Autorádia rozšiřují své funkce


Autorádio je nejen dobrým společníkem či zdrojem informací při cestování autem. Dnes se stává komunikačním a řídicím centrem automobilu.

BMW ConnectedDrive propojuje celý svět s automobilem a cestujícími

Autorádio jako zařízení pro přehrávání rozhlasových pořadů a posléze i zvukových nosičů se objevilo v sériovém vozidle počátkem třicátých let minulého století. Dnes již ve většině případů a prakticky u všech modelů osobních vozidel patří mezi základní výbavu. Nenajdeme je jen u těch nejzákladnějších modelů. Stalo se dobrým společníkem řady řidičů, kdy při dlouhých cestách pomáhá udržet jejich pozornost. Ovšem jednotvárná a uspávající hudba může mít i zcela opačný efekt, nebo naopak hlučná muzika může řidiče vyprovokovat k agresivnějšímu stylu jízdy.

Také autorádia procházejí vývojem a dnes patří do komplexního systému tzv. infotainmentu, který se stává komunikačním a řídicím centrem automobilu pro celou řadu oblastí a nejrůznějších systémů.

Vybíráme autorádio

Může se stát, že si přece jen pořídíme automobil, který není autorádiem vybaven. Jak bychom měli postupovat, pokud se rozhodneme pro nákup nového přístroje? Na trhu najdeme tato zařízení v nejrůznějších cenových kategoriích. Podle typu a výbavy se ceny mohou pohybovat od tisícikoruny až po modely třeba za dvacet i více tisíc korun.

Prostřednictvím multifunkční jednotky nenastavíte jen rádio, ale také celou řadu parametrů vozidla, v tomto případě například klimatizační jednotku

Dnes totiž můžete nejen poslouchat oblíbenou hudbu z rozhlasového pořadu, CD nebo přehrávače MP3, ale moderní přístroje mají možnost také připojení USB paměti, paměťové karty, „chytrého“ telefonu, připojení dalších zařízení i prostřednictvím Bluetooth, dokážou skloubit navigaci, handsfree nebo třeba umí přehrát a zobrazit na monitoru LCD i oblíbený film uložený na DVD a podobně.

Kritéria výběru

Při výběru autorádia bychom nejprve měli vědět, jaký potřebujeme rozměr. Pro automobily se rozlišují dva rozměry označené jako 1-DIN a 2-DIN. První varianta je nejrozšířenější a všichni výrobci nabízejí široký výběr modelů, které se odlišují výbavou. Druhá varianta, 2-DIN, se objevuje v nabídce výrobců v mnohem menším zastoupení. Tyto přístroje jsou větších rozměrů, mají většinou velký dotykový displej a bývají také vybaveny širokým spektrem funkcí.

Dalším parametrem při výběru autorádia jsou možnosti přehrávání jednotlivých médií. Mechaniku pro přehrávání audiokazet dnes u autorádií již pravděpodobně nenajdeme. A tak se musíme rozhodnout, zda budeme hudbu poslouchat z CD, nebo ji máme především na USB, či chceme přehrávat i DVD atd. V současné době je stále častěji vyžadován USB vstup s možností přímého připojení Apple iPod/iPhone, případně dalších typů tzv. „chytrých“ telefonů.

Další parametry

Dalším kritériem může být i počet výstupů s možností připojení subwooferu, zesilovače pro kvalitnější přednes zvuku apod. Výkon autorádia musí odpovídat počtu a velikosti soustavy reproduktorů. Připojit je možné třeba i měnič CD.

Multifunkční jednotka ve vozech koncernu GM může být ovládána dotykovým displejem nebo také hlasem; v dohledné době bude montována například do vozů Opel

Autorádia pak disponují řadou předvoleb, například u rozhlasových stanic, celkem běžně přehrávají formát MP3 nebo i WMA, pokud zvolíme model s přehráváním DVD, tak umí přístroje například i formát DivX, ve výbavě bývá také FM či FM/AM tuner s RDS, což umožňuje zobrazování názvů stanic, právě hraných písniček, ale třeba i o jaký žánr se jedná.

Na výběr máme rovněž barevnost podsvícení displeje autorádia a ovládacích tlačítek, u některých modelů si můžeme barvu nastavit tak, aby ladila například s podsvícením přístrojové desky vozidla, nebo můžeme barvy kombinovat apod.

Pozor na zloděje

Při výběru bychom neměli zapomenout ani na velmi důležitý parametr, a tím je ochrana proti odcizení. To je většinou řešeno odnímatelným předním panelem přístroje, který bychom rozhodně nikdy neměli nechávat někde ve vozidle, ale raději jej vždy brát s sebou. Samozřejmostí bývá u moderních přístrojů i ochrana proti otřesům a některé modely mají ve výbavě rovněž dálkové ovládání, které může být v nejrůznější podobě, třeba i s umístěním na volant, aby tak mohl řidič vše ovládat a nemusel sundávat ruce z volantu.

Počet funkcí roste

V dnešním moderním automobilu ale v místech, kde jsme byli zvyklí mít autorádio s přehrávačem, teď najdeme vysoce sofistikované systémy, které slouží k ovládání celé řady funkcí. Například francouzský Peugeot u nejnovějšího modelu 308 omezil na palubní desce počet tlačítek a ovladačů na minimum a umístil do jejího středu dotykový displej, s jehož pomocí se ovládají nejen multimédia, ale například i klimatizace, podpůrné prvky řízení, navigace, telefon, systém Connect Apps, a nastavují se zde i parametry vozu. Kromě dotykového ovládání na displeji je možné řadu funkcí nastavovat i ovladači na volantu.

Na head-up displeji se řidiči zobrazují nastavené parametry přímo v jeho zorném poli

U BMW se pod názvem ConnectedDrive objevuje rozsáhlá a inteligentní konektivita mezi cestujícími, automobilem a okolním světem. Vše začalo někdy okolo roku 2007, kdy automobilka nabídla nejprve propojení s telefonem iPhone. Dnes je nabízena a využívána celá řada aplikací a služeb, kdy vůz využívá kromě jiného i připojení na internet. Vše je rozděleno do dvou základních pilířů. Prvním z nich jsou asistenční systémy pro zvýšení komfortu a bezpečnosti, druhým pak optimalizované služby v oblasti zábavy a informací.

Ovládání i slovem

Také společnost Bosch ve spolupráci s automobilkou General Motors připravila nový systém multifunkční jednotky, kde řidič ovládá audiosystémy a videosystémy, přehrávače připojené prostřednictvím USB a Bluetooth, chytré telefony, speciální systémy nouzového volání integrované do vozidla, telematické služby, přijímače rozhlasového vysílání (AM, FM, DAB), kamerové parkovací systémy, ale i navigační systém a v neposlední řadě také klimatizaci.

Do jednoho místa tak jsou integrovány všechny myslitelné informační, zábavní a ovládací systémy. Zařízení umožňuje vzájemnou komunikaci těchto systémů, a to i bez zásahu řidiče. Ovládání dotykového displeje je maximálně jednoduché, každý, kdo si rozumí s chytrým telefonem nebo tabletem, intuitivně zvládne také ovládání tohoto systému.

Peugeot se u jednoho ze svých posledních modelů zbavil nadbytku tlačítek a ovladačů a vše se přesunulo na dotykový displej

Tato nová ovládací jednotka navíc reaguje na hlasové povely řidiče, který se tak nemusí rozptylovat hledáním ovladačů a jejich nastavováním. Dříve bylo u těchto systémů nutné, aby se řidič naučil povely zadávat v určitém pořadí a někdy i s určitou hlasovou dikcí. Nejnovější systém ale dokáže pracovat s povely pronesenými stejně, jako by řidič hovořil se svým spolujezdcem, a to třeba i v dialektu. Zatím bohužel vše funguje jen v angličtině a němčině. Ale vzhledem k rychlému vývoji můžeme počítat, že se setkáme s těmito systémy reagujícími i na češtinu.

Displej na čelním skle

Již jsme se zmiňovali o ovládání funkcí některých přístrojů ovladači na volantu, aby z něj řidič nemusel sundávat ruce. Pro zvýšení bezpečnosti při jízdě se v poslední době objevují ve vozidlech také head-up displeje. Na tento displej se přímo v zorném poli řidiče promítají důležité informace. Ten nemusí odtrhnout oči od vozovky před sebou, aby si potřebné údaje našel na přístrojích třeba někde uprostřed palubní desky.

Důležité informace se tak k řidiči dostávají až o polovinu rychleji než při sledování klasických přístrojů. Systém může promítat údaje přímo na čelní sklo nebo je používána průhledná destička, známá například ze stíhacích letadel.

Některé zkratky u autorádií

text: JIŘÍ SVOBODA
foto: ARCHIV

Autorádia rozšiřují své funkce


Komentáře

Napsat komentář