Novinky automobilového podzimu

Rubrika: Auto

Jarní a podzimní období již léta patří představení novinek na automobilovém trhu. Jarní období otevírá autosalon v Ženevě a podzim pak uzavírá přehlídka novinek střídavě na výstavách buď ve Frankfurtu nad Mohanem, nebo v Paříži.

Dynamické změny v celém segmentu motorových vozidel, jejich prezentací a prodeje ale již nějakou dobu signalizují ústup ze slávy i takových výstav, jakými po dlouhá desetiletí prestižní autosalony byly. Díky stále se zrychlujícímu toku informací nečekají ani automobilky s představením svých novinek a prezentují je prakticky během celého roku. A tak se již nějakou dobu mluví o tom, že podzimní autosalony v Německu i ve Francii přežijí toto období možná jen jako regionální přehlídky a mezinárodní prestiž si zachová snad jen jarní autosalon ve Švýcarsku. Tento trend byl patrný již letos v Paříži, kde se některé značky vůbec neprezentovaly.

Kam se ubírá vývoj

Automobilový průmysl čekají i další změny. Legislativní opatření v Evropě tlačí výrobce do stále většího snižování spotřeby paliva a emisí škodlivin, kvůli čemuž se celý obor dostává na fyzikální hranice možností a současně i na hranice rentability některých vyvíjených systémů, u kterých není zcela jasné, zda je v budoucnu budou zákazníci akceptovat. Výrobci tak přicházejí s maloobjemovými vysoce přeplňovanými motory, které sice splňují požadavek na snížení emisí CO2 a tedy i spotřeby paliva, na druhou stranu však tyto motory produkují stále větší množství oxidů dusíku a dalších škodlivin, které jsou mnohdy i více nebezpečné než skleníkové CO2.
Vývoj, do kterého jsou tak investovány stále větší prostředky, nedokáže zcela eliminovat někdy protichůdné požadavky evropských zákonodárců. Producenti vozidel se tak začínají opět více upínat k alternativním pohonům. Situaci ještě znepřehledňují i prohlášení některých institucí, například v Německu, kde se mluví o tom, že na trhu by se v roce 2030 měla objevovat pouze vozidla, která nebudou poháněna klasickými spalovacími motory. Toto datum sice vypadá, že je ještě daleko, ale když si uvědomíme, že je to již jen pouhých 14 let, tak vývojovým centrům výrobců aut již mnoho času nezbývá.
Hovoří se především o elektrifikaci, hybridizaci a dalších možných řešeních. Na druhou stranu zákaznické chování jde poněkud proti některým těmto trendům a stále více se prodávají větší vozidla typu SUV a nejrůznější crossovery, čemuž odpovídá i jejich zvyšující se nabídka na trhu.

Škoda

S tímto trendem koresponduje i novinka z domácí stáje – automobilky Škoda. S novým Kodiaqem ohlásila Škoda rozsáhlou ofenzivu značky právě v oblasti SUV. Podle všeho by měl následovat nástupce modelu Yeti a asi přijde s podobným konceptem ještě jeden model. Kodiaq má na délku 4,7 metru a na přání může být vybaven až sedmi sedadly. Pod kapotou může být motor 2.0 TDI ve dvou výkonových verzích (110 kW a 140 kW). Paleta benzinových motorů nabízí agregáty 1,4 TSI a 2,0 TSI. K dispozici jsou verze s pohonem předních i všech kol a ručně řazené i samočinné převodovky.

Hyundai

Automobilka Hyundai se u nás již delší dobu prezentuje jako domácí výrobce. U nové generace modelové řady i30, která se opět bude vyrábět v Nošovicích, vylepšili vývojoví inženýři z technického centra Hyundai Motor Europe v Německu jízdní dynamiku v náročném testovacím programu po celé Evropě i na slavné Severní smyčce Nürburgringu. Na výběr jsou tři zážehové a jeden vznětový motor. Všechny motory jsou standardně vybaveny systémem ISG (Integrated Stop and Go). Zákazníci si mohou zvolit nový přeplňovaný čtyřválec 1.4 T-GDI o výkonu 140 k, přeplňovaný tříválec 1.0 T-GDI o výkonu 120 k nebo čtyřválec 1.4 MPI o výkonu 100 k. Vznětový čtyřválec 1,6 litru je nabízen ve třech výkonových variantách: 95, 110 a 136 k.
Hyundai do Paříže přivezl také nový model i10, který je kromě jiného vybavován vyspělými prvky v oblastech aktivní bezpečnosti a konektivity z vyšších segmentů. Bude stejně jako předchůdce nabízen s výběrem dvou zážehových motorů se zdvihovým objemem 1,0 litru a 1,25 litru. K dispozici bude i motor 1,0 litru připravený na pohon plynem LPG.

Opel

Opel zvyšuje své prodeje a do budoucnosti bude i on sázet na elektromobily. Nová Ampera-e, podle vyjádření výrobce, eliminuje největší slabinu elektromobilů – omezený dojezd. Podle nového evropského testovacího cyklu NEDC, který se stává standardem pro porovnávání jízdního dosahu různých automobilů, dokáže jeho elektromobil snadno překonat magickou hranici dojezdu 400 kilometrů bez nutnosti dobíjet akumulátory. Ampera-e zaujme i dynamickým zrychlením, což je zásluha především mohutného točivého momentu 360 N.m. Elektromobil zrychluje z 0 km/h na 50 km/h za pouhé 3,2 sekundy, maximální rychlost je v zájmu co nejdelšího dojezdu elektronicky omezena na 150 km/h.
Elektromobil je sice vizí nejbližší budoucnosti, ale Opel staví své prodeje v současnosti rovněž na takových modelech, jako je třeba Mokka X. Toto kompaktní SUV je širší a má oproti svému předchůdci energičtější vzhled, využívá nové možnosti konektivity a z techniky také inteligentní adaptivní systém pohonu všech kol.
Z úspěchu svého předchůdce bude těžit i inovovaný model Zafira, který zdědil a dále rozvinul oblíbené prvky, jako jsou systém sedmi sedadel Flex7, ergonomická přední sedadla s certifikátem AGR, nosič jízdních kol FlexFix nebo adaptivní podvozek FlexRide.

SEAT

Také španělská značka SEAT sází na model SUV. Vůz Ateca se rovněž vyrábí na našem území, v závodě Škoda v Kvasinách. Nově byl představen model Ateca X-Perience s větší světlou výškou, tuhým nastavením podvozku, univerzálními pneumatikami pro nejrůznější druhy povrchu, novými nárazníky, lakem odolným vůči poškrábání, motorem 2.0 TDI o výkonu 190 k, sedmistupňovou samočinnou převodovkou DSG s možností řazení pod volantem, pohonem všech kol 4Drive s mezinápravovou spojkou Haldex a vyspělou elektronickou uzávěrkou diferenciálu XDS. SEAT uvádí, že za vozem Ateca budou v roce 2017 následovat další tři nové modely.

Peugeot

Také pro Peugeot je klíčová celosvětová ofenziva v segmentu SUV. Letos přišel na trh nový Peugeot 2008 a v Paříži pak dvě nová SUV – Peugeot 3008 a 5008. Peugeot 3008 míří mezi vozy SUV do segmentu C, tedy do kategorie, která zažívá po celém světě velký rozmach. K pohonu je připravena široká paleta motorů a v nabídce jsou i dynamické verze GT a GT Line.
Peugeot 5008 se pak chystá dobýt území velkých sedmimístných SUV. Svou modularitou se navíc chce srovnat s úrovní nejlepších vozů segmentu MPV. Sedadla ve druhé řadě jsou samostatná a identická. Lze je polohovat a sklápět. Sedadla ve třetí řadě lze sklopit a snadno vyjmout, takže zavazadlový prostor poté nabídne objem 780 litrů.

Renault

Od uvedení nového Clia na trh v roce 2012 Renault zcela obnovil a rozšířil tuto modelovou řadu. Během čtyř let bylo uvedeno 11 nových modelů a 15 omlazeno. V Paříži vše doplnil SUV Koleos, nová generace řady Scénic, která dostala další verzi, Mégane se představil jako sedan a novinkou je i pick-up Alaskan.
Do portfolia značek skupiny Renault patří rovněž Dacia, která přivezla své čtyři stěžejní modely: Logan, Logan MCV, Sandero a Sandero Stepway s přepracovaným vnějším i vnitřním designem.

Kia

Kia představila čtvrtou generaci modelové řady Rio; nyní je o 15 mm delší a o 5 mm nižší než její předchůdce. Také rozvor se prodloužil o 10 mm na 2 580 mm. Objem zavazadlového prostoru je 325 litrů. Zákazníci si budou moci vybrat z nabídky motorů 1.0 T-GDI s výkonem 100 k či 120 k nebo mohou zvolit atmosféricky plněné zážehové motory MPI se zdvihovým objemem 1,25 litru (84 k) a 1,4 litru (100 k). Vznětovou pohonnou jednotku zastupuje motor 1,4 litru ve výkonových verzích 70 k nebo 90 k.

Citroën

Citroën předvedl třetí generaci modelu C3. Ta se vzhledem začíná blížit spíše ke crossoverům než k malým městským vozům, ke kterým se dosud C3 hlásila. To ale jen pouze klame tělem a tento nejprodávanější model Citroënu bude i nadále patřit především do městských aglomerací. Výrazným tvarům dominují přední světlomety a u lépe vybavených verzí najdeme i ochranné prvky Airbump, které se poprvé objevily u modelu Cactus.

Honda

Honda představila v Paříži řadu Civic v již desáté generaci. Pětidveřový hatchback má být primárně určen pro Evropu, zatímco sedan a kupé se prodávají v Americe. Pod kapotou by měly být přeplňované motory, turbodiesel 1.6 i-DTEC a benzinové turbomotory 1.0 VTEC Turbo (95 kW) a 1.5 VTEC Turbo (134 kW) kombinované se šestistupňovou manuální převodovkou, případně s převodovkou CVT.

Nissan

Nissan se prezentoval pátou generací modelu Micra. I do kategorie malých vozů pronikají asistenty usnadňující řízení, a proto Micra bude vybavena hlídáním mrtvého úhlu, které rozezná i dítě hrající si za vozem, asistent pro jízdu v jízdních pruzích upozorní řidiče na to, že se vychyluje z jízdní dráhy ještě před vlastním překročením dělicí čáry apod. Pro pohon jsou k dispozici benzinové atmosférické tříválce 1,0 l, přeplňované tříválce o objemu 0,9 litru a naftové motory o objemu 1,5 l.

Volkswagen

Na jaře příštího roku se začne prodávat sedmá generace modelové řady Volkswagen Golf. Ta se však v Paříži oficiálně nepředstavila a automobilka zde prezentovala především svou elektrickou budoucnost konceptem I.D. Jedná se o elektromobil s vysokým stupněm autonomie, který na jedno nabití akumulátorů překoná vzdálenost 400 až 600 kilometrů. Jeho sériová verze má být na trh uvedena v roce 2020 a Volkswagen si stanovil pro rok 2025 cíl prodávat ročně jeden milion elektricky poháněných vozidel.

TEXT: JIŘÍ SVOBODA
FOTO: ARCHIV FIREM

Novinky automobilového podzimu