Pojedeme vlakem

Rubrika: Hospodaření

Česká republika má tak hustou železniční síť, že nám ji leckterá evropská země závidí. Vlakem se u nás dostanete až na výjimky téměř všude.

Vlak ČD City Elefant patří k nejmodernějším a můžete se s ním setkat na většině příměstských tratí v ČR

Na hlavních tratích je plná elektrifikace a jsou dvoukolejné. Vedlejší jednokolejné tratě většinou obsluhují motorové vlaky a nakonec je zde několik úzkorozchodných tratí, které slouží zejména výletníkům, kteří chtějí zažít nostalgii a romantiku.

Denně je na území České republiky vypraveno přes 6800 vlaků, většinou v taktových intervalech, které vyhovují stálým zákazníkům. Ti si pak nemusí pamatovat jízdní řády, protože si je snadno odvodí od jednoho zapamatovaného času odjezdu.

Vyhledávání spojů

Vyhledat jízdní řád je dnes mnohem snazší, než tomu bylo dříve, kdy bylo nutné vlastnit knižní jízdní řád, popřípadě bylo třeba zajít na nejbližší nádraží a najít si spojení podle čísla trati z nalepených jízdních řádů na otočných válcích.

To je minulostí, protože výhodnější je používat jízdní řády a vyhledávání spojů na internetu – je to mnohem rychlejší. Nemusíte totiž do knižního řádu vlepovat opravy amáte jistotu, že informace, které vám jízdní řád najde, platí. Buď použijete www.idos.cz nebo www.cd.cz. Ti, co mají internet v telefonu, si mohou najít spojení přes telefon a vlastníci tzv. „chytrých mobilních telefonů“ si mohou rovnou zakoupit jízdenku. České dráhy pak nabízejí i možnost využít služeb svého Kontaktního centra na telefonní lince 840 112 113.

Jaké vlaky po ČR jezdí?

Po vyhledání spojení vás napadne – jakým vlakem asi pojedu, jak bude vypadat? Leccos již může napovědět kategorie vlaku, která je v jízdním řádu indikována před číslem vlaku.

Na výlety do přírody pojedete nejspíše tzv. regionálním vlakem

V současné době se na kolejích můžeme setkat s několika kategoriemi vlakových souprav: vlaky SuperCity, což jsou pendolina (vlaky s naklápěcí skříní), dále EuroCity, čili vlaky, které jezdí do zahraničí a pohybují se pouze na hlavních tratích, tzv. mezinárodních koridorech. Kategorii InterCity momentálně provozuje soukromá společnost Regiojet a pro jejich vlaky platí zvláštní jízdné a povinná rezervace. Následují Expresy, a to buď společnosti České dráhy, a.s. (dále jen ČD), nebo Leo express (opět zvláštní jízdné a povinná rezervace). Zbývají klasické rychlíky, spěšné a osobní neboli zastávkové vlaky.

Pro příjemné cestování

Vzhledem ke konkurenci na trati Praha – Olomouc –Ostrava – Bohumín se všichni tři dopravci (ČD, Regiojet a Leo express) předhánějí, kdo nabídne cestujícímu nižší jízdné a vyšší komfort služeb, takže u všech dopravců je samozřejmostí cestování nejnovějšími soupravami, wi-fipřipojení zdarma, cateringové služby, distribuce tisku a v příslušných vozových třídách různé benefity typu bezplatné občerstvení, nápoje nebo deka.

Vlaky Eurocity a Expresy mají standardně řazeny jídelní vozy, v rychlících většinou narazíme na minibar, projíždějící jednotlivými vozy. Všechny vagóny dnes disponují vlastními WC, jejichž kvalita, a hlavně čistota, šla v posledních letech nahoru.

Ve vlacích společnosti České dráhy si cestující mohou přepravovat i kola, zásilky (kurýr) nebo i domácí mazlíčky, za které zaplatí poměrně nízké paušální jízdné. Soukromí dopravci Regiojet a Leo express kola ani pejsky volně ve voze nepřepravují.

Cena jízdenek

Struktura jízdného se zásadně liší u ČD, prodávajících své jízdenky na trasu dle kilometrického tarifu (TR10), a u ostatních dopravců, prodávajících své jízdenky na konkrétní spoj. Pokud se nechceme omezit pouze na trať z Prahy do Bohumína, tak budeme využívat služby národního dopravce ČD. Je nutné podotknout, že to má své výhody hlavně v odbavení jednou jízdenkou po celé trase a v návaznosti spojů, neboť potřebujeme-li přestupovat, oceníme, že přestupové vazby ČD zachovávají.

Cestování vlakem je dnes příjemné a rychlé a také úroveň a profesionalita personálu se od minulosti značně zvýšila

Pojďme se ale podívat trošku podrobněji na možnosti jízdného u ČD. Základní jízdné může použít kdokoliv a od něho se odvíjejí další možnosti. Ze zákona platí zvláštní jízdné, podle něhož děti do 15 let zaplatí polovinu, žáci a studenti, mají-li potvrzený žákovský průkaz na slevu, přibližně 40 % resp. 60 % plné ceny a majitelé karty ZTP nebo ZTP/P (invalidé) čtvrtinu plného jízdného.

To však není vše. ČD dále poskytují své obchodní nabídky, zejména zákaznickou slevovou In-kartu, která existuje jako nepřenosná (na jméno) a přenosná (IN Business). U nepřenosných karet je možné nahrát různé slevové aplikace, pro něž se zákazník rozhodne podle vlastního uvážení a následného využití. Chce-li cestující jezdit za polovinu, tak si zakoupí aplikaci IN 50 %, chce-li jezdit se čtvrtinovou slevou, pořídí si IN 25 %. Existuje však i možnost jezdit zcela bez zakupování jízdenek, a to s aplikací IN 100 %, která stojí 22 990 Kč na rok a která funguje celosíťově automaticky v 1. vozové třídě.

Druhou možnost cestovat bez nutnosti zakoupení jízdenky mají občané nad 70 let, kterým ČD nabízí na In-kartě aplikaci IN Senior, platnou do osobních a spěšných vlaků. Pokud tedy majitel této karty potřebuje jet rychlíkem nebo jinou kategorií vlaků, tak s touto slevou zaplatí za jízdné stejně, jako by měl IN 50 %.

Jídelní vůz bývá standardně řazen k vlakům Eurocity a Expres

Cestující také mohou využít další výhodné nabídky ČD: zpáteční slevu (5 %), traťové jízdenky (zpravidla na denní dojíždění do práce), Akční jízdenku (vyhlášené relace) nebo tzv. Včasnou jízdenku Česko (nákup podmiňující zakoupení v předprodeji). Držitelé In-karty mají i z těchto jízdenek další slevu.

Pro ty, kteří vlakem nejezdí tak často, aby uvažovali o zakoupení zákaznické In-karty, jsou určeny jiné možnosti. Lze využít 25% slevu pro důchodce, kdy je nutné prokázat věk nad 70 let nebo mít průkaz důchodce. Zajímavé jsou i kilometrická banka ČD (zpravidla na cesty na delší vzdálenosti), sleva pro skupinu (kdy první dva cestující mají slevu 25 %, každý další 50 %), Děti na výlet (pro školní výlety), VLAK+ (vyhlášené akce, které se vážou ke konkrétní události, např. hudební festivaly), celodenní jízdenka (síťová na 1 den bez omezení + varianty pro jednotlivé krajské regiony), skupinová víkendová (platící v sobotu, neděli a ve svátek pro 2 dospělé a až 3 děti do 15 let), která také existuje i ve variantách pro jednotlivé krajské regiony a ve variantách s německým a polským příhraničím.

Kde koupit jízdenku?

Jízdenky lze dnes standardně zakoupit v pokladnách, samozřejmě také na internetu přes https://www.cd.cz/eshop/, ve větších stanicích v automatech, v neobsazených stanicích přímo ve vlaku bez přirážky, anebo přes mobilní telefon: http://m.cd.cz/. Na některých tratích jezdí vlaky v režimu specifického odbavení, které mají automat na jízdenky přímo ve vozech, takový způsob odbavení je označený na vlaku symbolem oka.

Hurá na vlak!

Není důvod bát se cestovat vlakem, protože časy se dost změnily. Průvodčí se ve vlacích chovají profesionálně a s pochopením a cestování se za poslední léta posunulo kupředu. I cestující jsou k sobě ohleduplnější, takže vzhůru na cesty!

TEXT: JAROMÍR FÓL
FOTO: ARCHIV ČESKÝCH DRAH

Pojedeme vlakem

Pojedeme vlakem