Chutná i bez masa


Zelenina, luštěniny, obiloviny i mléčné výrobky se dají upravit tak chutně, že vám maso nebude ani chybět.

Ovocné knedlíky, palačinky, omelety, zeleninové lečo, čočkové karbanátky, rýžový nákyp, smažený sýr… Mnozí z nás taková jídla milují a dají jím často přednost před masem. Někdo ovšem bezmasá jídla odmítá s odůvodněním, že jsou „hladová“, nenasytí ho. Bílkoviny, obsažené v mase a nezbytné k růstu a udržování všech tkání, nás opravdu zasytí na delší dobu.

Ovšem bílkoviny nemusíme konzumovat jen v mase. Z živočišných produktů je mají také vejce amléko, a tedy i tvaroh a sýry. Rostlinné bílkoviny jsou především v luštěninách – v čočce, hrachu, fazolích, v sóji. Jestliže budou bezmasé pokrmy obsahovat některé z těchto potravin, hlad se tak rychle nedostaví. Tělo z nich navíc získá i další potřebné látky, které maso neobsahuje.

Namítnete, že luštěniny vás nadýmají? Zkuste červenou čočku. Uvařená je bez namáčení za necelých deset minut a žádné problémy nevyvolává. Chutná je například vařená s paprikou, rajčaty a cibulí.

Dnes vám nabídneme mimo jiné i recepty, které nám poslaly naše čtenářky, Eva Mikysková a Eva a Zuzka Skoumalovy.

 

Čočková sekaná s tofu
1 kg čočky, 3 bobkové listy, 1/4 kg strouhanky, 1/2 kg hrubé mouky, 1 lžíce Vegety, 3 vejce, 200 g uzeného tofu, sůl, 1 palička česneku, 1/2 hrnku oleje, sůl, majoránka

Den předem namočenou čočku uvaříme s bobkovým listem do měkka. Nesléváme, jen odstraníme bobkový list a rozmixujeme, nejlépe tyčovým mixérem. Přidáme ostatní suroviny, tofu na hrubo nastrouháme, česnek rozmačkáme. Dobře promícháme. Směs by měla být tak hustá, aby se dala rozprostřít na vymazaný a vysypaný plech. V předehřáté troubě upečeme do zlatova. Chutná studená i teplá.

Hráškové lívanečky
1 konzerva sterilovaného hrášku (425 ml), 3 vejce, 1 hrnek hladké mouky, 1 hrnek sójového mléka, 1 lžička kypřicího prášku, sůl, pepř, olej na smažení

Hrášek slijeme, dáme do misky a přidáme ostatní suroviny. Dobře promícháme a ihned smažíme na oleji lívanečky.

Jahelník s meruňkami
250 g jáhel, 1,5 l vody, 12 lžic práškového sójového mléka, 6 lžic dětské krupičky, 100 g cukru, 750 g mražených nebo čerstvých meruněk, 50 g másla, 3 vejce, olej

Jáhly propereme, pak třikrát spaříme horkou vodou, nejlépe na sítu. Na konec je propláchneme studenou vodou a dáme do hrnce. Zalijeme horkou vodou, osolíme. Zlehka mícháme a na mírném ohni vaříme. Ke konci přisypeme krupičku, aby kaše zhoustla, a krátce povaříme. Odstavíme, přidáme práškové mléko a cukr, promícháme. Necháme vychladnout. Pak přidáme vejce a promícháme. Do vymaštěného pekáčku rozprostřeme polovinu kaše, pokryjeme nakrájenými meruňkami a přikryjeme zbývající kaší. Poklademe plátky másla a pečeme ve středně vyhřáté troubě do zlatova. Podáváme pocukrované nebo s kysanou smetanou.

Papriky s balkánem
4 papriky, 300 g balkánského sýra, 250 g zakysané smetany, máslo, bazalka, mletá červená paprika, ocet Balsamico

Papriky podélně rozřízneme, odstraníme jádřinec a naskládáme do vymazaného pekáče. Do každé papriky vložíme plátek balkánského sýra a lžičku smetany. Posypeme bazalkou, paprikou, pokapeme octem. Trochu podlijeme vodou a ve vyhřáté troubě pečeme při 230 °C asi 30 minut.

Tvarůžkové bramboráčky
8 koleček tvarůžků, 1 vejce, 2 brambory, 1 celer, 1 palička česneku, 4 lžíce hladké mouky nebo strouhanky, mletý pepř, majoránka, drcený kmín, olej

Oloupané brambory, celer a česnek jemně nastrouháme. Přidáme ostatní suroviny, trochu vody a promícháme. Tvarůžky rozřízneme napůl. Na vymazaném plechu tvoříme z těsta placičky, na ně položíme tvarůžek a zakryjeme vrstvou těstíčka. Pečeme v rozpálené troubě do zlatova. Podáváme se zeleninovým salátem.

Těstoviny s houbami
500 g širokých nudlí (nebo i jiné těstoviny), 500 g čerstvých nebo mražených hub, 1 cibule, 50 g másla, 4 stroužky česneku, sůl, kmín

Uvaříme těstoviny. Na másle podusíme na kostičky nakrájenou cibuli a houby se solí a kmínem. Směs promícháme s nudlemi, vmícháme drcený česnek a dáme do vymazaného pekáčku. Zapečeme ve vyhřáté troubě. Podáváme se salátem z kysaného zelí.

Zapečené brambory
1000 g brambor, sůl, 250 g bryndzy, 0,2 l kysané smetany, pepř, kopr, 2 vejce, smetana na vaření, sůl

Brambory uvařené ve slupce nakrájíme na kolečka. Bryndzu smícháme s kysanou smetanou, nasekaným koprem a opepříme. Do vymazané zapékací mísy střídavě dáváme vrstvu brambor, osolíme a rozetřeme umíchanou bryndzu. Končíme vrstvou brambor. Rozšleháme vejce, přidáme smetanu a osolíme. Nalijeme na brambory, dáme do vyhřáté trouby a zapečeme.

TEXT: IVA TVRZOVÁ
FOTO: SHUTTERSTOCK


Komentáře

Napsat komentář


NADÝCHANÉ KREKRY

Značka Bohemia uvádí na trh delikátní krekry Bohemia Natura. Jsou vyrobeny ze stoprocentně přírodních surovin, obsahují celozrnnou mouku, která je bohatá na vlákninu. Připravují se tradičním způsobem pečení. Díky použití jogurtu a pomalému kynutí jsou krekry lehké a jemně nadýchané. Skvěle se hodí jako pochoutka třeba k vínu, sýrům nebo olivám. Vybrat si můžete ze tří druhů – kmínové, solené nebo vícezrnné, ty obsahují čtyři druhy semínek – lněná, slunečnicová, sezamová a dýňová. Jedno balení (85 g) stojí 19,90 Kč.

www.bohemiachips.cz