U tohoto článku nebylo technicky možné zajistit fotografie a obrázky.

Z elegána motorkář …a naopak

Kategorie: Volný čas | Autor: Pavel Veselý

Josef Kadeřábek odedávna patřil k lidem, jimž není jedno, jak se oblékají.

Za ženu si vzal modelku a manekýnku, která jeho touhu věnovat se módě profesionálně podporovala. Jako jeden z prvních si tedy otevřel obchod specializovaný na kvalitní pánské oblečení. Zájem o módu se ale od

klukovských let prolínal s láskou k motorům. I v tom našel u ženy pochopení.

Od desíti roků ho provázel moped Stadion, pak první Pionýr s úpravami motoru a odmontovaným výfukem, později starší Jawy, až přišly na řadu opravdové čtyřtakty Norton a Matchless. Jakmile se stal otcem, šly motorky na nějaký čas stranou. Poslední z nich prodal, když potřeboval koupit sportovní kočárek. Po revoluci vášeň k motorkám znovu propukla a přestože dostala podobu velmi efektní Hondy 500 Shadow nebo Suzuki 1400 Intruder, kdesi uvnitř doutnala láska k celoživotnímu snu s názvem Harley-Davidson.

Splněný sen

“Do tohoto pojmu se už před rokem 1989 koncentrovala představa o volnosti a touha po svobodě, takže zatímco po revoluci řada rodin šetřila na cestu na Kanárské ostrovy jako na symbol světové dovolené, my jsme šetřili na Harleye. V naší rodině se objevil v roce 1993 a musím říct, že od té doby se chod domácnosti do značné míry podřizuje jeho existenci. Ve stejném roce vznikl v Praze první Chapter klub, se kterým jezdíme po vlasti i po Evropě a elektronickou poštou si dopisujeme se stejně poznamenanými kamarády po celém světě. Moje žena začala cílevědomě fotit, takže se postupem doby stala klubovou fotografkou. Protože jsme už v pokročilejším věku, pořídili jsme si komfortní model Harleye, silniční křižník nazvaný Electra Glide, se kterým některou sezónu najedeme i dvacet tisíc kilometrů.”

S Harleyem nejste sami

Musíme vysvětlit jeden pojem, který Josef Kadeřábek použil. Chapter je místní sdružení vlastníků motocyklu Harley-Davidson, kteří jsou zároveň členy Harley Owners Group, neboli Klubu majitelů motocyklů H-D. Ten vznikl z popudu výrobní továrny v roce 1983 a v době svého založení měl 33 tisíc členů. Po deseti letech jich bylo 233 tisíc a v současnosti sdružuje přibližně milion motorkářů, ovšem pouze vlastníků legendární značky Harley-Davidson. “Členové Chapteru se v sedlech motorek potkávají se svými kamarády a propagují fenomén, kterému upsali svůj volný čas a podřídili mu životní styl, tedy život s Harleyem. Vloni jsme s příznivci na celém světě oslavili už sté výročí okamžiku, kdy v malé dřevěné boudě v americkém městě Milwaukee vznikl první motocykl této značky. Je zajímavé, že první harleyářské série nepočítaly se spolujezdcem a motorka byla představována jako kamarád, v jehož sedle si jezdec nejlépe vychutná jízdu krajinou. Tomu odpovídaly i reklamní slogany, které v té době nabádaly: ,Poznejte krásy americké přírody ze sedla svého přítele.’ Josef Kadeřábek k tomu poznamenává: “Rychlé silniční motorky vyhledávají lidé, kteří tím buď něco dokazují svému okolí, nebo potřebují uvolňovat adrenalin, kdežto jezdec na Harleyi většinou jezdí ,jako paní radová’. Nemá sveřepě sevřené rty proti větru, nýbrž projíždí krajinou s lehkým úsměvem na tváři. Samozřejmě, že i v našem případě je v tom kus exhibice. Máme velké motorky vyšperkované řadou doplňků, kožené kombinézy ozdobené cvočky, pásky, čepicemi nebo šátky, a možná právě proto se říká, že s Harleyem se nemá jezdit rychle, aby si ho spolu s jezdcem okolí vychutnalo.” Sezóna pražského klubu začíná obnovenou tradicí jízdy Praha – Poděbrady, jejíž historie sahá do třicátých let. Poděbradská radnice měla dostatek odhodlání k podpoře motoristického podniku, přestože nebylo jasné, jak jej lidé ve městě přijmou. “Býváme mile překvapeni přívětivostí obyvatel i lázeňských hostů, kteří se scházejí na náměstí a obdivují vzhled našich motorek.”

Každá je originál

V případě zmiňované motorky se příliš nedoporučuje uplatňovat kutilství a schopnosti zlatých českých ručiček. Modely posledních let jsou natolik pro-špikovány elektronikou a sofistikovanou technologií, že by jim ony ručičky mohly ublížit. Přesto se mezi motorkáři traduje, že neexistují dva stejné Harleye. V čem to tedy vězí? “My říkáme, že se motorky prodávají syrové a majitelé si je vyšperkovávají podle vlastního vkusu a zaměření. Volbou a úpravou řidítek, stupaček, přídavných budíků, zrcátek a dalších doplňků můžete zvolit styl sportovní, agresivní, nebo naopak usedlý, tradiční, ve stylu retro…

Vlastnictví Harleye je koníček mužů s klukovskou duší, koníček lidí různých povolání a povahových vlastností, které spojuje vztah ke značce a ke způsobu života, jaký Harley-Davidson poskytuje.”

1 Josef Kadeřábek a jeho model Electra Glide se chystají na cestu

2 Majitel obchodu s kvalitní pánskou módou před proměnou v motorkáře

3 Takový detail přispívá k originalitě stroje

4 Díky mnoha rozličným doplňkům prý neexistují dva stejné motocykly Harley-Davidson

5 Někdo si potrpí na živé barvy

6 Harley-Davidson není jen motorka, je to životní styl…

Z elegána motorkář …a naopak