U tohoto článku nebylo technicky možné zajistit fotografie a obrázky.

Lyže, boby, sněžnice

Kategorie: Peníze | Autor: Tomáš Střída

KUPUJEME

Lyže na českém území fungují letos v zimě právě 110 let! Donedávna se uvádělo, že první pár jasanových ski z Norska a další pár bukových lyží z Vídně nechává objednat hrabě Jan Harrach až v roce 1892, nejstarší dochovaná zpráva ze Šumavy však hovoří již o roce 1890. Tehdy vyrobil schwarzenberský hajný Karel Paleczek první pár “sněhových prken” podle informací z novin, doručených koncem 80. let minulého století na hájovnu v Huťském Dvoře, kde měl i truhlářskou dílnu.

Vánoční inspirace

Kdyby hajný Paleczek viděl dnešní nabídku, mnohému by se podivil, materiály a barvy sněhových prken pro 21. tisíciletí by ho bezpochyby uvedly v úžas, ale tvar by možná okomentoval slovy: Nic nového pod sluncem. Když se totiž podíváme na ony nejstarší severské typy, zjistíme, že i ony byly širší ve špičce a uprostřed vykrojené, podobně jako současné tzv. carvingové lyže. Zájemci se však již bezpochyby dočetli v odborné lyžařské literatuře, že termín carving splývá se samotným výrazem lyžování, protože nevykrojené lyže se už prakticky nevyrábějí. Pokud máte chaloupku na horách, bezpochyby mnozí vlastníte nějaký ten pár běžek nebo sjezdovek, které čekaly ve sklepích nebo policích pod stropem předsíní na svůj čas. Je však otázka, zda není spíše čas zamyslet se – ve světle nových informací – zda nám ještě skutečně vyhovují. Škrábance na skluznici sice zaplníte voskem, ale ty hlubší už by bylo třeba opravit v servisu, což přijde, stejně jako broušení tupých hran, na několik set korun. Nebylo by moudřejší domluvit se s rodinou a místo obvyklých drobných pozorností požádat Ježíška o nové lyže? Podle loňské ankety internetového magazínu IDNES, jíž se zúčastnilo 509 čtenářů tohoto média, nakupuje 69 % z nich zimní vybavení v obchodech a 31 % v bazarech. Pokud nechcete nechávat lyže na chalupě, abyste naštvali případného zloděje – sportovce, kupujte raději v obchodech.

Z kopce i po pláni

Délka lyže už není jako kdysi důkazem nesporných lyžařských kvalit, spolu s novou carvingovou konstrukcí se začaly výrazně zkracovat. Zjednodušeně lze říci, že většině lyžařů bude vyhovovat délka shodná s postavou, těžší nebo rychlejší mohou nějaký ten centimetr přidat, lehčí ubrat. S rekreačními pohodlnými lyžemi tohoto typu se lépe zatáčí a lze s nimi vjet i do neupraveného terénu. V katalozích je najdete ve skupině “easycarver” a nabízejí je všichni světoví výrobci. Ceny se u některých vyšplhaly až k 18 tisícům Kč (např. model Vertex zn. Volant), ale my se budeme držet více při zemi. Kvalitní “carvingové” lyže se pohybují už mezi 3,5 a 9 tisíci korunami; ty dražší snesou díky dřevěnému speciálnímu jádru pod vázáním razantnější jízdu a intenzivní sportování, levnější mají jádro pěnové, ovšem vyztužené kevlarovými vlákny, takže také něco vydrží. Optimální volbou by mohly být v oné nižší cenové hladině lyže Sporten z Nového Města na Moravě, které konstrukcí ani designem za světovými značkami nekulhají. Novinkou mezi sjezdovými lyžemi jsou pouhých 70 až 90 cm krátké typy zvané Bigfoot. Nejlevnější, ale velmi pěkné, najdete právě pod značkou Sporten. Pro příjemný pohyb po horách se samozřejmě hodí i turistické běžky. Jsou proti závodním o poznání širší – a o poznání levnější. Za sportovní – k nejlepším patří stále značka Fischer – dáme zhruba 9 tis. Kč, širší rekreační, s nimiž lze bez obav vyjet i mimo stopu – stojí 2 až 3 tisíce korun.

Boby dětských snů

Nabídka dětských bobů je velmi široká a rozmanitá. Pokud vzpomínáte, že jste tuto vděčnou pomůcku zimních her koupili před dvaceti lety dětem za necelé dvě stovky, vnoučata vás nedonutí sáhnout o moc hlouběji do kapsy. Většina bobů, které na našem trhu objevíte, je totiž tuzemské provenience. Ty jednoduché, vybavené jen pákami na řízení a brzdění a šňůrou pro tahání (zn. Laubr, Olympic, Praděd nebo UFO), přijdou na 240 až 280 korun. Poněkud pohodlnější typ Šampion se vsazeným tvarovaným sedlem stojí zhruba o 100 Kč více. Náročnější sportovci možná zatouží po vozidle vybaveném volantem (např. Super bob Eda za necelých 700 Kč), měli by ovšem zvážit, zda budou umět najednou ovládat volant a dvě páky na přibrzďování. Jako velmi dobré hodnotil časopis Test norské boby Hamax Sno Horse a Hamax Sno Family – New Turbo, vybavené lyžemi, které lze řídit volantem, a spolehlivou “jednoruční” ocelovou brzdou. Je to však už poněkud dražší legrace. V prvním případě zaplatíte 1500 Kč, typ New Turbo, stojí ještě o tisícovku víc. Na rozdíl od všech předchozích bobů, konstruovaných na váhu 35 až 40 kilogramů, unese ovšem v pohodě iosmdesátikilového jezdce.

Co unesou sněžnice?

Na tuzemských svazích se zvolna zabydlují i pozapomenuté sněžnice. Jsou ideální na kratší výlety, ale i túry, které si konečně nemusí odpírat ani dříve narození chalupáři, kteří už moc nevěří svému lyžařskému umění. Jde však o zimní přibližovadla dovážená, proto je třeba počítat sčástkou poněkud vyšší. Lehké typy, v nichž je noha upnutá napevno, se hodí turistům, kteří počítají, že část cesty půjdou pěšky po upravené cestě se sněžnicemi v batohu. Připnou si je, až když vstoupí do pláně. Za tyto “šlapky”, hodící se na kratší výlety nebo i na zvládnutí poslední části výstupu k chatě, když auto musíte nechat na parkovišti tam, kde končí protažené cesty, zaplatíte zhruba 2,5 tisíc Kč. Modely s pohyblivým vázáním, vzdáleně připomínající řemínkový kandahár na historických lyžích, jsou těžší, ale lze se s nimi vypravit i na delší, dokonce i vícedenní tůry. Stojí okolo 4 tisíc korun. Oba typy sněžnic jsou nenahraditelné do lesa, do skal a nepřehledného terénu. Neptejte se po nich v obchodech se sportovními potřebami, patří do kategorie turistických a nabízejí je prodejny Hudy sport.

Lyže, boby, sněžnice