U tohoto článku nebylo technicky možné zajistit fotografie a obrázky.

“SPOTŘEBITELSKÝ BAROMETR” LEHCE STOUPÁ

Kategorie: Peníze | Autor: rb

KUPUJEME

Jak lze tušit, nejde o barometr, upozorňující na vývoj atmosférických tlaků nebo na postup front. Ten, o němž bude řeč, je zjednodušeným názvem projektu, který monitoruje spotřební chování populace v České republice, sleduje názory lidí na vývoj ekonomické situace domácností i celého hospodářství. Spotřebitelský barometr od roku 1992 pravidelně zpracovává společnost GfK Praha ve spolupráci se Svazem obchodu, Českým statistickým úřadem a Ministerstvem průmyslu a obchodu ČR. Impulsem k realizaci projektu byla především výjimečná důležitost zkoumaných témat v tržním hospodářství. Neméně významným podnětem byla skutečnost, že mezinárodní holding GfK zjišťuje obdobné názory v téměř celé západní Evropě. Je tak k dispozici srovnatelný indikátor jak za země EU, tak i za ty, jež o členství usilují. Spotřebitelský barometr zachycuje pohled vybraného vzorku obyvatel na celkovou hospodářskou situaci a finanční stav domácností v porovnání se stavem před 12 měsíci, očekávaný vývoj obou ukazatelů v ročním výhledu a na výhodnost současné doby pro pořizování tzv. velkých nákupů, jako jsou např. auto, chladnička, myčka, pračka. Průzkumu se účastní 1000 respondentů z celé ČR (věk 15 až 79 let) a metoda jejich výběru spolehlivě zabraňuje subjektivnímu vlivu tazatelů GfK na volbu dotazovaných osob. Velikost souboru, metodika i výběr adres umožňuje velmi přesnou projekci na celou populaci s malou a předem známou statistickou odchylkou. Index je vypočítáván jako průměr bodového ohodnocení výše uvedených názorů. Lze jej chápat jako známku důvěry v českou ekonomiku. Teoreticky může nabývat hodnot 0 až 100 a v praxi se u nás pohybuje v rozmezí 30 – 50 bodů. V prvních letech se průzkum organizoval každé čtvrtletí, ale stále větší zájem odborné veřejnosti o tento objektivní pohled na spotřební chování lidí vedl k tomu, že se od roku 1998 zpracovává 11krát ročně. V dubnu 2000, což byl nejčerstvější údaj v době přípravy tohoto čísla Chataře & chalupáře, dosahoval index spotřebitelské důvěry v ČR 41,3 bodu (obdobný údaj v SR činí 29,17 bodu). V porovnání s předchozím měsícem došlo k nárůstu o 1,7 bodu, což bylo způsobeno hlavně optimističtějším hodnocením hospodářské situace ČR a finančních poměrů domácností. Pokles zaznamenal pouze index velkých nákupů, který se snížil o 2,3 bodu (20 % populace si myslí, že je dobré investovat do velkých nákupů, zbytek soudí, že to není třeba, na což má vliv i aktivní politika leasingových společností). Pokud jde o ceny, 40 % respondentů si myslí, že za posledních dvanáct měsíců vzrostly, druhá část obhajuje opak. Že porostou dál, to očekává 56 % populace. Polovina lidí považuje finanční situaci své domácnosti za stejnou, 31 % za horší a 12 % ji považuje za o něco lepší než před rokem. V příštích 12 měsících očekává 54 % lidí, že bude jejich finanční situace zhruba stejná, 10 % doufá ve zlepšení a 26 % se obává mírného poklesu. Převážná většina respondentů soudí, že jsme se odrazili ode dna, což bude doprovázet mírný růst cen. Ani pro příští období nebude výhodné investovat do velkých nákupů. S koupí auta počítá 11 % populace a 5 % si hodlá koupit nový dům.

“SPOTŘEBITELSKÝ BAROMETR” LEHCE STOUPÁ