Jarní únava


Jen co začnou hřát první sluneční paprsky, vypukne jako mávnutím kouzelného proutku období velké únavy. Místo abychom se těšili z probouzející se přírody, podléháme pocitům smutku, únavy, skleslosti a apatie. Jak je to možné a lze tomu zabránit?

Za všechno může nedostatek spánku, přepracovanost a oslabený imunitní systém, což všechno dohromady vinou nekonečně dlouhých chladných dní a malého množství slunečního svitu není schopno uvést organismus do pohody.

Je to nemoc, nebo není?

„Jarní únava objektivně vůbec neexistuje. Medicína tento pojem oficiálně nezná, v odborné literatuře se o ní nemluví, nefiguruje jako diagnóza v mezinárodní klasifikaci chorob a nelze na ni vypsat neschopenku,“ upozorňuje MUDr. Milena Dědičová, lékařka z lázní Velké Losiny, kam jezdí právě na jaře hodně lidí na krátkodobé relaxační pobyty. „Není to nic jiného než důsledek zimy, kdy na lidi působí nedostatek slunečního světla a také jim docházejí vnitřní zásoby vitaminů nasbírané v letních měsících.“

Ačkoli v moderní době máme možnost i v zimě konzumovat dostatek čerstvého ovoce a zeleniny, které zajišťují příjem vitaminů a minerálů, jejich množství většinou nepostačuje. Na jaře pak bývá organismus vyčerpán. Lidé přicházejí do ordinací praktických lékařů a stěžují si na únavu. V podstatě však nejde o nic jiného než o vitaminový deficit projevující se snížením výkonnosti, psychickým i fyzickým vyčerpáním a celkovou malátností.

Jak z toho ven?

Měli bychom co nejrychleji dodat organismu vše, co mu chybí. Zejména jde o látky, které jsou v rámci metabolických pochodů nezbytné pro výrobu energie a obranyschopnosti proti bakteriím, virům a škodlivinám v ovzduší, především vitamin C, který zvyšuje odolnost vůči infekcím a je i významným antioxidantem. Zanedbatelná není ani jeho schopnost snižovat hladinu cholesterolu v krvi. Proto do jarního jídelníčku bezesporu patří papriky, zelí, kapusta a hlávkový salát.

K boji s jarní únavou potřebujeme také vitamin A obsažený v mrkvi, rajčatech a mléčných výrobcích a vitamin D. Ten se za normálních okolností tvoří v kůži vlivem slunečního záření a pokrývá zhruba 80 procent veškeré spotřeby. Na jaře, kdy je slunce ještě poskrovnu, je potřeba získávat tento vitamin ve větším množství z potravy – obsahuje ho rybí tuk, mléko, játra a vaječný žloutek.

Unavení byli i naši předkové

Projevy jarní únavy znali již naši předkové a snažili se je nejen řešit, ale také jim předcházet. Sázeli především na změnu stravování, a proto pro ně mělo velký význam postní období. Nejedlo se maso, zato zelí na pročištění organismu bylo všude dost. V kuchyni se také hojně využívaly mladé zelené výhonky jarních bylinek. Dodnes v mnoha rodinách platí zvyk přidávat do salátů a jarních polévek první listy pampelišky, kopřivy, popence, potočnice nebo květy sedmikrásek. Na pročištění organismu se po dlouhé zimě se používaly bylinné čaje z listů břízy, natí mařinky vonné a dalších bylinek. Podobně se připravovala oblíbená májová bylinná vína, jindy se užívaly pitné kúry z březové mízy čerpané navrtáváním stromů v době rašení.

I my dnes můžeme vsadit na prevenci a začít včas s úpravou jídelníčku. Měli bychom upřednostňovat lehkou a pestrou stravu s dostatkem ovoce a zeleniny. Brzy budeme mít příležitost obohatit ji i o některé první jarní byliny, jako je například řeřicha, mladé pampeliškové listy, pažitka, hrachové výhonky a podobně. Vypomoci si můžeme i nejrůznějšími potravinovými doplňky – vitaminy C a E, beta-karoten a z minerálů selen a zinek. V prevenci jarní únavy jsou důležitá i některá režimová opatření. Nekouřit, ale hodně se pohybovat na čerstvém vzduchu a jarním slunci.

Může být jarní únava nebezpečná?

Do jisté míry ano. Unavený organismus nezabezpečený dostatkem vitaminů a minerálů je náchylnější k mnoha infekčním chorobám a stresu, proto je právě na jaře v ordinacích psychiatrů nával. Je to období dramatického napětí. Sezonní změny v organismu probouzejí jistý duševní neklid, který může posunout citově labilnější jedince od úmyslu k činu – na jaře se nejvíce lidé pokoušejí o sebevraždu.

Není však únava jako únava. Pakliže se cítíme malátní a bez energie řadu týdnů či dokonce měsíců, pravděpodobně nejde o jarní únavu. Takové příznaky mohou signalizovat například i závažná onemocnění jako deprese, systémové onemocnění pojiva, chudokrevnost, onemocnění štítné žlázy, onemocnění srdce atd. V takovém případě situaci nepodceňujte a poraďte se o svém zdravotním stavu s lékařem.

text: Gabriela Zelinková
foto: Shutterstock

Jarní únava


Komentáře

Napsat komentář

ČÍM PROTI JARNÍ ÚNAVĚ?

  • Echinacea – posiluje imunitu proti virovým chorobám a působí protizánětlivě.
  • Chlorela – čistí organismus a zvyšuje odolnost vůči virových chorobám.
  • Glukany – posilují imunitu a likvidují choroboplodné zárodky a další cizorodé látky v těle. Působí i proti syndromu chronické únavy a zesilují účinky léků.
  • Prebiotika a probiotika – v tlustém střevě žije řada prospěšných bakterií, které jsou schopny zlepšit vstřebávání vitaminů a minerálů. Musí se však něčím živit a jejich potravou je vláknina (prebiotika), která je dodavatelem energie.
  • Vojtěška – používá se jako prostředek proti stárnutí a k posílení imunity. Zvyšuje fyzickou sílu i vitalitu a zlepšuje spánek. Po třech měsících užívání je dobré ji na třicet dní vysadit.
  • Česnek – dokáže výrazně povzbudit schopnost těla bránit se infekcím a zlepšit krevní oběh.