Jak se správně saunovat

Saunování je prospěšné našemu zdraví, podporuje jak fyzickou, tak psychickou kondici. Organizmus lépe odolá nachlazení, chřipce a infekcím dýchacích cest. Saunu lze navštěvovat po celý rok.

Na výběr máme několik typů saun, navzájem se liší teplotou (může se pohybovat od 45 do 95 °C) a vlhkostí (od 10 do 60 %). Vybereme si takovou, která nám bude nejvíce vyhovovat.

Pro koho je sauna vhodná a jak často

Saunovat se mohou děti od jednoho roku, horní hranice není určena. Se saunováním by se ale už nemělo začínat po šedesátce. Není doporučováno lidem s onemocněním oběhového systému, srdce, jater či ledvin. Vyhněte se mu také v době jakékoliv nemoci.
Důležitá je pravidelnost, nejúčinnější bude saunování alespoň jednou týdně. Do sauny nechoďte po těžkém jídle, ale ani hladoví.

Co si s sebou vzít a nevzít

Mějte po ruce dostatek tekutin, pijte vždy mezi jednotlivými cykly. Do odpočívárny si můžete vzít knihu, časopis, určitě ne žádnou práci. Při saunování máte relaxovat.

Dodržování hygieny

Před vstupem do sauny je třeba se osprchovat, umýt mýdlem a dobře se osušit. Do sauny vstupujte nazí, pouze se zahalte ručníkem nebo prostěradlem, které bývá v saunách k dispozici. Plavky by zabraňovaly rovnoměrnému prohřátí kůže. Neberte si s sebou ani hodinky či šperky.

Saunování a ochlazování

V sauně můžete na lavicích sedět nebo ležet – v této poloze se rovnoměrněji prohřejete, na spodních je nižší teplota, na horních vyšší. Pokožku můžete masírovat kartáčem nebo žínkou. Po 10 až 20 minutách následuje ochlazení v bazénku nebo sprchou se studenou vodou. Pozvolna, ne šokem. Osušte se, zabalte se do suché osušky či županu a relaxujte vsedě nebo na lehátku zhruba stejnou dobu, jakou jste byli v sauně.
Tento cyklus zopakujte celkem 3× až 4×. Po posledním ochlazení by měl následovat delší odpočinek, až 30 minut.

Jaká pravidla dodržovat

V sauně se nemluví. Z lavice vstávejte pomalu, aby se vám nezatočila hlava. Před vstupem do ochlazovacího bazénku a po něm se osprchujte. Mimo vlastní saunu se nahý nechodí; zahalte se do osušky, prostěradla nebo županu.
Po saunování je tělo unavené, nechoďte proto hned sportovat. Vhodné není ani řízení auta na delší vzdálenost.

Finská sauna

teplota 85 až 95 °C
vlhkost 10 až 20 %
prokrvuje orgány, vyplavuje toxiny z těla, posiluje imunitu

Sauna s parním rázem

teplota 80 až 90 °C
vlhkost 10 až 30 %
horké kameny se polévají vodou, uvolňuje se pára
intenzivně prohřívá tělo a zlepšuje jeho termoregulaci

Infrasauna

teplota 45 až 60 °C
slouží především k rozehřátí svalů

Tropická sauna

teplota 65 až 75 °C
vlhkost 50 až 60 %
zlepšuje dýchací potíže, vhodná k léčbě revmatu a svalových obtíží

Solná sauna

teplota 40 až 55 °C
vlhkost 15 až 30 %
vhodná pro začátečníky, zvláčňuje pokožku

Text: Iva Tvrzová
Foto: Shutterstock

Jak se správně saunovat