Garážová vrata

Vrata garáže by měla především zabránit možnosti vloupání, být snadno ovladatelná, nezabírat zbytečně mnoho prostoru i ladit se vzhledem fasády stavení.

Rolovací vrata Lomax mají lamely v barevných provedeních a imitacích dřeva

Chalupáři často využívají pro svá auta stodolu. V takovém případě, pokud je to možné, je nejvhodnější ponechat původní vrata. Moderní sekční nebo rolovací vrata by stodole moc neslušela. Jinak ovšem můžete vybírat z několika základních typů vrat, k nimž patří dvoukřídlá, sekční, rolovací, výklopná a posuvná. Každý z těchto typů má své klady i zápory, které uvádíme v přehledné tabulce. Kromě základních typů existují i speciální garážová vrata např. protipožární, rychloběžná, neprůstřelná, zvukotěsná, která však chatař či chalupář běžně nepotřebuje.

Dřevo, ocel i sklo

Ocelová sekční garážová vrata LPU 40 v provedení s drážkou M a o rozměrech 2500 x 2125 mm

Výběr vrat může ovlivnit i materiál, z něhož jsou vyrobena. Hledáte-li harmonii s přírodou, dáte zřejmě přednost dřevu. Vrata s dřevěnou výplní nabízejí například firmy Gardon INT – z lepených smrkových panelů, JaP-Jacina – z dřevěných lamel v různém designu s impregnací proti zamodralosti dřeva i dřevním škůdcům a s ochrannou glazurou na dřevo, se základním nátěrem, nebo bez povrchové úpravy. Firma Hörmann zase nabízí masivní dřevěnou výplň ze dřeva smrku severského a tsugy kanadské, které odolává škůdcům i povětrnostním vlivům.

Dalšími materiály používanými při výrobě garážových vrat jsou např. ušlechtilá ocel (hlavně na rámy křídel dveří), pozinkovaný plech s umělohmotným práškovým nástřikem, hliníkové izolované lamely, (některé jsou zatepleny polyuretanovou pěnou) a určité prvky, většinou v kombinaci s ocelí, mohou být i z bezpečnostního skla. Imitaci dřeva získáte potažením vrat renolitovou fólií.

Dvoukřídlá vrata

Dvoukřídlá dřevěná vrata na ruční otvírání s klasickou klikou a zámkem

Klasická dvoukřídlá vrata otevíraná do stran se skládají z rámu, na kterém jsou na pantech zavěšena křídla. Otvírají se většinou ručně. Můžete je montovat pouze do otvoru, který je vyrovnaný a má omítnuté zdi. Způsob přípravy podlahy je nejlepší řešit přímo s dodavatelem vrat. Někteří výrobci dodávají dvoukřídlá garážová vrata s rámem ve tvaru písmene L, vhodným k zabetonování, nebo s uzavřeným profilem, který tvoří práh. Nevýhodou dvoukřídlých vrat je, že zabírají při otevírání do stran mnoho místa a mohou i překážet při zajíždění do garáže.

Sekční vrata

V současnosti jsou sekční garážová vrata nejprodávanějším a nejoblíbenějším typem. Otevírají se svisle a jednotlivé sekce zajíždějí pod strop ve vodicích drahách. Jejich systém tvoří panty, pružiny, vodicí dráhy, kolečka a hřídel. Váhu vrat vyvažují tažené nebo torzní pružiny, ve většině případů vybavené pojistkou proti přetržení.

Bezpečná sekční vrata chrání také proti sevření prstů v oblasti sekcí

Sekční garážová vrata se standardně montují na zarovnanou a začistěnou vnitřní stěnu garáže za otvor do vnitřního prostoru a na dokončenou podlahu. Výrobci vrat se snaží neustále své produkty zdokonalovat. Firma Hörmann např. u sekčních vrat vybavuje zárubně plastovými patami, které brání vzniku koroze podmíněné stavebními podmínkami. Zrezivělá místa totiž mohou ovlivňovat především optiku garážových vrat.

Rolovací vrata

Základem rolovacích vrat je lamelový pancíř, který se navíjí do hliníkového boxu, umístěného pod stropem garáže. Hliníkové jsou i vodicí lišty stejně jako lamely, které bývají zatepleny polyuretanovou pěnou a nalakovány práškovou barvou. Nejběžnější variantou ovládání bývá trubkový pohon umístěný v hřídeli, doplněný dálkovým ovládáním klíčovým spínačem, klávesnicí nebo jiným ovládacím prvkem.

Vhodně řešená garáž s dvoukřídlými dveřmi ladí s okolním prostředím

Rolovací garážová vrata se vyrábějí pouze v jedné variantě vodorovných pruhů. Nabízeny jsou v mnoha barevných odstínech. Mohou se také potáhnout renolitovou fólií. Tím se může sladit odstín vrat s barvou fasády garáže nebo celého domu. V případě zájmu si můžete objednat i prosvětlovací lamely, jsou ale nezateplené a zvyšují tepelné ztráty.

Výklopná vrata

Vratové křídlo je zasazeno v rámu a celé se pomocí tažných pružin vyklápí a zasouvá pod strop garáže. Rám vrat tvoří zárubeň a prahový profil. Garážová vrata lze otevírat ručně nebo pomocí motoru a dálkového ovládání. Nejběžnější je podstropní pohon umístěný v ose vrat. Druhou variantou je motor přímo na křídle vrat, který se nazývá integrovaný pohon.

Posuvná vrata Lomax Praktik

Výklopná vrata lze vyrobit na míru, podle požadavků zákazníka, ale finančně výrazně výhodnější je zakoupit některou z variant vyráběných v typizovaných rozměrových řadách. Nejčastěji jsou výklopná vrata zhotovena z ocelového pozinkovaného plechu, většinou nezateplená, s možností dodatečného zateplení polystyrenem. Vyrábějí se však i s dřevěnou výplní nebo v imitaci dřeva nalakováním speciální barvou podobnou dřevěnému dekoru.

Posuvná garážová vrata

Posuvná garážová vrata do boku zvolí nejspíš ti, kteří chtějí využít místo pod stropem garáže. Otevírají se do strany pomocí horního závěsného zařízení a ve spodní kolejnici zajíždějí do bočního prostoru garáže. Mohou se otevírat ručně nebo pomocí pohonu umístěného uprostřed garáže pod stropem či na její boční straně. Vrata se vyrábí v provedení lamelovém ze stejných materiálů jako rolovací a sekční, a proto i možnosti úpravy jejich vzhledu jsou obdobné.

www.lomax, www.jap-jacina.cz, www.hormann.cz, www.gardon.cz

TEXT: PETR PETŘÍČEK
FOTO: HÖRMANN, JAP – JACINA, LOMAX

Garážová vrata

Garážová vrata