Jak posílit imunitu


Otužuj se a hlídej si váhu a kondici. Tenhle recept na pevné zdraví, které zahrnuje i dobrou imunitu, zná každý. Přesto každou zimu bojujeme s nachlazením.

Jak posílit imunitu

Ve chvíli, kdy už lezavé počasí udeřilo a vy si uvědomujete, že se vám to zase – jaksi – nepovedlo, je na otužování trochu pozdě. Přinášíme vám nicméně několik tipů, které vám pomohou imunitu posílit o trochu rychleji.

Dobíjejte energii

Vašemu organismu a imunitě v první řadě pomůže, pokud se budete svému tělu věnovat: necháte ho odpočinout a dopřejete mu relaxaci. Pokud chcete být zdraví, dbejte na pravidelný odpočinek. Minimálně šest hodin denně byste měli strávit spánkem, ideálně ale hodin osm – ostatně se zkracujícími se dny chuť zalehnout do peřin roste. Dostatek spánku zajišťuje, že vaše tělo bude mít sílu na boj s útočníky.

Vyhýbejte se také stresu. I když stres je přirozená reakce, která tělu umožňuje reagovat na ohrožení, dnes ho většina lidí zažívá příliš často, a tím svoje tělo vyčerpává. Dlouhodobý stres narušuje psychickou kondici, a ta může podlomit i schopnost těla odolávat nemocem. Pokud už stres zažíváte – ať už v práci nebo doma – naučte se ho odbourávat. Pomohou například koníčky, setkávání s přáteli nebo porada s odborníkempsychologem.

Rozmazlete se

I když vás připraví o čas a peníze, pobyt v sauně či důkladná masáž se mohou ukázat jako rozumná investice. I tyto procedury totiž vašemu tělu přispívají k posílení obranyschopnosti. Vyzkoušejte například lymfatickou masáž, která pomáhá vyplavit z těla škodlivé látky, uvolnit se a nabrat síly, ale pomůže i jednodušší masáž relaxační. V sauně s potem vyplavíte z těla i škodlivé látky, které se v něm nahromadily. Pravidelné pocení a střídání tepla a chladu posilují odolnost organismu vůči virózám a nachlazení.

Česnek prokazatelně likviduje bakterie, viry a houby napadající lidské tělo

A co ještě pomůže? Sex. Milování je nejen báječný způsob, jak odbourat stres, ale také posilovač imunity. Výměna mikroorganismů s partnerem totiž vaše tělo trénuje na setkání s jinými „vetřelci“: američtí vědci zjistili, že ti, kdo mají sex jednou až dvakrát týdně, mají v těle více imunoglobulinu A než pohlavně zdrženlivější lidé.

Zakažte si jedy

Asi nepřekvapí, že k zabijákům imunity patří i kouření a nemírná konzumace alkoholu. Zanášení plicních sklípků dehtem a dalšími jedy z vlastní vůle je opravdu zbytečné. Máte-li problém s opakovanými infekcemi, možná by stálo za to pokusit se zbavit závislosti na cigaretách.

Velkou zátěží pro tělo je i odbourávání alkoholu. Nemusíte se mu vyhýbat úplně, ale muži by neměli vypít víc než dvě piva nebo dvě skleničky vína denně a ženy by se měly vejít do limitu polovičního. Naopak čistá voda, ředěné ovocné džusy nebo slabé ovocné či bylinkové čaje by měly být ve vašem jídelníčku zastoupeny hojně.

Mnohé potravinové doplňky v podobě chutných pastilek posilují obranné mechanismy lidského organismu nejen proti únavě, ale i proti nachlazení a nepříjemným virovým nemocem

Oživte svá střeva

Nejen láska, ale i zdraví prochází žaludkem. Trávicí trakt je velmi důležitou složkou imunitního systému – právě tam se totiž rozpozná velké množství nežádoucích vetřelců v těle a imunitní buňky je mohou zlikvidovat. Obranné reakci těla přitom významně pomáhají bakterie, které přirozeně ve střevě sídlí. Navíc tyto „přátelské“ organismy dokážou vylučovat látky, jež tělo chrání před poškozením, a proto je dobré, aby jejich hladina byla optimální.

Vylepšit množství užitečných bakterií ve střevech pomáhají probiotika. K těmto přípravkům patří nejen hojně propagované jogurtové nápoje, ale i medikamenty, které koupíte v lékárně. Ty mohou mít i mnohonásobně vyšší obsah bakterií, což prospívá 3 nejen imunitě, ale i pravidelnému trávicímu procesu.

Cukr imunitě škodí

Zatímco rizika nemírného pití či kouření asi každý zná, překvapením může být škodlivost rafinovaného cukru. Sladidlo, které je u nás nejběžnější, totiž podle odborníků neprospívá rovnováze osídlení našich střev, a tedy i imunitním aktivitám, které se tu odehrávají. Cukr přispívá k tomu, že se v trávicím traktu množí kvasinky a plísně.

Cibule patří mezi zázračné životabudiče

Mnoho lékařů zaměřených na holistickou medicínu považuje rafinovaný cukr za nebezpečnějšího narušitele imunity než kouření. Ale pozor, umělá sladidla jsou prý ještě horší! Sladit je nejlepší medem nebo třtinovým cukrem.

Zázračné životabudiče

Existuje dlouhý seznam potravin a receptů, o nichž se tvrdí, že posilují imunitu. Pravda ale je, že jen málo z nich prokázalo svůj účinek při podrobných testech v dostatečně velkých studiích, které srovnávají účinek dané metody s neúčinným placebem a podobně.

Poměrně dobře si ale stojí česnek. Ten prokazatelně dokáže likvidovat bakterie, viry a houby a spolu s cibulí může pomoci snížit výskyt rakovinných onemocnění. Nasucho opečené topinky s pokrájeným česnekem nebo těstoviny s pořádnou porcí čerstvého česneku vám proto rozhodně neuškodí. Účinnost v boji proti nemocem prokazuje i ženšen, používaný s úspěchem stovky let v asijské medicíně.

TEXT: GABRIELA ZELINKOVÁ
FOTO: SHUTTERSTOCK

Jak posílit imunitu


Komentáře

Napsat komentář

Myslete na vitaminy

Pokud jde o konkrétní živiny, které prospívají imunitnímu systému, je jich dlouhý seznam. Jedná se například o antioxidanty – selen, zinek nebo vitaminy A, B2, B6, D, E i dobře známé céčko. Tyto látky je samozřejmě nejlepší do těla dopravit stravou, možné je ale i jiné řešení. Pokud se bojíte, že vaše strava nepokrývá potřebu všech živin – třeba nemáte rádi zeleninu nebo dáváte přednost bílému pečivu před celozrnným – přinese vám každodenní užívání multivitaminového a minerálního přípravku celou řadu zdravotních benefitů včetně možných přínosů imunitnímu systému. A jestliže je vaše imunita už oslabená a trpíte častými záněty dýchacích cest, pomoci mohou i léky s obsahem enzymů.