Kolečka a trakaře


Nejrozšířenější kolečko s korbou z pozinkovaného plechu s objemem 80 l (1200 Kč)

Ani kolečka a trakaře, po staletí nejrozšířenější a nejlevnější pomocníci hospodářů, zahradníků, stavbařů a chalupářů, neodolala pokroku.

Díky využití principu rovnováhy na páce uvezou ruční kolečka nejméně tolik, kolik sami vážíme. Omezenou lidskou silou umožňují přepravovat nejrůznější náklady na malé vzdálenosti. S naloženým kolečkem projedeme i v nezpevněném terénu, po prknu či nakloněné rovině vyjedeme až na lešení. Korba se plní a ještě snadněji vyprazdňuje vysypáním nákladu na kteroukoliv stranu. Pravdou je, že od původního kolečka nebo trakaře se ty dnešní hospodářské vozíky zmodernizovaly a „specializovaly“. Dřevěná loukoťová kola nahradily disky s bandáží či s pneumatikou, dražší typy s bezúdržbovými nebo valivými ložisky se nemusejí přimazávat, a přesto nevrzají, rezavou korbu můžete sami snadno vyměnit za novou…

Kolečko zahradní nebo stavební?

Nejrozšířenější dnešní univerzální kolečka mají plechovou nebo plastovou korbu pro 60 až 80 litrů nákladu a rám svařovaný z ohýbaných ocelových trubek. Vlastní hmotnost se pohybuje od 10 do 13 kg, cena podle provedení a druhu kol od 800 do 1400 Kč.
Zahradní kolečka dávají přednost spíše korbám z konstrukčního plastu nebo z pozinkovaného plechu a nafukovacím kolům většího průměru, aby se nebořila do měkké půdy a nepoškozovala trávník. Zahrádkářům slouží k převážení hlíny, substrátů, hnojiv, posečené trávy nebo k přepravě květin v kořenáčích a korýtkách, pěstitelům navíc i ke svozu produktů.

Stavebníky uspokojí o něco levnější ale robustnější kolečka z lakovaného plechu s většími bandážovanými koly, která nelze prorazit o ostrý kámen a štěrk. Slouží zejména k přepravě písku, štěrku, zeminy, cihel a dlažebních desek či kostek. Na přepravu kubického metru sypkého materiálu je potřeba 12 až 16 jízd. S oblibou se v jejich korbě míchají menší šarže malty, spárovacích hmot, tmelů a betonu přímo u místa spotřeby. Pak se ale nesmí zapomenout na důkladnější očistu ostříkáním tlakovou vodou.
Majitelům rodinných domů a chalup na venkově slouží větší kolečka s objemem i nad 80 litrů zejména k zásobování sklepa uhlím či dřevem, nebo k odvozu sypkých a kusových odpadů.

Také trakaře přežily…

Na venkově oblíbenou variantou s prastarou tradicí byly a jsou dřevěné trakaře. Dodnes zůstávají nejjednoduším transportérem medřeva. Žebrovaná konstrukce vytažená nad větším loukoťovým kolem s ocelovou obručí (dnes i v trubkové variantě s pneumatikovým diskovým kolem) usnadňuje přepravu i rozměrnějších a zejména dlouhých kusových nákladů, baleného zboží nebo sena. A stejně jako kolečka se v podobě tzv. „mokaře“ dočkala motorizace.

Skládací kolečka a vozíky

Slabinou klasických koleček je obtížná přeprava autem na vzdálenější zahradu či na chatu nebo chalupu. Pro takové případy se nabízejí skládací kolečka.
Menší model s látkovým košem ze tkaného nylonu a s malým kočárkovým kolečkem pojme 20 kg materiálu, větší s párem pneumatikových koleček až 50 kg nákladu. Po použití se složí během pár sekund, pověsí v zahradním domku na stěnu, nebo se vejde do zavazadlového prostoru i malého auta.
Ke sběru listí a suché trávy vystačí ještě jednodušší dvoukolový vozík Gardena, pamatující i na transport hrábí, košťat nebo lopaty s násadou. Po zatažení teleskopického držadla a vyprázdnění se do auta vejde snadno.

Elektrické kolečko

S nápadem jak skoncovat s fyzickou námahou a udělat z kolečka či trakaře všestrannějšího pomocníka, který umí v zimě i odhrabovat sníh, přišel český výrobce Isolit-Bravo. Jejich „Motúčko“ má totiž v disku předního kola zamontovaný akumulátorový elektropohon s planetovou převodovkou, který táhne nebo tlačí kolečko i do značného stoupání (až 35 %) rychlostí chůze uživatele, který ho vede rozvidlenými rukojeťmi. Potrového jezdová rychlost v rozmezí od 3 do 4,5 km/h se řídí otočným držadlem na jedné z rukojetí.
Výměnný gelový akumulátor Panasonic (12 V) je skryt pod korbou a plný náboj vystačí na ujetí asi 10 km s pytlem cementu na korbě, nebo k nejrůznějšímu pojíždění po zahradě během pracovního dne. Výkon prodlužuje tzv. rekuperace. Při jízdě s kopce je kolečko brzděno elektromotorem přepnutým do role generátoru a část jím vyráběného elektrického proudu se vrací do akumulátoru.

Motúčko je sice těžší (asi 30 kg), zato podle použité plastové korby s objemem 120 nebo 180 litrů umožňuje naložit nejméně o třetinu víc než tradiční ruční kolečka. Větší průměr pneumatiky s terénním vzorkem pláště umožňuje hladce přejíždět překážky vysoké kolem 20 cm a dokonce i jízdu po schodech. Těžiště korby je usazeno tak, aby klopný moment nepřekážel běžným manipulacím jako obracení, převracení, vysýpávání nákladu dopředu či na bok. Elektromotor i akumulátor jsou tak dobře chráněny před vodou a vlhkem, že motúčko lze po práci očistit postříkáním hadicí.
Motúčko má i trakařovou nástavbu, zvanou výstižně „Mokař“. Je vhodná pro svážení metrového dřeva a přepravu kusových volně ložených nákladů, balíků, nábytku apod.

V roli buldozeru nebo navijáku

Největším překvapením zejména pro chataře, chalupáře a majitele domů se zahrádkou je, že s motúčkem mohou v zimě odhrnovat a odklízet čerstvě napadaný nebo mokrý sníh, a to pomocí radlic z příslušenství, které se jednoduše upevní na přední trubkový rám. S pískem či štěrkem zatíženým kolečkem na jeden záběr odhrnete vrstvu sněhu až 30 cm silnou v šířce 65 cm. Jde to prý až čtyřikrát rychleji než s lopatou! Aby na umrzlém podkladu kolečko neklouzalo, lze na něj nasadit (snadněji než na kola automobilů) řetěz z příslušenství.
Ani tím všestrannost tohoto pomocníka nekončí. Zakoupením navíjecího bubínku, který se montuje na osu kola, se kolečko promění v naviják. Po ukotvení ke stromu či k nějakému pevnému bodu dokáže odtáhnout těžké předměty či překážky z těžko dostupných míst.

Motorizovaná kolečka a přívěsné vozíky

Větší náklady (až 250 kg) než ručním či elektrickým kolečkem lze na menších stavbách přepravovat jak v terénu, tak například i po schodech na motorových vozících, poháněných většinou ekologickými čtyřtaktními motory Honda. Nejrozšířenější „Muck-Truck“ uveze na korbě až 250 kg kusových nebo sypkých nákladů, dlažební desky, pytle, kořenáče s květinami apod. Díky čtyřrychlostní převodovce (se zpátečkou) a benzínovému čtyřtaktu s výkonem 4 kW zdolává stoupání až do 30 %. Čtyři větší kola s terénním vzorem neprokluzují a neboří se ani v nezpevněném terénu.
Lze k němu připojit přívěsný vozík. S přimontovanou radlicí pak dokáže v zimě odklízet sníh z cest a dvorků. Na stavbu se dá i vypůjčit (adresy půjčoven na www.pujcovnamucktruck.cz). K lehčím motorovým kolečkům PowerPac pro 140 kg nákladu lze v katalogu vyhledat řadu adptérů jako radlici, zametací válcový kartáč na cesty apod.
Zahradnictví nebo pěstitelé ve školkách či hospodáři používají pro motorovou přepravu nákladů přívěsné vozíky, které se nabízejí prakticky ke všem typům zahradních traktorů a riderů. Většinou jde o dvoukolové vozíky s ojí a pevnou nebo i sklápěcí korbou s nosností do 350 kg, nebo větší zahradní kolečko připomínající vozíky „kuli“ s nosností do 150 kg, které se po odpojení od tahače dají tlačením za rukojeť volně přepravovat.

www.bravospotrebice.cz, www.mountfield.cz, www.elvaprofi.cz, www.tvproduct.cz

TEXT: ING. JAN TŮMA, FOTO: ARCHIV FIREM


Komentáře

Napsat komentář


DOBRÉ RADY

  • Objem korby v litrech volíme podle toho, kolik kilogramů sypkého nákladu hodláme běžně vozit. pravidlo zní: kolik kilogramů, tolik litrů objemu!
  • Plastová korba je vhodnější pro použití v zahradě, protože nerezaví, při hrubém zacházení však nevydrží tolik jako plechová, doporučovaná spíše na stavby.
  • K údržbě domu a zásobování palivem vyberme spíše stavební kolečko s pryžovou bandáží a hlubší plechovou (lakovanou nebo pozinkovanou) korbou většího objemu (80 – 100 litrů).
  • Na práce v zahradě volte kolečko s nafukovací pneumatikou většího průměru (1/2 350 – 400 mm), která se tolik neboří a nepoškozuje trávník.
  • Pro náročnější použití a hrubší zacházení zejména při stavění a údržbě objektů má mít korba výztužné podpěrky vpředu ve směru od osy i pod spodní částí.