Raz, dva, čtyři


Suzuki SX4

Odpočítávání v titulku charakterizuje nejsilnější zbraň vozu, který jsme testovali. Stačí totiž jednoduše třikrát stisknout přepínač a Suzuki SX4 se promění v čtyřkolku do terénu.

Spousta chalupářů si bezpochyby vybírá nový vůz právě s ohledem na to, jak dobře jim poslouží při cestách na chalupu. Nejdůležitějšími kritérii při výběru bývá kromě počtu obvykle přepravovaných osob i to, jak velký náklad s sebou obvykle vozíme a jaký terén musíme při cestě na chalupu překonat.
Redakčnímu testu s ohledem na „použitelnost“ pro chataře a chalupáře jsme tentokrát podrobili automobil Suzuki SX4. Řada kritérií předurčuje tento zajímavý vůz k tomu, aby zájemcům o auto do města i do terénu padl do oka. A po prvních zkušenostech lze říci, že Suzuki SX4 mnohá z těchto očekávání splní. Ale má rovněž určitá omezení.

Tři v jednom

SX4 označuje výrobce jako crossover, což má vyjádřovat skloubení prvků vozu střední třídy, auta z kategorie SUV (sport utility vehicle, tedy sportovní užitkové vozidlo) a terénního auta s robustní konstrukcí, nadstandardní světlou výškou a pohonem na všechna čtyři kola.
Auto jsme vyzkoušeli v městském provozu, na dálnici D1 (v obou případech rovněž při nekonečném popojíždění v kolonách) a také na silnicích druhé a třetí třídy a ještě v terénu.
Pokud jde o jízdní vlastnosti, není autu co vytknout. Dříve než se rozjedete, stojí za zmínku i systém bezklíčového otvírání a startování vozu. Malá krabička o velikosti klíčenky v kapse umožňuje otevírat auto pouhým dotykem na gumová tlačítka na jednotlivých dveřích a startovat otočením ovladače bez nutnosti zasouvat klíček. Při prvním kontaktu s vozem je třeba si chvíli zvykat na dělicí sloupky v bočních oknech. Řazení je snadné a přesné, příjemná je opora pro levou nohu vedle pedálů. V horkém letním dnu jsme ocenili účinnou klimatizaci se snadným ovládáním. Trend návratu k ovládání „kolečky“ i na rádiu je velmi rozumný.

V zatáčkách sedí

Při rychlé jízdě na dálnici vykazuje vůz velmi dobré vlastnosti, pokud samozřejmě neočekáváte výkon sportovního vozu. Sedačky neraz, poskytují nijak přehnaný komfort, ale dá se v nich zvládnout i delší doba za volantem. Dobrý výhled na ukazatele na palubní desce pak předpokládá správné nastavení volantu. Chvíli nám trvalo, než jsme na to přišli.
Za deště, který vzápětí na Vysočině přišel, doporučuje výrobce vozu přepnutí na režim, který po vyhodnocení situace automaticky přepíná mezi běžným pohonem a 4×4. Přepínač je na panelu mezi předními sedadly a použít ho lze samozřejmě za jízdy, přičemž přepnutí signalizuje výrazná kontrolka na palubní desce.
V serpentinách a zatáčkách silnic nižší třídy drželo auto velmi dobře a stejně dobře brzdilo. Výbornou stabilitu vozu navíc podporuje elektronická stabilizace podvozku, která byla součástí námi testované verze GLX.
Na šotolině a mírně kamenitých lesních cestách se auto pohybuje s jistotou, zvýšený podvozek navíc dává řidiči příjemný pocit bezpečí, pokud jde o samotné auto. A právě v tomto terénu může na morku a sněhu skvěle posloužit snadné přepnutí na pohon 4×4.

Není to náklaďák

Pokud jde o komfort cestování, je SX4 ideálním vozem pro dva dospělé a dvě děti, byť je samozřemě z kategorie pětimístných vozů. Rovněž prostor v kufru odpovídá vozu, který je ještě stále dimenzován na pohodlné parkování ve městě. Standardní počet zavazadel na víkend na chalupě naložíte do SX4 bez potíží, ale pokud byste chtěli pravidelně převážet například sekačku na trávu či psa, poslouží vám klasické kombi lépe.
Celkový verdikt tedy zní takto: Suzuki SX4 je všestranný rodinný vůz, který dobře poslouží ve městě i v terénu. Mix konstrukčních prvků a technologií, umožňující tuto všestrannost, však nutně vedl ke kompromisu z hlediska prostornosti. Pokud potřebujete cestovat na chalupu pravidelně s větším nákladem, SX4 by pravděpodobně vaše nároky splnit nedokázalo.

TEXT A FOTO: RICHARD GURYČA


Komentáře

Napsat komentář

Suzuki SX4

Testovaná verze GLX 4×4 se prodává za 454 900 korun. Je vybavena benzínovým motorem 1,6 VVT 4×4. Výrobce udává spotřebu 8,2/5,5/6,5 litrů na 100 kilometrů, zrychlení z 0 na 100 km/h za 11,5 sekundy a maximální rychlost 175 kilometrů v hodině.