Typy karoserií


Když si kupujete automobil, rozmýšlíte, k jakému účelu jej budete používat. Vybíráte typ automobilu a tím i typ karoserie. Jaké jsou možnosti?

Velkým kombíkem je i naše Škoda Superb kombi

Výrobci automobilů se v posledních letech snaží připravit vozy s co největší mírou využití, a tak vznikají vozidla, která čím dál častěji jdou napříč zažitými kategoriemi.

Sedan

Sedan býval dříve nejrozšířenějším typem karoserie ve všech třídách automobilů. Dnes jej najdeme především u střední a vyšší střední třídy, případně u luxusních aut. Karoserie je rozdělena na oddělený prostor pro posádku, pro motor a pro zavazadla – odtud označení tříprostorová karoserie.

Renault Latitude patří mezi sedany střední třídy

Sedan má dvě řady sedadel a u luxusních vozidel je ideální jako manažerský vůz pro cesty na dlouhé vzdálenosti. I přes velké rozměry zavazadlového prostoru tu jsou některá omezení – kvůli menšímu vstupnímu otvoru nemusíte do kufru naložit objemnější náklad. To může někdy znepříjemnit cestování.

U sedanu s dlouhým rozvorem je používán i název limuzína. Jedná se o čtyřdveřový vůz se dvěma, ale i více řadami sedadel. Limuzína může také mít za předními sedadly přepážku oddělující prostor pro řidiče a vzadu sedící cestující.

Hatchback

Hatchback bývá obvykle třídveřový nebo pětidveřový, má uzavřenou karoserii se šikmou výklopnou zádí uzavírající zavazadlový prostor. Hatchback má většinou dvě řady sedadel a jedná se o tzv. dvouprostorovou karoserii, kdy je oddělen prostor pro motor od konstrukčně společného prostoru pro cestující a jejich zavazadla.

Nejrozšířenější liftback u nás je Škoda Octavia

I přes kompaktní rozměry nabízí tento typ karoserie značné pohodlí pro cestující. Hatchbacky u nás patří mezi neoblíbenější a typickým představitelem je například Škoda Fabia.

Liftback

Jedná se o uzavřenou třídveřovou nebo pětidveřovou karoserii, kde se záď vozu svažuje mírněji a někdy může připomínat i sedan. I zde je zadní stěna výklopná a uzavírá prostor pro zavazadla. Tyto vozy jsou méně elegantní než sedany, ale díky výklopné zadní stěně mají praktičtější využití zavazadlového prostoru. Příkladem liftbacku je u nás nejrozšířenější model Škoda Octavia.

Kombi

Typickým znakem kombi je prodloužená karoserie s velkým zavazadlovým prostorem. Dá se říci, že je to hatchback, u něhož je střecha protažena až do zadní části vozu, ve které je umístěn kufr. V řadě případů je svislá zadní stěna výklopná a uzavírá zavazadlový prostor. Kombi mívá obvykle dvě až tři řady sedadel. Prodloužená část karoserie je na bocích doplněna třetí řadou bočních oken.

V různých zemích a u jednotlivých výrobců mají pro tento typ vozů ještě další názvy. Například v Americe se jim říká station wagon (nebo STW), v Anglii se používá název estate a ve Francii break. U jednotlivých značek můžete narazit například na BMW Touring, Alfa Romeo Sportwagon, Audi Avant, Opel Caravan, nebo SportsTourer apod.

Renault začal v Evropě jako první s vozy MPV. Dnes nabízí model Grand Scénic

MPV

Multi purpose vehicle se u nás nejčastěji chápe jako velkoprostorový víceúčelový vůz. Od vozů kombi se liší především ve zvýšené výšce vozidla a ve větší variabilitě interiéru, který je možné přestavovat podle potřeb. Vozidlo může sloužit pro přepravu většího počtu cestujících i objemnějších nákladů. Ideální je pro větší rodiny a aktivní lidi, kteří v autě převážejí například objemné sportovní vybavení.

Karoserie vozů MPV bývá nejčastěji pětidveřová a uvnitř najdeme dvě až tři řady sedadel, která jsou většinou umístěna výše, než je běžné v osobním automobilu. Vozy se někdy podobají spíše dodávce, která je však prvotně určena pro přepravu osob. V Severní Americe jsou proto také označovány jako minivan. Ve východní Asii se setkáte s názvem MUV (multi-utility vehicle), který má v podstatě stejný význam jako MPV.

Offroad a SUV

Tato vozidla jsou uzpůsobena pro jízdu mimo silnice a v terénu (především offroady). Disponují větší světlou výškou, většími nájezdovými úhly a většinou také pohonem všech kol. Karoserie může být uzavřená, ale také otevřená. Vozy nabízejí vyšší pozici za volantem a často i prostorný interiér i dostatečný prostor pro zavazadla.

Land Rover Defender dokazuje, že tento offroad je v terénu jako doma

Vozy SUV (sport utility vehicle), tedy sportovní užitková vozidla, kombinují větší vnitřní prostor, robustnost a mají schopnost jezdit po silnici i v lehčím terénu. Můžete si u nich zvolit jak pohon jedné nápravy, tak pohon všech čtyř kol. Jejich jízdní vlastnosti na silnici se většinou neliší od osobních vozů.
Přestože se u nás vozy SUV často zaměňují za terénní automobily, v tom náročnějším většinou neuspějí. Jejich doménou jsou hlavně městské aglomerace a vyrazit s nimi můžeme bez problémů i polní cestou ke své chalupě.

Crossover

Jak jsme již zmínili, výrobci se snaží čím dál tím více propojovat jednotlivé třídy vozidel i typy karoserií. Vznikají tak tzv. crossovery, resp. crossover utility vehicle (CUV). U takovéhoto vozu si můžeme zvolit pohon 4 x 4, najdeme u něj vyšší světlou výšku, kterou přebral ze SUV, a jsou u něj patrné i prvky MPV s možností kombinovat interiér. Také tyto vozy zvládnou lehčí terén, ale primárně jsou určeny do městského provozu.

Kupé

Jsou to automobily s uzavřenou dvoudveřovou karoserií, kde najdeme jednu řadu sedadel, která může být někdy doplněna ještě druhou méně komfortnější řadou spíše nouzových sedaček. Kupátka mají splývavou karoserii, pevnou střechu, dveře bez rámů a perfektní jízdní vlastnosti, ale málo prostoru pro zavazadla. Kupé mají většinou pouze dvoje dveře, i když nejnovější modely kupátek například od Volkswagenu jsou už také čtyřdveřové.

Kabriolet

Kabriolet je vůz, jehož karoserie je otevřená a který má buďto plátěnou skládací střechu, nebo jeho střecha může být z pevných materiálů (oceli nebo kompozitu) – takový se označuje jako kupé kabriolet (nebo také CC). Střecha může být stahována a natahována ručně, nebo využívá některý typ pohonu. Když střechu složíte – většinou do zavazadlového prostoru, jeho rozměry budou spíše jen symbolické. Při jízdě asi zjistíte poněkud zhoršené jízdní vlastnosti díky méně pevné karoserii. V přívalovém dešti hrozí, že nestihnete zatáhnout střechu a vůz bude poněkud vytopen.

Volkswagen Golf Cabriolet navazuje na úspěšnou éru kabrioletů s touto značkou

K této kategorii vozů ještě přiřadíme roadster nebo také spider či spyder. Jedná se o otevřené původně dvoumístné karoserie bez bočních a zadních oken. Střecha bývá skládací látková, nebo ji takovýto automobil vůbec nemá. U některých výrobců najdeme označení roadster i u vozů, které bychom spíše nazvali kabrioletem.

Pick-up

Původně ryze užitkový automobil, kde byl otevřený prostor pro náklad. Dnes jej kromě jiného využívá řada lidí aktivně trávících volný čas. Také nákladový prostor už nezakrývá v řadě případů jen plachta, ale je na něj montována krycí nástavba. Samostatná uzavřená kabina mívá jednu až dvě řady sedadel a komfortem si moderní pick-up nezadá s osobními vozy.

TEXT: JIŘÍ SVOBODA
FOTO: ARCHIV FIREM


Komentáře

Napsat komentář

Variabilní otevírání

Příkladem toho, jak se výrobci snaží využít prvků typických pro nejrůznější tvary karoserií, může být například Škoda Superb, která je tvarově hodně blízká sedanu. Po zmačknutí tlačítka vzadu se otevře pouze víko zavazadlového prostoru, stejně jako u sedanu, přesto je tento vůz dvouprostorový. Po zmačknutí druhého z tlačítek vzadu se pak vyklopí celá zadní stěna jako u liftbacku.

Variabilní otevírání

Variabilní otevírání