Náklad na střeše


Pokud se náklad nevejde do automobilu, převážíme ho na střeše. K tomu slouží různé střešní nosiče.

Na autech se často přepravují jízdní kola. Vyžadují speciální nosiče

Lidé často pomocí svých osobních automobilů přepravují náklady, které přesahují možnosti vnitřních úložných prostor vozidel. A tak nejen chalupáři, ale také cestovatelé na svých poutích na dovolenou využívají střešní nosiče. Nabídka tohoto druhu zboží na trhu je velice pestrá a před pořízením nosičů by si měl majitel automobilu řádně rozmyslet, co vlastně na střeše svého auta chce vozit.

Nejuniverzálnějším nosičem jsou klasické tzv. zahrádky, na které můžeme upevnit předměty všemožných tvarů a velikostí. Speciálním typem střešních nosičů jsou pak nejrůznější nosiče kol, které jsou určeny výhradně pro přepravu jízdních kol a veškerého příslušenství. Ale existují i speciální nosiče lyží, člunů nebo například surfů. Velmi oblíbenými jsou také střešní přepravní boxy, které nahrazují třeba klasické kufry pro přepravu nákupu, oblečení a dalších věcí.

Vybírejte podle potřeb

Základem pro přepravu nákladů na střeše vozidla jsou klasické střešní nosiče. Ty využijeme pro přepravu předmětů velkých rozměrů. Konstrukce střešních nosičů se skládá z podélných a příčných tyčí. Asi každý z nás má v paměti střešní nosič, který se montuje na střešní odtokové žlábky. Tyto konstrukčně jednoduché nosiče ale už u dnešních moderních vozidel většinou nenalezneme.

Systém současných střešních nosičů využívá nosných patek, které jsou přizpůsobovány podle designu střechy auta, podélníků na střeše, předinstalovaných pevných bodů ve střeše apod. U některých modelů aut jsou vozy podélníky (hagusy) již vybavené a stačí pak zakoupit pouze úchyty a příčné tyče. Ty jsou nejčastěji vyráběny jako ocelové tyče (výhodou jsou nižší ceny, nevýhodou je vyšší hmotnost a hluk při vyšší rychlosti auta) nebo tzv. aero tyče (mají vyšší pořizovací cenu, ale jsou elegantnější a díky použitému materiálu mají i nižší hmotnost).

Snadná montáž

Řada současných automobilů má již z výroby přímo ve střeše nebo v rámu dveří připraveny pevné body pro montáž střešního nosiče. Do nich jsou montovány patky nosiče a na ně pak vlastní tyče, na které se upevňuje buď náklad, nebo další nosné systémy.

Střešní nosič, který se skládá z podélných a příčných tyčí

S další možností upevnění střešního nosiče se setkáme u vozidel s předmontovanou vodicí střešní drážkou tvaru T, která je rovněž součástí konstrukce vozu. Střešní nosič je u takovéhoto typu uchycení vybaven „zacvakávacím“ mechanizmem pro jeho snadnou montáž nebo demontáž.

Při nákupu střešních nosičů byste měli znát a prodávajícímu uvést značku auta, rok výroby, typ karosérie, případně i vybavenost vozu střešními podélníky. A také byste se měli pídit po tom, zda nabízené střešní nosiče mají všechna potřebná schválení.

Box na střeše

Základní střešní konstrukce nosiče slouží pro další zařízení, která jsou na ni dále montována. Kromě dalších speciálních nosičů jej lze využít i pro montáž střešního boxu. V nich pak můžeme pod uzavřením přepravovat prakticky cokoliv.

Řada aut už má střešní nosič v podobě jen příčných tyčí. Na ně se upevní například střešní box

Na trhu je velké množství boxů různých tvarů, rozměrů a objemů. Majitel automobilu by si měl v první řadě rozmyslet, co by v něm chtěl vozit. Boxy mohou sloužit například pro přepravu lyží, ale také třeba pouze nákupů, nebo budou využívány jen pro přepravu věcí na dovolenou a podobně.

Box, který umísťujeme na střechu vozu, by měl být lehký, aerodynamického tvaru a nejlépe s tříbodovým zamykáním. Na trhu je velké množství boxů od nejrůznějších výrobců v celém spektru rozměrů a designů, včetně nejmodernějších upínacích systémů pro snadnou montáž a demontáž. Vybrat si tak můžeme z nabídky boxů za pár tisíc, ale také i za pár desítek tisíc korun.

Pozor na nosnost střechy

Při použití střešního nosiče k jakékoliv přepravě musíme mít vždy na paměti nosnost střechy. Ta bývá u většiny aut zhruba okolo 50 kg. Do tohoto limitu musíme započítat i hmotnost nosiče a případně i boxu. Pamatujme na to, že střechu nesmíme nikdy přetížit a uvědomme si také změnu jízdních vlastností vozidla při jízdě se zahrádkou. Náklad na střešním nosiči musíme dostatečně zabezpečit, aby nespadl. Pamatujme na to, že za uložení nákladu je plně odpovědný řidič.

Specifika jízdy

Jízda se střešním nosičem má svá pravidla, na která bychom neměli nikdy zapomínat. I lehký náklad, který je ale příliš vysoký, dokáže výrazně zvýšit aerodynamický odpor vozu. Ten je pak velmi citlivý na boční vítr či aerodynamický tlak, vznikající například, když nás předjíždí kamión nebo autobus. Měli bychom proto s nákladem na střeše vždy jet pomalu a opatrně. Krátce po vyjetí je na místě kontrola upevnění nákladu.

Speciální „zahrádka“ pro větší auta

Při plně zatíženém voze musíme počítat s výraznou změnou jízdních vlastností – tedy s prodlouženou brzdnou dráhou či zhoršenou akcelerací. Již při nakládání bychom měli nejtěžší věci ukládat co nejníže, na podlahu vozu či zavazadlového prostoru, na střešní nosič by pak měly přijít lehčí předměty tak, aby těžiště nebylo příliš vysoko. Pokud přečnívá náklad vozidlo minimálně o metr vpředu či vzadu nebo o 400 milimetrů a více do boků, musíme jej předpisově označit.

Při maximálním zatížení vozu musíme také upravit tlak v pneumatikách a seřídit světlomety – přesně podle údajů v návodu k obsluze vozidla. Při jízdě s nákladem na střeše se nám také zvýší spotřeba paliva zhruba o deset procent.

Převážíme kola

Dnes jsou poměrně běžně přepravována na střechách vozů jízdní kola. Nabízené nosiče ve většině případů pojmou tři až čtyři kola. Ani zde bychom neměli zapomínat na povolené maximální zatížení střechy vozidla, ale také na významnou změnu jízdních vlastností automobilu. Především jde o posunutí těžiště vozu výše, prodloužení brzdné dráhy a výrazné zvětšení plochy, o kterou se může opřít boční vítr. Musíme tedy zvětšit bezpečnou vzdálenost od vozidel před námi a vyvarovat se prudkých změn rychlosti jízdy. Zvlášť opatrně musíme projíždět zatáčky. Velmi důležité je rovněž upevnění kol na střešní nosič. Měli bychom vždy použít pevného uchycení, které je dodáváno s nosičem. *

TEXT: JIŘÍ SVOBODA
FOTO: ARCHIV

 

 

Vybíráte nosiče na jízdní kola? Vybírejte z nabídky střešních nosičů nebo nosičů kol na tažné zařízení na GIVE.cz.

 


Komentáře

2 reakce na Náklad na střeše

  1. Mirek035 napsal:

    Kromě vozíku jsme pořídili také zahrádku, abychom mohli pohodlně převážet kola. Je třeba brát ohled na „náklad na střeše“, ale tato investice se opravdu vyplatí.

  2. peta1@post.cz napsal:

    U nosiče na kola je důežité vybrat správný typ. Možností je několik nosiče na střechu, na tažné zařízení atd. Takže vybírejte podle počtu kol, které potřebujete převést a typu auta.

Napsat komentář

NEZAPOMEŇTE

  • Nosnost střechy u většiny aut bývá asi 50 kg – a to včetně nosiče.
  • Upevnění nákladu před jízdou i během ní dobře zkontrolujte.
  • Náklad, přečnívající určitou délku, předpisově označte.
  • Cokoli na střeše zvyšuje aerodynamický odpor vozu, pozor na vítr.
  • Zatížené vozidlo má delší brzdnou dráhu a zhoršenou akceleraci.
  • Při maximálním zatížení upravte tlak v pneumatikách a seřiďte světlomety.
  • Před pořízením nosiče si rozmyslete, co chcete na střeše auta vozit. Podle toho zvolte univerzální nebo speciální typ nosiče či přepravní box.
  • Existují různé způsoby montáže nosičů. Při koupi je proto třeba znát údaje o vozidle.