Údržba a zazimování zahradní techniky: Jak ji udržet v perfektním stavu?

Množství oleje ve čtyřtaktním motoru sekačky snadno zkontrolujete měrkou, foto: Shutterstock

I přes rostoucí nabídku zahradního nářadí na akumulátorový pohon zůstávají stále ve hře benzínové motory, sloužící zejména pro provoz výkonných sekaček a pil. Vyžadují pravidelnou péči.

Používat benzínové motory u sekaček, křovinořezů nebo pil má své dobře známé minusy. Kromě hluku, produkce spalin či obtížnějšího startování je to nutnost pravidelné péče spočívající především v doplňování paliva a maziva, v sezónní údržbě nebo nutnosti myslet na odčerpání zbytku benzínu před zimou. Za tuto práci navíc se vám benzínové nářadí odmění zejména vysokým výkonem a pořizovací cenou.

Dvoutakty a čtyřtakty

Zatímco pro rotační benzínové sekačky s pojezdem či bez něj se používají poměrně robustní čtyřtaktní motory, u křovinořezů či pil najdete lehčí a menší motory dvoutaktní. Rozhodující je tedy hlavně velikost a hmotnost. I pro naprostého laika není průběžná péče o oba typy motorů nijak náročnou záležitostí. Jen je třeba vědět, že u čtyřtaktu se do palivové nádrže dolévá s ničím nemíchaný benzín a je nutné (podobně jako v autě) hlídat hladinu oleje v olejové nádrži. Do dvoutaktu se však doplňuje směs benzínu a oleje předem namíchaná v poměru doporučeném výrobcem nářadí. Nejčastěji to bývá poměr 1 : 50, tedy 1 díl oleje na 50 dílů benzínu, což je 100 ml oleje na 5 litrů benzínu.

Poměry s vyšším podílem oleje na 100 dílů benzínu (např. 1 : 40, 1 : 25) se běžně nedoporučují, ale mohou se používat u některých starých motorů, které vyžadují více mazání. Když to s podílem oleje „přeženete“, dvoutakt kouří a neprospívá mu to, ale nepanikařte, jen doplňte směs ve správném poměru. Bez olejové složky dvoutakt každopádně zničíte. Nezapomeňte, že u řetězových pil se dolévá do speciální nádržky rovněž olej pro mazání řetězu, který s provozem motoru nesouvisí.

U dvoutaktního motoru řetězové pily kontrolujte a čistěte zapalovací svíčku a nezapomeňte dolévat olej na mazání řetězu, foto: Shutterstock

Olej do sekačky čtyřtaktu

Pravidelná výměna motorového oleje, která je často zanedbávaná, zásadně ovlivní trvanlivost a bezporuchový provoz sekačky s čtyřtaktním motorem. Vždy se pečlivě vyplatí číst manuál, případně si nechat za malý příplatek uvést sekačku do provozu rovnou na prodejně. Pokud si ji však objednáte na e-shopu a necháte si ji přivézt, olej v ní nebude. Případů, kdy lidé zcela novou sekačku bez oleje nastartovali a vzápětí zadřeli motor, je nespočet. Na dolití, průběžné doplňování a pravidelné měnění oleje proto intenzivně myslete, u sekačky se čtyřtaktem je to doslova základ k přežití.

Dobré důvody

Hlídat intervaly výměny je nutné zejména proto, že během provozu se do oleje uvolňují kovové mikročástice, které postupně snižují jeho mazací schopnosti. Starý olej je již na první pohled v porovnání s novým tmavý a neprůzračný, což způsobují právě nečistoty. I samotný olej nemá neomezenou životnost. Intervaly výměny u pravidelně používané sekačky najdete v uživatelské příručce a obvykle se doporučuje měnit olej u nového motoru hned po prvních 5 hodinách provozu, pak po 50 hodinách nebo jednou za rok. Ale u různých motorů se může interval výměny lišit.

Filtr a svíčka

Čistěte a měňte rovněž vzduchové filtry čtyřtaktů. Aby měl motor vysoký výkon, potřebuje dostatečný přísun vzduchu pro kvalitní spalování. Nasávání vzduchu s prachem a nečistotami by zanášelo palivové cesty a způsobovalo zvýšené opotřebení motoru. Proto je sání sekačky chráněno vzduchovým filtrem, který prach a nečistoty zadržuje. Na filtru se prachové částice usazují, postupně však snižují jeho průchodnost, a proto je třeba jej pravidelně čistit a měnit. Filtr by se měl čistit každých 25 pracovních hodin a nejlépe 1x za rok úplně vyměnit. Jednou za rok by se měla vyměnit nebo alespoň zkontrolovat a vyčistit zapalovací svíčka.

Dvoutaktní motory vyžadují stejnoupéči jako čtyřtakty s tím rozdílem,  že se do jejich nádrže doplňuje směs benzínu s olejem, foto: Shutterstock

Pryč se starým benzínem

Po sezóně se doporučuje odčerpat zbytek starého benzínu a platí to pro oba uvedené typy motorů. Současná paliva totiž často obsahují biologické složky, které jsou nestabilní, vážou na sebe vodu, gelovatí a ucpávají palivový systém. Pokud necháte v sekačce stát benzín několik měsíců, může se na jaře stát, že biologické složky reagující se vzdušnou vlhkostí ucpou karburátor.

Vyhnout se vypouštění zbytků benzínu lze přimícháním vhodného aditiva nebo důsledným používáním benzínu bez biosložky. Ten lze tankovat například v síti čerpacích stanic EuroOil či RobinOil, ale nelze se na to spolehnout stoprocentně. Případně si do telefonu stáhněte aplikaci Srdcovka, která udává aktuální informace o tom, kde lze palivo bez biosložky tankovat.

Příprava na sezónu

Pečujete-li o motory průběžně, nebude sezónní příprava nijak zvlášť pracná, ale vyplatí se na ni myslet. Především dolejte palivo, mazivo a vyzkoušejte start. Motor by měl naskočit hladce. Pokud startuje obtížně, může jít o zanesený karburátor nebo starý benzín v nádrži.

Zkontrolujte filtr a zapalovací svíčky, měly by být čisté a nepoškozené. A nejste-li si jistí dodržením intervalu výměny oleje, vyměňte v motoru olej raději preventivně. Není to nijak závratná položka a zanedbání výměny významně snižuje životnost motoru, což může vést k jeho zadření.

Text: Richard Guryča, foto: Shutterstock

Údržba a zazimování zahradní techniky: Jak ji udržet v perfektním stavu?