U tohoto článku nebylo technicky možné zajistit fotografie a obrázky.

NASTAVTE SI OPĚRKY

Kategorie: Volný čas | Autor: Jiří Svoboda

Někdy stačí opravdu jen málo – ať již času, nebo trpělivosti. A to málo nám pak může zachránit život nebo zdraví. Můžeme se o tom přesvědčit například u takové drobnosti, jakou je správné nastavení opěrky hlavy.

V poslední době byla provedena celá řada průzkumů a jejich výsledky nebyly radostné. Například jen v Německu utrpělo za jeden jediný rok při automobilových nehodách (většinou při nárazech zezadu) více než 200 000 lidí úraz páteře. Proto se jedenáct evropských autoklubů v čele s německým ADAC rozhodlo spojit k nevídanému testu, zaměřenému právě na opěrky hlavy: vozy různých značek byly vybaveny nejrůz-nějšími systémy pevných i aktivních opěrek. Nejlepších výsledků dosáhly v testu vozy, vybavené nejmodernějšími aktivními systémy, které při nárazu přisunou opěrku těsně k hlavě. Bohužel ani ty nejsou samospasitelné, pokud není možné jejich polohu upravit tak, aby dosahovala nejméně do výše očí. Vzdálenost zátylku od opěrky musí být co nejmenší, a to může být problém u lidí s výškou kolem 190 cm. Aktivní opěrky hlavy, které výrazně snižují nebezpečí poranění krční páteře při nárazu jiného vozidla zezadu, již některé vozy mají v základní výbavě. Tento systém je založen na jednoduché fyzikální zákonitosti – pokud do nás něco narazí zezadu, pohybuje se naše tělo směrem vzad. Okamžik poté se tímto směrem vydá také hlava. Následuje další pohyb celého těla směrem vpřed. Tlak, kterým tělo v případě nárazu zezadu působí na opěradlo, aktivuje mechanizmus, který vysune opěrku hlavy vzhůru a dopředu. Opěrka tak zachytí zpětný pohyb hlavy, při kterém dochází k nejčastějším poranění krční páteře. Vysunutí opěrky hlavy vpřed a vzhůru se řídí silou tlaku, jakým tělo působí na opěradlo. To závisí na hmotnosti pasažéra a síle nárazu. Systém je nastaven tak, aby se aktivoval i při nehodách za poměrně nízké rychlosti. Systém je mechanický, a tak je možné jej používat opakovaně. A co ostatní automobily bez této vymoženosti? Opěrky hlavy jsou v našich vozech součástí povinné výbavy již řadu let. Všimli jste si ale, jak se používají? Řada řidičů je nechá v základní poloze od té doby, kdy auto koupí. Opěrky jsou mnohdy zasunuty těsně u opěradla, takže pokud je někdo vyšší postavy, má opěrku přesně za krkem v prostoru krční páteře. Hlava se pak překlopí kolem horní hrany opěrky, dochází ke značnému přetížení krční páteře a ke zranění tak může dojít již při nepříliš silném nárazu zezadu. Funkce opěrky má ale být přesně opačná. Má úrazům krční páteře bránit. Testy prokázaly, že opěrka funguje správně jen tehdy, je-li vysunuta tak, aby se o ni hlava opřela, a je-li při normálním posazení těsně u hlavy. Opěrka také nesmí být příliš měkká. Co nejdříve si to vyzkoušejte a opěrky nastavte do správné polohy! Konstruktéři bohužel počítají při výrobě vozu s tzv. průměrnou postavou (175 cm) a rozsah vysunutí opěrky je proto u řady vozů příliš malý. Bezpečnou jízdu si ale zaslouží i ti vyšší, a tak i takováto “maličkost” může rozhodnout při výběru nového vozu.

NASTAVTE SI OPĚRKY