Posilujte imunitu – jezte ovoce a zeleninu


Zvyšující se teploty na přelomu zimy a jara nás svádí k tomu, abychom začali odhazovat naše svršky. Právě toto období však patří mezi jedno z nejrizikovějších, co se onemocnění týče. Jsou to především teplotní rozdíly, které nás pak srazí na kolena a my se potýkáme s rýmou a nachlazením. Právě v tomto období je proto dobré posilovat imunitu a zvyšovat přísun vitamínů a minerálních látek.

 

Zeleninu na talíři kombinujte pokaždé jinak

 

Chraňte si zdraví
Říkáte si, že to není váš případ, že v tomto období zbytečně se svým zdravím nehazardujete? Někdy stačí třeba pouhá návštěva kina nebo tělocvičny a můžete se lehce nakazit. Je dobré na to pamatovat a posilovat tak právě v tomto přechodném období imunitu naplno. Pravidelně se zásobujte ovocem a zeleninou a nezapomínejte, že i 100% ovocné a zeleninové džusy se počítají. Jedna 250ml sklenice 100% džusu nahradí jednu z pěti denních doporučených dávek ovoce a zeleniny.

 

Ovocné a zeleninové šťávy mohou nahradit ovoce a zeleninu

Pět porcí ovoce a zeleniny
V tomto období se víc než jindy vyplatí dbát na pravidelnou a vyváženou stravu, hlídat si pitný režim a posilovat svoji obranyschopnost. Významnou roli v tomto období hraje dodržování pěti doporučených denních porcí ovoce a zeleniny. Jednak tím tělu zajistíte pravidelný přísun důležitých vitamínů a minerálních látek, ale posílíte tak i svoji imunitu.
„Podle světové zdravotnické organizace a obecně platných výživových doporučení bychom měli přijímat alespoň 200 g ovoce a minimálně 400 g zeleniny na den. Ve většině evropských zemích však tato doporučení splněna nejsou. Průměrná spotřeba ovoce/den se v Evropě pohybuje v množství 166 g a zeleniny 220 g/den“, upřesňuje výživová specialistka Nikola Hanyšová.

 

Ovoce a zeleninu nahradí džus
Pokud vám zrovna ovoce ani zelenina nic neříkají, nemusí vám naskakovat vrásky na čele. Jednoduchým řešením mohou být 100% ovocné či zeleninové džusy, samozřejmě bez přidaného cukru, konzervantů, barviv apod. Jednu denní porci ovoce a zeleniny si můžete dopřát v jedné 250ml sklenici 100% džusu. Ta totiž plnohodnotně nahrazuje jednu z denních porcí a v  některých případech je také bohatým zdrojem potřebné vlákniny (například Relax 100 % Jablko, mrkev, broskev; Rajče; Multivitamin).

 

Jako náhrada ovoce nebo zeleniny jsou vhodné jen 100% džusy bez cukru

Co je jedna porce
Říkáte si, jak asi vypadá jedna taková doporučená denní porce ovoce a zeleniny? Nechte se vést jednoduchým pravidlem podle velikosti. Za jednu porci se obecně považuje zhruba 100 gramů ovoce či zeleniny. U středního ovoce je to například jeden menší banán, broskev, jablko nebo pomeranč. Jiná situace platí u menšího ovoce, jako jsou mandarinky, kiwi apod. V tomto případě si dopřejte vždy dva kousky.
Pokud máte chuť ještě na menší ovoce, hroznové víno, třešně, jahody, ideálním množstvím je jedna až dvě hrsti. A pokud máte chuť třeba na pomelo, meloun, ananas a další velké ovoce, tak tady platí, že stačí jeho polovina, u melounu samozřejmě ještě méně.

 

Výživová poradkyně Nikola Hanyšová

Důležitá je zelenina
Nezapomínejte ale na zeleninu, i ta má v našem jídelníčku nezastupitelné místo. Mnohdy se v ní totiž ukrývá více výživových látek než v ovoci. U zeleniny jednu porci představuje například střední rajče, asi 5 – 7 cherry rajčátek, polovina salátové okurky, polovina masité papriky nebo jedna celá menší. Zeleninu můžete konzumovat syrovou buď samotnou nebo ve formě salátů, tepelně upravovanou (vařenou, dušenou, pečenou, restovanou) nebo sterilovanou.
„Výhodou zeleniny je navíc nízká energetická hodnota, ale vysoká biologická hodnota. To znamená, že zelenina má velmi nízký obsah energie, avšak velmi vysoký obsah nepostradatelných látek, které mají pozitivní vliv na naše zdraví“ vysvětluje Nikola Hanyšová.

TEXT: REDAKCE
FOTO: ARCHIV


Komentáře

Napsat komentář