Marketingové triky e-shopů

online shopping

Prvotním marketingovým cílem je vzbudit v zákazníkovi emoce. Foto: Shutterstock

Ostražitost je při nákupu na internetu vždycky namístě. Mějte na paměti, že klid domova marketingovým trikům nahrává a nevede k tomu, abychom dělali rozvážná spotřebitelská rozhodnutí.

V zápalu nakupovací horečky a případně i vyhledávání co nejkvalitnějšího anebo nejlevnějšího zboží si ani neuvědomujeme, jak jsme chytře a nenápadně zaplétáni do sítí marketingových triků, které se ovšem tváří jako přátelští strejdové. Význam takzvaného online marketingu v internetovém prodeji roste závratným tempem a vypadá to, že jen tak nezpomalí. Díky novým poznatkům z psychologie či behaviorální ekonomie vznikají komplexní vychytralé nástroje ušité lidskému mozku na míru. Může se z toho časem zamotat hlava, rozhodně je jistý pořádný vítr v peněžence, pokud si necháte příliš našeptávat.

Už zbývá jen pár kousků

K nejsnadnějším způsobům, jak přimět zákazníka k nákupu, tedy k tomu, aby opustil svoje běžné racionální uvažování a začal jednat zkratkovitě, je vyvolat dojem naléhavosti a nutnosti rychlého rozhodnutí a jednání. Něco ve smyslu ber, dokud dáváme.
Ve chvíli, kdy o nákupu ještě nejste stoprocentně přesvědčeni, vás nic jiného než hláška o omezené nabídce zboží, které jste si chtěli koupit, nemůže k nákupu přimět. Výhrůžka posledního kusu na skladě, toho, že zboží již má někdo v košíku, nebo časového omezení dělají divy. A ještě ke všemu slovíčkaření, když si přečtete, kolik stovek zákazníků už výrobek má a je spokojeno, jste ztraceni. Na stejném principu je založen i dojem exkluzivity zboží nebo limitované edice oblíbených výrobků. I po této informaci zákazníci nakupují rychleji a ve větším množství.

S námi ušetříte

Říká se tomu odpor ke ztrátě, čehož marketéři umně a hbitě využívají. Úspory přece lákají, stejně tak dostat něco za výhodnou cenu. V těchto případech přichází na řadu oblíbené žonglování s cenami, manipulace v nejrůznějších formách. Jenomže to by nikoho nemělo překvapit, naopak by měl každý zbystřit a rychle si vše přepočítat. V mnoha případech to bývá tak, že vysoké slevy jsou mnohdy falešné, respektive zkreslené umělým navýšením původní ceny.

Pro zvýšení tržeb se prodejcům už tisíckrát osvědčilo i to, když nabízejí balíčky výhod nebo dárky při útratě nad určitou částku. Může to být třeba doprava zdarma nebo nic neříkající slovní spojení „garance vrácení peněz“. Naskočit na takovou marketingovou vějičku se opravdu nevyplácí. Za zboží můžete ve finále zaplatit daleko víc peněz, než by avizovaná doprava zadarmo stála.

online nákup

Slevy patří k oblíbeným vějičkám. Zda jimi skutečně jsou, zjistíte jedině dlouhodobějším sledováním vybraného e-shopu. Foto: Shutterstocku

Vrácení zboží

Při nákupu v internetových obchodech máte právo zboží vrátit bez udání důvodu do 14 dnů od jeho převzetí ze zákona vždycky. E-shopy proto mají dokonce zakázáno se možností vrácení zboží chlubit jako benefitem. Ještě jednou: Je to jejich zákonná povinnost. Garance vrácení nad rámec zákona jsou postavené na principu odporu k riskování, což má málokdo rád. Snadněji přece kupujete, zvláště pokud jde o drahé produkty, za které se někdo zaručí. Stačí si vzpomenout, kolikrát se vám už stalo, že jste zboží, se kterým jste nebyli spokojeni nebo které nefungovalo tak, jak mělo, skutečně vrátili, a kolikrát jste to, ať z jakéhokoliv důvodu, vzdali.

Šijí na míru a jsou laskavé

Při výběru z několika produktů nebo balíčků služeb využívají internetové obchody tak zvaný princip kotvení. Zákazníci totiž všeobecně mají sklony volit zlatou střední cestu. Nabídky jsou tedy přesně tak koncipované, aby tím středně drahým produktem byl ten, který zrovna potřebují prodat.

Slabost pro dárky většina lidí nezapře. Jedna z protřelých a jistých marketingových pouček zní: rozdávejte, co můžete. A tak se u mnohých zákazníků vytvoří až přátelský vztah k e-shopu, který je přece milý, vstřícný, rozdává dárky a občas má i něco zadarmo. Zdání ale klame, realita je jiná. Jste lapeni.

Odvětví na vzestupu

Přes e-shopy se nakupuje rok od roku víc a častěji. Minulý rok utržily přes 135 miliard korun a letos by mohly dosáhnout magické hranice 150 miliard korun. Rozhodujícím obdobím jsou samozřejmě Vánoce, kdy se v online světě točí desítky miliard korun.

Text: Táňa Pikartová
Foto: Shutterstock

Marketingové triky e-shopů