěsy na převoz lodí a vodních skútrů. Pro jednotlivé typy vozidel jsou určena tažná zařízení, která jsou pro provoz na silnicích schválena, stejně je tomu u závěsných zařízení, která jsou včetně elektrických přípojek typizovaná a schválena do provozu.

Jednonápravový přívěs BOBEK (AGADOS) s bočnicemi a podlahou z pozinkovaného plechu patří mezi základní typy nebrzděných přívěsů. Může být vybaven plachtou, nástavbou bočnic o výšce 400 mm, plastovým víkem, podpěrným kolečkem, podpěrami pro postavení přívěsu na zadní čelo apod. Užitečná hmotnost se pohybuje v rozmezí od 191 kg do 391 kg (celková hmotnost od 300 kg do 500 kg). Ložná plocha má délku 1 110 mm. Základní cena přívěsu je zhruba 11 956 Kč.

Přívěsy řady VZ (AGADOS) jsou nabízeny s ložnou plochou o délce od 1 320 mm do 1 708 mm, s užitečnou hmotností od 140 kg až do 1 982 kg. Z toho také vyplývá jejich konstrukce, která je buď jednonápravová, nebo se dvěma nápravami. Přívěsy s vyšší užitečnou hmotností jsou brzděny nájezdovou brzdou AL-KO KOBER nebo KNOTT. Všechny součásti jsou galvanicky nebo žárově pozinkovány. Bočnice jsou z vodovzdorné překližky nebo eloxovaných hliníkových profilů. Pro přívěsy jsou dodávány plachty s různou výškou, nebo nástavby, buď typizované nebo podle přání zákazníka. Základní cena přívěsu VZ 16 je zhruba 15 494 Kč.

Přívěsné vozíky RS-01, 02 a 09 (Sacher) lze dodat v různém provedení. Rám tvoří ocelový úhelník, mají bezúdržbovou nápravu KNOTT. Plachty s oblouky mají po obvodu gumové lano, je možné je otevírat do čtyř stran. Přívěsné vozíky jsou schváleny na celkovou hmotnost od 400 do 750 kg. Ceny se pohybují zhruba od 12 100 Kč do 15 900 Kč.

Přívěsné vozíky RS-03-RS-07 (Sacher) mají masivní konstrukci (ocelový rám, výztuha pod celou korbou) s bezúdržbovou nápravou KNOTT. Kovové díly jsou žárově zinkovány, výplň rámu je z vodovzdorné překližky s PÚ folií. Plachty s oblouky jsou vyrobeny v celním provedení s možností otevírání všech čtyř stran. Vozíky jsou schváleny pro celkovou hmotnost od 400 do 750 kg. Ceny v rozmezí od 18 800 Kč do 26 300 Kč.

Přívěsy firmy Vypos

V nabídce nalezneme přívěsy různých rozměrů a tonáží. Veškeré kovové součásti včetně spojovacího materiálu jsou žárově popř. galvanicky zinkovány. Podlaha a bočnice jsou z vodovzdorné překližky. Nápravy, nájezdové brzdy, přípojné klouby a brzdové jednotky dodávají firmy AL-KO Kober a KNOTT. Koncová světla jsou vsunuta do panelu, kterým jsou chráněna proti poškození. Valníkové přívěsy mohou být vybaveny plachtou o různé výšce a barvě.

Nebrzděné přívěsy:

JK 01 pro celkovou hmotnost 600 kg a 400 kg, vnější rozměry korby 1150 x 1500 x 350, cena od 11 541 Kč

JK 2B pro celkovou hmotnost 750 kg (zadní čelo sklopné), vnější rozměry korby 1280 x 2450 x 350, cena přibližně od 16 378 Kč

Brzděné přívěsy:

JK 1C pro celkovou hmotnost 900 kg, vnější rozměry korby 1150 x 2100 x 350, cena přibližně od 22 636 Kč

JK 4C pro celkovou hmotnost 1200 kg, vnější rozměry korby 1350 x 2450 x 350, cena přibližně od 27 788 Kč

* * * * * *

Zapamatujte si:

* Největší hmotnost přívěsu, který můžeme táhnout za svým vozidlem, zjistíme z technického průkazu. Nikdy ji nepřekračujeme.

* Vždy se přesvědčíme o správném spojení soupravy, zkontrolujeme, zda je v pořádku elektroinstalace, zda vše svítí.

* V případě, že by přívěs svými rozměry znemožňoval řádný výhled vnějšími zpětnými zrcátky, musíme tažné vozidlo vybavit doplňkovými zpětnými zrcátky, která řádný výhled zajistí (platí především u obytných přívěsů).

* Pokud není stanoveno jinak, platí, že největší rychlost přívěsu nesmí překročit 80 km/h.

* Přívěsy nesmějí být používány k přepravě osob.

*Kupujeme vždy jen schválené tažné zařízení, určené pro konkrétní typ vozidla.

* * *

Přívěs řady VZ s plachtou a bez plachty

Přívěs řady NP s nástavcem bočnic a plastovým víkem

Přívěs ELLEBI-BRINK pro převoz lodí

FOTO ARCHIV AUTORA

Táhnout přívěs není jen tak