Hry s malovaným nábytkem


Jednoduše konstruovaná židlička z Ikey je ideálním objektem pro barevné zpracování

Proč by se malovaný nábytek měl zdobit jenom srdíčky, ptáčky či růžičkami? Stejně pěkně se na dřevěných stolcích či židličkách mohou vyjímat i nosatí šaškové, kocouři v námořnickém oblečku či kočičí víly.

Kus malovaného nábytku odlehčí a rozveselí každý interiér – včetně chalupářského. Pokud k vašim rodinným pokladům nepatří autentická historická truhla nebo ornamenty omalovaná barokní skříň, můžete si vypomoci koupí repliky. Je tu však ještě jedna zajímavější možnost – současný autorský malovaný nábytek. Oproti starožitnému lidovému nábytku nepracuje s klasickými motivy, ale i s humorem a fantazií a s moderními výrazovými prostředky, například s metodou koláže.

Odvážní kocouři

Výsledky mohou být překvapující. Co byste třeba říkali skříni, na jejíchž dvířkách se zavěšeno na prádelní šňůře suší hned devět kocourů, kteří před chvíli vylezli z lázně, plné bublinek? Pokud se vám líbí, budete jako doma ve světě výtvarnice Adély „Adelaide“ Urbanové a jejího manžela Petra Stádníka. Jejich poetický nábytek se stylizovanými zvířecími postavičkami, loutkami a karkulíny často doprovázejí i krasopisně psané sentence, úryvky z lidových písniček či ponaučení umístěné na obvodu či úhlopříčce židličky či stolku. Písmo malovaný nábytek obohacuje o grafickou linku.

Copywrite filigránských kreseb na nábytku náleží Radce Urbanové. Její náměty autoři převzali, přenesli na textilní tapetu a na motivy navázali vlastní autorskou tvorbou.

„Naším poznávacím znamením jsou nejen motivy, ale i barvy,“ říká paní Adéla. „Milujeme tyrkysovou, fialkovou a šmolkově modrou.“ Nicméně při malování nábytku se výtvarníkům osvědčily i zemité odstíny hnědé a rezavé, mezi nimiž svěže probleskuje zeleň. Speciální kapitolou je potom sytá žluť! Jejím protagonistou je třeba právě již výše zmíněná skříň s kocoury. Váháte-li nad její prodejností, pak vězte, že ve skutečnosti výtvarníci trnuli, aby si ji nová majitelka neodvezla ještě před fotografováním pro Chataře chalupáře.

„Podle našich zkušeností malovanému nábytku ostřejší barvy neuškodí – stačí, když s ním budete zacházet jako s každým jiným solitérem. Stačí mu jen najít to správné místo a odstup od klasiky,“ říká výtvarnice. Ostatně, jako správná chalupářka se prý takových kusů nábytku jen nerada zbavuje – už předem vidí, jak by báječně doplnily mobiliář na její broumovské chalupě.

Detail pruhovaného trička se vtipně opakuje i na zásuvce

Žíhání a patina

„Čím jsou barvy živější, tím více se nábytek lidem líbí,“ potvrzuje Petr Stádník,“ spoluautor nábytku Adelaide. „Ověřili jsme si to na několika kusech sofistikovaně malovaného nábytku v barevnosti „tón v tónu“. Zůstávaly na ocet. Důležité je, aby barvy nebyly jedovaté a nepůsobily tvrdě. Při malbě proto pracuji s jemnými barevnými přechody, kdy se jednotlivé barvy jakoby do sebe vpíjejí. Nesmí také zmizet struktura a letokruhy dřeva. Aby dílo působilo plasticky, občas použiji metodu kontrastu: udělám židli s jednou námořnickou nohou nebo zebrovanou zásuvku.

Nejvíc mne inspirují netypicky stavěné stoly a stolky – podle jejich proporcí pak volím barevnost a kresbu. Zcela se vyhýbám dýhovanému nábytku, jehož barevné opracování je náročnější, ale ne nemožné.“

Výslednému dojmu podle jeho slov prospěje, pokud má dílko punc patiny či opotřebovanosti. „Pomůže, když se na některých místech barva rozetře do ztracena či tu a tam trochu obrousí ostré hrany desky stolku či trnože. Strohost obdélníkových bočnic nábytku se dá zjemnit i graficky – žilkováním a také žíháním.“

Plážový stolek

Akrylové barvy

Někteří výtvarníci pracují s lazurovými barvami, nebo barvy v pořadí od tmavší po světlejší nanášejí na sebe. Pro styl Adelaide se tyto postupy nehodí. Petru Stádníkovi se osvědčily akrylové, vodou rozpustné barvy, které lze dobře míchat a ředit. „Způsob ředění a míchání barev je u mne stejně jako u každého, kdo s malovaným nábytkem pracuje, do značné míry nepřenositelný, protože vychází ze zkušeností typu: pokus-omyl.“

Židle s ciferníkem

Nemyslete si, že malovaný nábytek patří jen do „parádní“ světnice. Miniaturní malovaná židlička, třeba s malovaným ciferníkem a kašpárkem na šňůře, může sloužit a zdobit i v koupelně, předsíni či na toaletě. „Jeho dřevěný prefabrikát vhodný pro malbu se nám osvědčily židličky ze smrkového dřeva z produkce Ikea,“ vysvětluje Adéla Urbanová. „Mají příjemnou konstrukci i velikost a dobře chytají barvu. V našem bytě jich máme spoustu – jeden kousek jako pomocné sezení u televize, další se uplatnil v koupelně, na jiný odkládám v předsíni kabelku…“

 

 

Technika scrapbookingu

Při výtvarném zpracování desek je možné využít i metodu scrapbookingu. Tak také vzniklo dílko, nazvané „plážový stolek“, na jehož realizaci se autorsky podílela sestra Adély, Kristina Urbanová. Desku stolku pojednala právě touto technologií – z fotografií, razítek a potisků vytvořila koláž, jak vytrženou ze starého alba. „Vhodným využitím kombinovaných materiálů lze docílit velmi zajímavý dojem. Obzvlášť, pokud má člověk svůj vlastní depozitář materiálu a fotografií,“ vysvětluje Kristina. Téma „na pláži“ prý patří mezi její nejoblíbenější.

„Od malička miluji moře, dálky, majáky, racky a mušle, romantiku pohlednic s vůní dálek, zajímavou grafiku cizojazyčných nápisů. Na plážovém stolku je ovšem scrap posunutý do jiné polohy. Pravděpodobně nejsem zdaleka první, kdo jej takto použil, ale i tak je pro mne přenos „papírové“ techniky na dřevo zajímavé porušení tabu v zaběhnutých technikách, je to zábavné a v jistém smyslu i osvobozující.“

www.adelaidefashion.cz

TEXT: RADKA BOROVIČKOVÁ
FOTO: ZDENĚK ROLLER

Komentáře

Napsat komentář